شناسهٔ خبر: 31328627 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

بایسته های دهه پنجم انقلاب-۱۱

نویسنده و رمان نویس حوزوی: تقویت امید به آینده، رسالت هنرمندان و نویسندگان در دهه پنجم انقلاب است

حوزه/ نویسنده و رمان نویس حوزوی تصریح کرد: یکی از رسالت های مهم هنرمندان و نویسندگان در دهه پنجم انقلاب ، تقویت امید به آینده در کشور و به ویژه در بین نسل جدید است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام علی آرمین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: باید از همه ظرفیت هنر، رسانه و فرهنگ به منظور تقویت این رویکرد اُمیدبخش به آینده در سطح جامعه استفاده کرده و سیاست شوم دشمن مبنی بر ایجاد و توسعه یأس در جامعه را ناکام بگذاریم.

وی با اشاره به بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری در آغاز دهه پنجم انقلاب موسوم به گام دوم گفت: رمان و داستان در این مقطع حساس به نظر بنده باید واجد سه خصوصیت مهم باشد؛ نخست آن که هدف‌های بزرگ را نشانه برود ، چرا که هدف بزرگ، شخصیت‌های داستان را فعال می‌کند و انسان ضعیف را بدل می‌کند به انسانی نیرومند و پیشرو.

این فعال فرهنگی و ادبی همچنین افزود: دوم این‌که امید را به جامعه القا کند به این خاطر که امید، حیات و زندگی است و این مهم هر قدر کمرنگ شود، شخصیت داستان به مردگان نزدیک تر می‌شود. یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در بیانیه اخیر فرمودند «اعتقاد به اصل ما می‌توانیم» است؛ این اصل، یعنی تابش نور امید به جامعه.
وی بیان داشت: نکته سوم هم این‌که رمان باید مشکلات را همراه با راهکار ارائه دهد، چرا که صرفِ بیان مشکل و نقد جامعه، دردی را دوا نمی‌کند، بلکه هنر در ارائه‌ی چگونگی درمان است.
حجت الاسلام آرمین تاکید کرد: از این حیث به نظرم اگر کسی بتواند در رمانش، جامعه‌ی آرمانی- یعنی همان جامعه‌ای که قرار است انقلاب، ما را به آنجا برساند- را ترسیم کند، چنین رمانی بالاترین امتیاز را دارد. این رمان، هم هدف بسیار بزرگی دارد، هم امید در آن موج می‌زند و هم راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات ارائه کرده است.
وی افزود: البته رمان‌های بزرگ را رمان‌نویسان بزرگ می‌نویسند و ترسیم مدینه‌ی فاضله‌ی انقلاب، به دست رمان‌نویسان فاضل و متمدن صورت می‌گیرد که به لطف الهی چنین اشخاصی هم در بستر انقلاب روییده‌اند و در حال حاضر فعال هستند و هم این که در چله ی دوم انقلاب بیشتر شاهد هنرنمایی آن ها خواهیم بود.

۳۱۳/۸

 

 

نظر شما