شناسهٔ خبر: 31329498 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بادامستان هاي کهگيلويه در زمستان شکوفه دادند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ياسوج - ايرنا - در حالي که نزديک به يک ماه از فصل زمستان باقي مانده است و نيمي از استان کهگيلويه و بويراحمد لباس سپيد برف برتن دارد ،درختان بادام در نيمه ديگر استان و در شهرستان گرمسيري کهگيلويه به شکوفه نشسته اند و بهار را در زمستان به زيبايي نويد مي دهند.

به گزارش ايرنا، هنوز فصل زمستان به پايان نرسيده درختان بادام در برخي از روستاهاي بخش مرکزي شهرستان گچساران از خواب زمستاني بيدار شده و با شکوفه زدن به استقبال بهار رفتند .
تغييرات جوي و شرايط آب و هوايي مناسب در شهرستان گرمسيري کهگيلويه علت شکوفه دادن درختان بادام در فصل سرد سال ذکر شده است.
با شروع فصل سرما، درختان به تعبير کشاورزان به خواب زمستاني مي‌روند و با گرم شدن هوا از خواب بيدار شده و شروع به شکوفه دادن مي‌کنند.
مدت زمان خواب زمستاني براي درختان متفاوت است و درختاني نظير بادام و انار به 200 الي 500 ساعت سرماي زير هفت درجه را تحمل کرده و سپس بيدار مي شوند و با گذراندن اين مدت زمان و گرم شدن هوا به گل ‌مي نشينند به عبارتي بايد يک درخت دوره سرماي لازم را طي کند.
رنگارنگي بادام در زمستان سرد، بهاري زيبا با زيبايي هاي خاص خود را نويد مي دهد و هم اينک طليعه بهار با شکوفه درختان در مراتع کهگيلويه نمايان شده است.
شکوفه هاي زيباي گونه هاي درختي وحشي مانند بادام کوهي طبيعت سرسبز کهگيلويه را تماشايي کرده است.
ايستاده ترين درختها با کوله باري پر از شکوفه در مراتع سرسبز ، زنده و زيباترين تصوير براي آمدن بهار را در گوشي هاي تلفن همراه طبيعت دوستان به يادگار مي گذارند.
اين روزهاي سرد زمستاني ،شکوفه هاي سفيد رنگ بادام سند خويشاوندي زمين و درخت شده و هر شکوفه در خود رويايي از طبيعت زيبا را مجسم کرده است.
شکوفه هاي درختان در شهرستان کهگيلويه و در حاشيه سد مارون، چشم اندازي نادر را در طبيعت کوه سترگ خائيز ترسيم کرده است.
شکوفه دادن بادامستان ها، اين روزها جلوه ديگري از زيبايي طبيعت و اقليم هاي متفاوت کهگيلويه و بويراحمد را نمايان کرده است و گردشگران زمستاني پس از گذر و ديدن مناطق پوشيده از برف شهرستان هاي دنا و بويراحمد ،گروه گروه براي ديدن شکوفه درختان عازم شهرستان هاي گرمسيري استان از جمله کهگيلويه مي شوند.
رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري کهگيلويه با اشاره به شکوفه هاي زيباي زمستاني درختان بادام گفت: کهگيلويه شهرستان بادام است به طوري که اين شهرستان در زمينه کشت بادام در کشور مقام نخست را در اختيار دارد.
هدايت الله آويزش افزود: 10 هزار و 555 هکتار از اراضي شيب دار و تپه ماهورهاي اين شهرستان زير کشت درخت بادام قرار دارد و اين روزها گردشگران زيادي را به خود جذب کرده است.
در بازديد سال 93 رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از کهگيلويه اين شهرستان به عنوان منطقه پايلوت بادام کاري در کشور انتخاب شد.
وي علت انتخاب شهرستان به عنوان پايلوت را موقعيت و رشد مطلوب درخت بادام در زمين‌هاي شيب دار و برداشت زياد محصول بادام نسبت به ساير استان‌ها ذکر کرد.
آويزش گونه بادام کشت شده در اراضي سطح شهرستان کهگيلويه را از نوع 'اسکوپاريا' اعلام کرد.
رئيس منابع طبيعي تصريح کرد: بيش از 6 هزار هکتار از سطح زير کشت درخت بادام در شهرستان کهگيلويه به باروري رسيده است.
به گفته وي، سطح زير کشت درخت بادام تا سال 92 در اين شهرستان 6 هزار هکتار بود که در دولت تدبيرو اميد بيش از چهار هزارو 550 هکتار بادام در کهگيلويه کشت شده است.
وي مهم‌ترين برنامه‌هاي منابع طبيعي در توسعه طرح بادام کاري را جلب مشارکت مردمي از طريق خريد بذر بادام، واگذاري طرح‌ها به مردم بومي، اعطاي تسهيلات کم بهره، تسهيل در واگذاري طرح‌هاي بادام کاري و مشارکت مردم در صيانت و حفاظت از منابع طبيعي ذکر کرد.
آويزش مهم‌ترين مناطق کشت بادام در شهرستان کهگيلويه را دشت مازه، بلوط بنگان، کوهبرد، لگين راک، بي بي زليخايي و زيرگچ روشن آباد ذکر کرد.
وي اظهار کرد: در هر هکتار سطح زير کشت درخت بادام ثمري سالانه 400 کيلوگرم بادام خشک برداشت مي‌شود و قيمت هر کيلوگرم بيشتر از 90 هزار ريال است.
آويزش به اهميت طرح‌هاي بادام کاري در حفظ پايداري خاک، سلامت محيط زيست، نفوذ آب به زمين و تقويت سفره‌هاي آب اشاره کرد و گفت: جذابيت و تنوع طرح‌هاي بادام کاري از سوي مسئولان کشوري در کهگيلويه مورد تحسين قرار گرفته است.
در بيش از 850 هزار هکتار از جنگل‌هاي کهگيلويه و بويراحمد درختان بادام وحشي رويش دارد و رويش بادام در مناطق تپه ماهوري گرمسيري و زمين‌هاي شيب دار اهميت توسعه کشت بادام را دوچندان کرده است.
مساحت شهرستان کهگيلويه 406 هزارو 679 هکتار است که 142 هزارو 337 هکتار مرتع و 264 هزارو 342 هکتار جنگل دارد.
کهگيلويه در 180 کيلومتري ياسوج مرکز کهگيلويه و بويراحمد واقع شده است.
7531/1662
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما