شناسهٔ خبر: 31329223 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

حذف کارگردان، باعث توقف اجرای یک نمایش شد!/ عکس

اجرای نمایش «پرگنت» در پردیس تئاتر شهرزاد متوقف شده است. پس از این اتفاق، تهیه‌کنندگان «پرگنت» تاکید کردند این نمایش را یا با حضور کارگردان روی صحنه می‌برند یا اجرایش را متوقف می‌کنند. گویا اختلاف دراماتورژ سابق با کارگردان باعث این مشکل شده است.

صاحب‌خبر -

زهرا جمشیدی: «پرگنت» نشان می‌دهد که ایبسن «ضد-قهرمان»‌ های بایرن را خوب می‌شناخته است. اینان یتیمانی بودند که با چشم‌های گشاده بر روی «پلِ آه» رو به دروازه‌های یأس روزگار می‌ایستند و به تکرار زندگی می‌نگریستند، گاه چون چوب پنبه‌ای بر گرداب آن سرگردان می‌ماندند و گاه نیز از تمامی وجود خویش مایه می‌گذاشتند تا این تکرار را بتارانند و از دل این بیهودگی چیزی تازه و نو بیافرینند. اینان قبول داشتند که تاراندن تکرار به معنی تاراندن خویشتن و فرا رفتن از منِ خودشیفته نیز هست.

این خلاصه نمایشنامه «پرگنت»، اثر معروف هنریک ایبسن است. سال‌ها قبل، کتابش را خوانده بودم با ترجمه بهزاد قادری و حالا که پنجشنبه دوم اسفند است، بناست در سالن شهرزاد، تماشاگر نمایش «پرگنت» باشم به کارگردانی رسول حق‌نژاد.

 اما اجرا کنسل شده! حق‌نژاد، کارگردان، که بیش از پنج سال به تحقیق و فعالیت ادبی و هنری درباره همین نمایش پرداخته، می‌گوید چند روز پس از مجوز گرفتن و تایید شدن از سوی مرکزِ هنرهای نمایشی، طبق تماسی از مرکز مطلع می‌شود که اجازه ندارد به عنوان کارگردان در این نمایش حضور داشته باشد.

کارگردان نمایش «پرگنت»، اعتقاد دارد این ممنوعیت به خاطر شکایت دراماتورژ سابق این کار، سیدعلی تدین است. تدین مدعی است که از متن او برای این نمایش استفاده شده حال اینکه او از این‌کار کناره گرفته و متقابلا رسول حق‌نژاد (کارگردان) نیز اعلام کرده، متن قبلی را تغییر داده است.

بازیگران و دیگر عوامل نمایش جلوی پردیس تئاتر شهرزاد بعد از لغو اجرای نمایش «پرگنت»/ عکس: زهرا جمشیدی

از همه عجیب‌تر پوستر نمایش است که نام علیرضا قاسمی (تهیه کننده)، هم در مقام کارگردان و هم تهیه کننده این نمایش، دیده می‌شود و نام تدین را به عنوان مشاور هنری ذکر کرده است!

در همین زمینه قاسمی و عابدینی، تهیه‌کنندگان تئاتر «پرگنت» با تایید صحبت‌های کارگردان اثر، از تصمیم قاطع خود برای توقف نمایش «پرگنت» خبر می‌دهند که یا نمایش را با حضور کارگردان روی صحنه می‌برند یا این اجرا فعلا متوقف می‌شود و تمام هزینه‌ها و ضررها را از مرکز هنرهای نمایشی دریافت می‌کنند!

گفته می‌شود که نمایش «پرگنت» تا یک روز مانده به شروع اجراها اجازه تبلیغات نداشته و همه این ممنوعیت‌ها پس از بازبینی و تایید نمایش توسط مرکز هنرهای نمایشی، رُخ داده است.

پیش از این بنا بود «پرگنت» با حضور کارگردان این نمایش از روز چهارشنبه اول اسفند تا ٢٨  اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شود که پس از این شوک آغازین، فعلا سرنوشتی نامعلوم در انتظار این نمایش است. تهیه‌کنندگان می‌گویند تلاش‌شان برای نمایش «پرگنت» با حضور کارگردان اثر، ادامه دارد.

۵۷۵۷

نظر شما