شناسهٔ خبر: 31329301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با برنا مطرح کرد:

هزینه‌های نپیوستن به FATF را باید بپردازیم/ شرایط ایران بدلیل همسایگی با 15 کشور متفاوت است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه اگر عضو FATF نشویم کشورها ارتباطشان را با ما قطع و دیگر با ما فعالیت نخواهند کرد افزود: اگر این لایحه در تشخیص مصلحت نظام تصویب نشود باید هزینه های ناشی از عدم پیوستن مان را بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ روز گذشته «گروه ویژه اقدام مالی» ضمن تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران تا ماه ژوئن (خرداد - تیرماه) به کشورمان فرصت داد تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را تقویت کند. گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه ای اعلام کرد، هنوز مواردی وجود دارد که تکمیل نشده است و انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات به پیش برود. اگر ایران تا ژوئن 2019 بقیه قوانین لازم را مطابق با معیارهای اف ای تی اف به تصویب نرساند، این نهاد ملزم خواهد بود اقدامات نظارتی بیشتری بر شعبات و شرکت های تابعه نهادهای مالی مستقر در ایران اعمال کند.

«محمد لاهوتی»، رییس کنفدراسیون صادرات ایران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت پیوستن به FATF گفت: اگر کشورهایی که عضو FATF نیستند را نگاه کنیم به جز ایران و 4-5 کشور که شاید به ندرت اسم آنها به گوش مان خورده، نخواهیم دید.

وی تصریح کرد: ایران از لحاظ جایگاه سیاسی، جغرافیایی و سهم اقتصادی در جهان کشور قابل توجهی بوده و با دنیا در حال مراوده است. ایران بیش از 15 کشور در همسایگی خود دارد که در دنیا این موضوع بی نظیر بوده و قطعا شرایطش متفاوت است.

وی بیان کرد: برای مراودات تجاری و حضور در تجارت جهانی، همه کشورها به FATF  پیوستند و خارج بودن ما از این قرارداد محدودیت هایی را برای تجارت خارجی ایجاد خواهد کرد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه اگر عضو FATF نشویم کشورها ارتباطشان را با ما قطع و دیگر با ما فعالیت نخواهند کرد، افزود: ظَن موضوعات پولشویی و مسائلی از این قبیل می تواند در تجارت بین المللی تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: ما باید براساس چارچوب های بین المللی تعریف شده، به صورت بومی سازی، قوانین را در کشور پیاده کنیم تا هم شرایط را برای فعالان اقتصادی فراهم کرده و همچنین بهانه را از دست دشمنان بگیریم تا از قبیل این موضوعات ما را با تروریسم، پولشویی متهم نکنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: ما باید بتوانیم در اقتصاد جهانی نقش بازی کنیم. عدم عضویت ما در FATF قطعا مشکلاتی را در اقتصاد به جا خواهد گذاشت.

لاهوتی با اشاره به اینکه مسائل کلان و مصلحت های نظام بر هر چیزی اولویت دارد، افزود: اگر این لایحه در تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد خیلی از مشکلات اقتصادی مان در نقل و انتقالات، در آینده با مشکل مواجه نخواهد شد. اما اگر به تصویب نرسد حتما تشخیص در مصلحت نظام بر این بوده پس از آن باید، هزینه های ناشی از عدم پیوستن مان را بپردازیم. به نظرمن باید از فرصتی که FATF به ما داده استفاده کنیم.

نظر شما