شناسهٔ خبر: 31328869 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

هزینه دو برابری دانشجومعلمان برای پرداخت خوابگاه

دانشگاه فرهنگیان اردبیل با افزایش ظرفیت اتاق خوابگاه‌های خود قصد اسکان همه دانشجومعلمان را دارد تا از حقوق دانشجومعلمان ۴۵ درصد برای ارائه خدمات خوابگاهی کسر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ براساس قانون دانشگاه‌های فرهنگیان، معلم دانشجویان از ابتدای دوره تحصیل خود در استخدام وزارت آموزش‌وپرورش هستند و حقوق دریافت می‌کنند. اما دانشگاه بازهم براساس قانون بخشی از همین حقوق را کسر می‌کند و برای ارائه خدمات دانشجویی مثل غذا و خوابگاه هزینه می‌کند. در دانشگاه‌های فرهنگیان از ۷۸۰ هزار تومان حقوق دانشجویان، ۴۵ درصد کسر می‌شود تا آنان از غذا و خوابگاه برخوردار شوند و اگر دانشگاهی امکان ارائه خوابگاه به دانشجویان بومی نداشت، باید از حقوق آنان ۲۵ درصد کسر کند.

برخی از واحد‌های دانشگاهی فرهنگیان این مسئولیت را از دوش خود برداشته و قول بازگرداندن ۲۰ درصد از حقوق دانشجومعلمان را داده اند، برخی دیگر از این دانشگاه‌ها هم هستند که خوابگاه را برای همه دانشجویان خود تأمین کرده اند.

در این میان برخی دانشگاه‌ها هم هستند که با اضافه کردن تخت به اتاق، ظرفیت خوابگاهی خود را افزایش داده اند تا بتوانند تعداد بیشتری دانشجو را در خوابگاه‌های خود جا دهند؛ مثل دانشگاه فرهنگیان اردبیل که حالا در اتاقی ۶ متری، ۶ نفر را جا داده است.

چند روز پیش بود که ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه را به نمایش می‌گذاشت و نشان از فضای کم اتاق‌ها داشت. این موضوع را از دانشجویان ین دانشگاه جویا شدیم که بر آن صحه گذاشتند.

اسکان ۶ نفر در اتاقی ۶ متری

یکی از فعالان دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: این موضوع مطالبه دانشجویان است که از ابتدای سال تحصیلی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان بخشنامه‌ای را صادر کرد که از حقوق دانشجویان غیربومی هم ۴۵ درصد کسر شود.

وی ادامه می‌دهد: اما بعد از مدتی بر این بخشنامه اصلاحیه‌ای با امضای رئیس دانشگاه صادر شد که براساس آن اعلام شد که اگر دانشگاهی امکان تأمین خوابگاه برای دانشجویان ندارد، نباید این مبلغ را از حقوق دانشجویان کسر کند.

این فعال دانشجویی می‌گوید: با این بخشنامه به نوعی تصمیم گیری درباره اینکه از حقوق دانشجویان ۴۵ درصد کسر شود یا ۲۵ درصد، به مدیران واحد‌های دانشگاه‌ها واگذار کردند.

وی ادامه می‌دهد: پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان اردبیل به دانشجویان اعلام کرده که امکانات لازم برای اسکان دانشجومعلمان بومی را ندارد و وعده داده که به زودی ۲۰ درصدی که از حقوقشان کسر کرده، به آنان بازمی گرداند.

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اردبیل می‌گوید: اما این موضوع در پردیس پسران به صورت متفاوتی ادامه پیدا کرد؛ به این صورت که مدیران دانشگاه تصمیم گرفتند به ظرفیت خوابگاه‌ها بیفزایند؛ اما وعده‌ای مبنی بر بازگرداندن ۲۰ درصد به ما نداده اند؛ حتی قصد دارند این روند کسر ۴۵ درصد را ادامه دهند.

وی در تشریح وضعیت خوابگاه‌های این واحد دانشگاهی می‌گوید: به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه می‌خواهند حتی در فضایی بسیار کم به دانشجویان جا بدهند، اما این مبلغ را به آنان بازنگردانند و به این ترتیب اکنون می‌بینیم که در اتاقی ۶ متری، برای ۶ نفر تخت گذاشته اند.

وی ادامه می‌دهد: در این اتاق‌ها برای هر نفر فقط یک متر فضا وجود دارد و در خوابگاه‌های بزرگتر هم که قبلا ۱۵ نفر را اسکان داده بودند، اکنون به ۱۸ نفر رسانده اند.

این دانشجو می‌گوید: در این خوابگاه‌ها ما با کمبود امکانات دیگر نیز مواجه هستیم؛ مثلا در خوابگاه‌های ما آشپزخانه وجود ندارد و دانشجویان تنها در زمان سرو غذا باید از غذاخوری فلاسک پر کنند و به اتاق بیاورند تا در فاصله دو وعده غذایی آبجوش داشته باشند؛ آشپزی هم که کلا تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه پایه حقوق ما ۸۷۰ تومان است که ۲۵ درصد آن را برای خدمات کسر می‌کنند و در واقع خدماتی که به دانشجوی بومی ارائه می‌شود، فقط غذای دانشگاه است و آن هم در یک وعده ناهار؛ به این صورت هر وعده غذا برای یک دانشجومعلم بیش از ۱۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

کسر از حقوق برای امکاناتی که وجود ندارد

یکی از دانشجویان این دانشگاه نیز با ابراز نارضایتی از روندی که مسئولان دانشگاه درپیش گرفته اند، به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو می‌گوید: از ابتدای دوره تحصیل به ما گفته شد که از حقوق دانشجویانی که در دانشگاه اسکان ندارند و فقط به دانشگاه رفت و آمد می‌کنند، ۲۵ درصد کسر می‌شود و از دانشجویانی که از امکانات خوابگاه استفاده می‌کنند، ۴۵ درصد، اما وقتی وارد دانشگاه شدیم به ما گفتند، چون دانشگاه ماهیت شبانه روزی دارد و دانشجویان باید در دانشگاه بمانند، از همه این مبلغ کسر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ما هم قبول کردیم که در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان داشته باشیم، اما فضایی که به دانشجویان داده شد، به قدری کم است که حتی نمی‌توانیم وسایل مورد نیاز خود را در اتاق جا بدهیم.

این دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اردبیل می‌گوید: مثلا در اتاقی که ظرفیت استاندارد آن ۱۲ نفر باشد، ۱۸ تا ۲۰ نفر را اسکان می‌دهند و به همین شکل اعلام می‌کنند که دانشگاه امکان اسکان دانشجویان را دارد؛ در حالی که ما حتی برای لپ تاپ هایمان جایی در اتاق نداریم.

وی می‌گوید: امکاناتی مانند اجاق گاز برای گرم کردن غذا نداریم؛ سالن ورزشی هم که در خوابگاه‌ها وجود دارد، فقط برای استفاده در زمان کلاس است؛ یا مثلا دانشجویان بومی باید از قوانین خوابگاه تبعیت کنند و هر شب را در خوابگاه و با همان شرایط بگذارنند، در حالی که منزل پدری آنان در همین شهر است و فاصله زیادی با دانشگاه ندارد.

وی به حقوق خود اشاره می‌کند و می‌گوید: حقوق پایه ما ۷۸۰ هزار تومان است، همان ابتدا برای بیمه و موضوعات دیگر حدود ۱۰۰ هزار تومان از آن را کسر می‌کند، با کسر ۴۵ درصد دیگر آنچه در نهایت به دست ما می‌رسد، حدود ۳۲۰ هزار تومان می‌شود.

این دانشجو با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی یک پردیس در اردبیل و یک پردیس در نیر دارد، ادامه می‌دهد: تعداد دانشجویان واحد ما در اردبیل حدود ۳۵۰ نفر است که از این تعداد حدود ۱۰۰ نفر بومی هستند و نیازی به خوابگاه ندارند.

نکته قابل توجه این است که طبق تبصره ذیل ماده ۶ قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش، هزینه‌هایی که بابت امکانات رفاهی از وجوه پرداختی به دانشجو معلمان کسر می‌شود، باید متناسب با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشد. از طرفی این سوال پیش می‌آید که آیا در سایر دانشگاه‌ها نیز وضعیت خوابگاه‌ها به این شکل است و تعداد زیادی دانشجو را در فضای کم اسکان می‌دهند.

هزینه دو برابری دانشجومعلمان برای امکانات دانشگاهی

۲۰ درصد از حقوق دانشجومعلمان مبلغی حدود ۱۸۰ هزارتومان می‌شود؛ درحالی که نرخ اتاق‌های ۵ و ۶ نفره در نیم سال اول تحصیلی ۹۸-۹۷ کمی بیشتر از ۷۶ هزار تومان اعلام شده است؛ یعنی دانشجومعلمان بیش از دو برابر سایر دانشگاه ها، هزینه خوابگاه پرداخت می‌کنند.

نظر شما