شناسهٔ خبر: 31329074 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

میزان بررسی کرد

رشد ۷.۳ درصدی تولید میعانات گازی/ پارس جنوبی نقطه قوت تولید میعانات در کشور

خبرگزاری میزان- در زمینه تولید نفتا، مایعات و میعانات‌گازی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۶ به طور متوسط ۷.۳ درصد رشد سالیانه داشته، به گونه‌ای که متوسط تولید این فاصله از ۳۱۲.۴ به ۷۷۶.۷ هزار بشکه در روز رسیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، میعانات گازی به عنوان یکی از اندوخته‌های انرژی به شمار می‌رود که در کنار منابع نفتی، سبد انرژی کشور را غنی کرده است، میعاناتی که در مقایسه با نفت خام مرغوبیت بیشتری داشته و به قیمت بالاتری فروخته می‎شود.
 
تولید میعانات گازی به توسعه میدان‌های گازی وابسته است و پارس جنوبی با بیش از ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و افزون بر ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی بزرگترین منبع این محصول به شمار می‌رود که توسعه آن در فاز‌های گوناگون برای مصارفی همچون مصارف داخلی، تزریق به میدان‌های نفتی و صادرات گاز در دستور کار دارد.
 
طبق استاندارد از هر فاز پارس جنوبی به طور میانگین روزانه در حدود ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود و هم اکنون بیش از ۲۵ سکوی میدان گازی پارس جنوبی در فاز‌های ۲۴ گانه در حال تولید بوده و نصب تعدادی سکوی دیگر نیز به زودی تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد که با وارد مدار شدن مجموع این سکوها، ظرفیت تولید گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی به ۶۴۲ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.
 
بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران در حوزه تولید نفتا، مایعات و میعانات گازی متوسط تولید روزانه این محصولات در سال ۱۳۹۶ به رقم ۷۷۹.۵ هزار بشکه رسیده که تولید مایعات‌گازی و نفتا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و میعانات‌گازی در شرکت‌های پارس جنوبی و مناطق مرکزی ایران صورت می‌گیرد.
 
در زمینه تولید نفتا، مایعات و میعانات‌گازی از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۶ به طور متوسط ۷.۳ درصد رشد سالیانه داشته، به گونه‌ای که متوسط تولید این فاصله از ۳۱۲.۴ به ۷۷۶.۷ هزار بشکه در روز رسیده است.
 
شرکت ملی نفت ایران علت افزایش چشمگیر تولید را برنامه‌ریزی دقیق و آغاز بهره‌برداری از فاز‌های گوناگون پارس جنوبی، میدان‌های هما، شانول و وراوی و افزایش بهره‌برداری از میدان تابناک می‌داند که این افزایش تولید مشتریانی مانند چین، امارات، کره جنوبی و ژاپن را برای خرید میعانات به میز معامله کشانده است.
 
همچنین با راه اندازی فاز‌های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان نخستین پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت ۳۸۰ هزار بشکه شاهد تولید محصولات متنوع این زنجیره و ایجاد ارزش افزوده هستیم که با افتتاح فاز چهارم آن ظرفیت استفاده از میعانات گازی برای تولید محصولات مختلف از جمله بنزین به بیش از ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما