شناسهٔ خبر: 31329386 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سیاست فدراسیون این بود بین من و برادرم یکی از ما باشد

میرهاشمی: دبیر فدراسیون بین من و دستیارم تفرقه انداخت/ مربیان تیم ملی دیپلم ندارند!

رئیس سابق کمیته اسکی صحرانوردی گفت: توقع ما این است با نتایجی که در مسابقات قهرمانی جهان بدست آمده رئیس فدراسیون اسکی تیمی قوی تشکیل دهد و آسیب‌شناسی کند.

صاحب‌خبر -

مصطفی میرهاشمی سرمربی سابق تیم ملی اسکی صحرانوردی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس درباره اتفاقاتی که برایش رخ داده و منجر به استعفا از ریاست کمیته صحرانوردی فدراسیون اسکی شده صحبت‌هایی را انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید:  

فارس: از استعفایتان در کمیته صحرانوردی بگویید چه اتفاقاتی رخ داد؟

دردها زیاد است نمی‌دانم صحبت‌هایی که در رسانه‌ها می‌گوییم فایده‌ای دارد یا نه، باید در این بین یکی حکم شود و مناظره بگذارند، من درباره صحرانوردی صحبت می‌کنم و اصل فعالیت من این رشته است. 

زمانی که ناصر طالبی رئیس فدراسیون اسکی شد با توجه به سیاست‌هایی که داشت همه چیز را به هم ریخت، بعد از آن جامعه اسکی تصمیم گرفت با فشارهایی که وارد کرده بود افتخاری به فدراسیون بیاید. او واقعا مدیری است که می‌تواند مشکلات را حل کند اگر مشاورینش اجازه دهند. 

فارس: زمانی که او به فدراسیون آمد شما سرمربی بودید؟ 

بله؛ در آن زمان برادرم رئیس کمیته صحرانوردی بود. من عاشق کارم بودم 20 سال در تیم ملی حضور داشتم و 6 سال سرمربی صحرانوردی بودم اما یکسال مرا بالاجبار رئیس کمیته صحرانوردی کردند چون برنامه این بود که من یا برادرم را حذف کنند. در آن زمان هجمه زیاد بود. دبیر فدراسیون هم با این سیاست جلو آمد که یکی را حذف کنید. بعد از انقلاب ما پنج ورزشکار المپیکی داشتیم که 3 نفر از ‌آنها شاگرد من بودند. من هم شاگرد برادرم بودم که 2002 به المپیک رفتم. 

فارس: رئیس فدراسیون از این حاشیه‌ها خبر داشت؟ 

 آن زمان افتخاری حاشیه‌های اسکی را نمی‌دانست و به دبیر فدراسیون اکتفا می‌کرد. او فکر می‌کرد بهرام ساوه شمشکی مشاور خوبی است. در گذشته نگاه فدراسیون تک بعدی و به اسکی آلپاین بود الان هم همینطور است چون جمعیت بیشتری دارد و استقبال زیادی از این رشته می‌‌شود. صحرانوردی بالا و پایین زیاد دارد به همین دلیل گرایش کمتر بود. زمانی که تیم ملی بودم دردها و هجمه‌ها را دیده بودم که چه فشاری به ورزشکار وارد می‌شود به همین دلیل فرایند توسعه را نسبت به آنچه قبل بود بهتر کردیم. 

فارس: تمام مسائل و مشکلات شما از سال 2017 شروع شد؟ 

سال 2017 که برای قهرمانی جهان می‌رفتیم خودم شاغل بودم آن زمان به دبیر فدراسیون گفتم که یک دستیار می‌خواهم او هم گفت مشکلی نیست به همین دلیل من حسین ساوه شمشکی را که هم دوره من بود و بهتر از مربیان دیگر کار می‌کرد انتخاب کردم. او لیسانس تربیت بدنی داشت و اسکی‌باز خوبی بود اما در این روند یکساله دبیر فدراسیون بین من، دستیارم و رئیس کمیته صحرانوردی تفرقه انداخت. متوجه تنش‌ها شدم و ارتباط من با دستیارم کمرنگ می‌شد. او از دوستانم بود و من نمی‌خواستم این رابطه از بین برود. به من گفتند تو نمی‌توانی به اسکی برسی چون در آن زمان من شاغل بودم با وجود اینکه اصل تمرین با من بود دستیارم را به عنوان سرمربی معرفی کردم و از من خواستند رئیس کمیته صحرانوردی شوم. 

فارس: پس برادر شما از ریاست کمیته کنار رفت؟ 

بله؛ برادرم از دور خارج شد. افتخاری به من زنگ زد و من گفتم به یک شرط این پست را می‌پذیرم ،‌به او گفتم دستیارم توانمندی مدیریت بچه‌ها را ندارد من مدیرفنی و رئیس کمیته باشم. دو روز قبل از اینکه حکم مرا بزنند دستیارم را به عنوان سرمربی معرفی کردم. 

 

فارس: برای ریاست کمیته صحرانوردی با برادرتان صحبتی داشتید؟ 

برادرم گفت می‌خواهند تو را روبروی من قرار دهند به همین دلیل از من خواست که ریاست این کمیته را قبول کنم بعد از اینکه حکم سرمربی تیم ملی را زدم با افتخاری صحبت کردم و شرح وظایف کمیته‌ها را نسبت به انتخاب سرمربی گفتم. اینکه طبق وظایف کمیته‌ها آنها 3-2 نفر را پیشنهاد می‌دهند تا کمیته فنی سرمربی را مشخص کند اما شما بدون توجه به این موضوع حکم حسین ساوه شمشکی را زده‌اید. افتخاری این موضوع را پذیرفت حالا نمی‌دانم سیاستش بود یا می‌خواست مرا خام کند. کسی قوی‌تر از من و برادرم در اسکی صحرانوردی نیست. ما توانمندی خاصی داریم و عمرمان را برای این رشته گذاشته‌ایم. 

فارس: با وجود این مسائل به مسابقات قهرمانی جهان رفتیم نتیجه چطور بود؟ 

سال 2002 اولین حضور صحرانوردی در المپیک بود که من سهمیه گرفتم، سال 2009 اولین حضور اسکی ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود که با مربی خارجی تیم اعزام شد. بعد از المپیک 2010 با تصمیم فدراسیون من به عنوان مربی انتخاب شدم و اولین حضورم به عنوان مربی در بازی‌های اسیای 2011 و قهرمانی جهان در این سال‌ها بود. در آن زمان ما فقط تیم ملی مردان را داشتیم اما بعد از مدتی تیم دختران را هم راه‌اندازی کردیم. در سال 2011 در رقابت‌های قهرمانی جهان سیدستار صید نوزدهم شد بعد از آن در بازی‌های آسیایی آلماتی بعد از انقلاب مدال نقره و برنز گرفتیم که حیرت همه را به دنبال داشت.

بعد از آن برای المپیک برنامه‌ریزی کردیم در المپیک 2012 یعقوب کیاشمشکی را اعزام کردیم که من به عنوان سرمربی راهی مسابقات شدم. در سال 2013 در رقابت‌های قهرمانی جهان در ایتالیا هم بانوان را اعزام کردیم و هم مردان را که ستار صید در این مسابقات یازدهم شد. در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2015 باز هم دو تیم اعزام شدند که صید به عنوان هشتمی رسید. در سال 2017 هم نتایج او رضایتبخش بود که عنوان چهارمی را کسب کرد. شرایط خوب بود اما به خاطر تغییرات و تحولات و به دلیل فشارهایی که به من می‌آ‌وردند استعفایم را نوشتم. 

فارس: تیم ملی ایران در المپیک 2018 هم با حسین ساوه شمشکی در مسابقات شرکت کرد... 

بله؛ شرایط هم خوب نبود توانمندی که قبلا در تیم دیده بودیم حاکم نبود. امسال هم برای مسابقات قهرمانی جهان مربیانی را انتخاب کردند که دیپلم ندارند. آیا منظور افتخاری وقتی می‌گوید مربیان علم آکادمیک نداشتند منظورش من بودم که دکتری دارم؟ در حالی که در زمان من خودم تمامی مسئولیت‌ها را برعهده داشتم الان با این شرایط تعجب می‌کنم چطور چه مربی که دانش ندارند به قهرمانی جهان اعزام شدند. این مربیان دانش مربیگری ندارند و علم تمرین را نمی‌دانند پس چطور به اتریش اعزام شدند. ورزشکار هم مقصر نیست چرا که آنها سرباز نظام هستند انتظارم  این بود ستار صید و دیگر ورزشکاران در مسابقات جهانی اتریش نتیجه لازم را بگیرند اما به دلیل عدم دانش مربی این نتایج حاصل شد. توقع این است افتخاری تیمی قوی تشکیل دهد و آسیب‌شناسی کند. این فرایندی که افت کرده به خاطر سیاست‌های غلط دبیر فدراسیون بوده است. اگر کسی اسم مربی را یدک می‌کشد باید چیزی در چنته داشته باشد اما دو مربی مردان دیپلم ندارند. 

انتهای پیام/س

 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما