شناسهٔ خبر: 31328761 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

زنیت با دبل و پاس گل آزمون، فنرباغچه را حذف کرد و به ویارئال رسید

غوغای سردار در لیگ اروپا

صاحب‌خبر -



پنجشنبه شب، شب پرخبر و خوبی برای لژیونرهای فوتبال ایران بود. در هفته هفدهم لیگ ستارگان قطر، العربی میزبان الشحانیه بود و به پیروزی 2-یک رسید. در دقیقه ۲۸ تک گل الشحانیه به ثمر رسید که رامین رضاییان روی این گل تأثیرگذار بود. ارسال تند و تیز رضائیان را محمود ابراهیم، دروازه‌بان العربی دفع کرد و در ادامه یوسف هانی گل تساوی تیمش را به ثمر رساند. 2 دقیقه بعد مرتضی پورعلی‌گنجی با ضربه سر شیرجه‌ای گل دوم و برتری العربی را زد. پورعلی گنجی 90 دقیقه در ترکیب تیمش حاضر بود. در دیگر بازی الاهلی در خانه با حضور 90 دقیقه‌ای امید ابراهیمی با یک گل مغلوب السیلیه شد. از لیگ قطر که بگذریم، خبرهای خوب و دلنشین برای ایرانی ها از دل مسابقات لیگ اروپا بیرون آمد. پنجشنبه شب مسابقات دور برگشت مرحله یک شانزدهم نهایی «لیگ اروپا» برگزار شد و فوتبال ایران در چند بازی نماینده داشت. دیناموزاگرب که صادق محرمی را 90 دقیقه در ترکیب داشت، میزبان ویکتوریا پلژن چک بود. یاران محرمی که در دیدار رفت 2-1 باخته بودند، با پیروزی 3-0 در بازی برگشت به مرحله بعد صعود کردند. کلوب بروژ بلژیک هم که بازی رفت را 2-1 برده بود، در بازی برگشت در غیاب کاوه رضایی با شکست سنگین 4-0 مقابل سالزبورگ از این رقابت‌ها حذف شد. با تمام این اوصاف، پنجشنبه را باید شب سردار آزمون دانست. او که مدت کوتاهی از حضورش در زنیت سن‌پترزبورگ می‌گذرد، حالا به یکی از ستاره‌های این تیم روسیه‌ای تبدیل شده است. زنیت که دیدار رفت را 1-0 باخته بود، پنجشنبه شب در استادیوم «گازپروم آرنا» میزبان فنرباغچه بود و برای صعود باید با اختلاف 2 گل حریف ترکیه‌ای را شکست می‌داد. اتفاقی که با درخشش خیره کننده سردار آزمون افتاد و هواداران زنیت به هنگام تعویض بازیکن ایرانی‌شان در دقیقه 80، ایستاده او را تشویق کردند. زنیت بازی را هجومی آغاز کرد و در حالی که سردار را برای اولین بار پس از پیوستن به این تیم جزو ۱۱ نفر ابتدایی داشت، در دقیقه ۴ با پاس عالی ملی‌پوش ایرانی‌اش و ضربه تمام کننده ماگمی‌ید آزدوف به گل رسید. آزمون  دقیقه ۱۸ کارت زرد گرفت اما در دقیقه ۳۷ ارسال دقیق سباستین درییوسی از جناح چپ زمین را در شرایطی نامتعادل، با پرش بلند و با ضربه سری استثنایی تبدیل به گل کرد تا هواداران حاضر در ورزشگاه به وجد آیند. البته فنرباغچه دو دقیقه قبل از پایان نیمه اول اختلاف را به حداقل رساند تا زنیت برای صعود باز هم به گل نیاز داشته باشد؛ گلی که باز هم توسط سردار به ثمر رسید. او در دقیقه ۷۶ هنرنمایی‌اش را تکمیل کرد و پاس در عمق همبازی‌اش را با توپ‌گیری از مهمت توپال، کاپیتان فنرباغچه با ضربه بغل پا تبدیل به گل کرد. در ادامه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد تا زنیت در مجموع 2 بازی رفت و برگشت با نتیجه ۳- ۲ به مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا صعود کند. یوفا برای هر یک از تیم‌های صعود کرده به مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا، مبلغ 1.1 میلیون یورو اختصاص داده و سردار با نمایش فوق‌العاده‌اش سهم مهمی در کسب این درآمد برای زنیت داشته است. آزمون با 2 گلی که مقابل فنرباغچه به ثمر رساند، ۸ گل در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا زده و حالا گلزن‌ترین بازیکن ایرانی در این رقابت‌ها محسوب می‌شود. پیش از این علی دایی و سردار با ۶ گل مشترکاً صاحب این رکورد بودند اما پنجشنبه شب آزمون، شهریار را پشت سرگذاشت. پس از آزمون و دایی، مهدی مهدوی‌کیا و سامان قدوس با ۵ گل و کریم انصاری‌فرد با ۲ گل، گلزنان اروپایی ایران هستند.
رکورد شخصی دیگری که سردار صاحب آن شد، اینکه او هفتمین بازیکن در تاریخ فوتبال روسیه است که با پیراهن 3 تیم مختلف این کشور در رقابت‌های باشگاهی اروپا گل زده است. آزمون فصل ۱۴-۲۰۱۳، دو بازی در لیگ اروپا برای روبین کازان انجام داد و یک گل به ثمر رساند. او فصل ۱۷-۲۰۱۶ در ۱۰ مسابقه پلی‌آف و دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۴ گل برای روستوف به ثمر رساند و در همین فصل در 4 بازی لیگ اروپا یک گل برای این تیم زد. عملکرد درخشان مهاجم ایرانیِ زنیت، از دید سایت معتبر هواسکورد نیز پنهان نماند. آزمون علاوه بر زدن 2 گل و دادن یک پاس گل، ۶ شوت به سمت دروازه زد که چهار شوت داخل چارچوب بود و در ۶ نبرد تن به تن برتری داشت، 3 پاس کلیدی داد و 2 دریبل موفق از خود ثبت کرد تا نمره فوق‌العاده۱۰ از ۱۰ را بگیرد.
 بوریس چوخلوف پیشکسوت فوتبال روسیه در مصاحبه با سایت یورو فوتبال این کشور، به تعریف و تمجید از سردار پرداخت: «او پس از این بازی در خاطره‌ها می‌ماند. سردار آنقدر باانگیزه بود که مبارزه کند تا به گل برسد و در واقع هر کاری خواست در بازی مقابل فنرباغچه
انجام داد.» گفتنی است  سردار به عنوان بهترین بازیکن هفته لیگ اروپا نیز  انتخاب شد. داکا از تیم سالزبورگ، سارابیا از تیم سویا و هادسون اودوی از تیم چلسی برای کسب این عنوان از سوی یوفا کاندیدا بودند که با رأی‌گیری صورت گرفته، آزمون از رقبایش پیشی گرفت.
 آزمون: وقتی حمایت می‌شوید، نمایش خوبی دارید
سردار پس از درخشش و صعود شیرین تیمش گفت: «وقتی در کنار شما همبازی‌های توانمندی حضور دارند، باعث می‌شود که شما با تمام قوا بازی کنید و هر چه در توان دارید را برای تیم بگذارید. در بازی‌های آینده تلاش می‌کنم تا صد درصد توانم را برای تیم بگذارم. تیم ما آنالیزورهای قوی‌ای دارد. به نظرم ما خیلی خوب فنرباغچه را آنالیز کردیم.» آزمون در واکنش به شکستن رکورد دایی در اینستاگرامش نوشت: «مرسی بابت پیام‌های تبریک، شکستن رکورد علی آقا هم باعث افتخار من بود.» سرگئی سماک، سرمربی زنیت در نشست خبری پس از این بازی به سؤال درباره دلیل تعویض آزمون در دقیقه 80 چنین پاسخ داد: «این یک تعویض اجباری بود. سردار کمی احساس مشکل کرد. باید به خاطر حفظ سلامتی سردار، او را تعویض می‌کردیم. اگر او سلامت بود، هیچ تردیدی برای باقی ماندنش در زمین نداشتیم.»

زنیت مقابل زیردریایی های زرد

قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ اروپا ظهر دیروز برگزار شد. بر این اساس، زنیت به مصاف ویارئال اسپانیا ملقب به زیردریایی های زرد خواهد رفت. اینتر، چلسی و آرسنال نیز با قرعه های مناسبی روبه رو شدند. بازی های رفت یک هشتم نهایی پنجشنبه دو هفته دیگر برگزار می شود و بازی های برگشت نیز یک هفته پس از آن خواهد بود. بر اساس قرعه، این دیدارها شکل گرفت: چلسی - دیناموکیف، آینتراخت فرانکفورت – اینترمیلان، دیناموزاگرب – بنفیکا، ناپولی – سالزبورگ، والنسیا – کراسنودار، سویا - اسلاویاپراگ، آرسنال – رن، زنیت - ویارئال





نظر شما