شناسهٔ خبر: 31328522 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مرتضی مزینانی

چند قولِ معاونانه

معاون جدید سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان روز شنبه، چهارم اسفندماه، به‌طور رسمی سمت جدید را در اختیار می‌گیرد؛ اما از او می‌خواهیم تا قبل از هر سخنی، چند قولِ ساده‌‌ی معاونانه به مردم استان سمنان بدهد.

صاحب‌خبر -

آیین معارفه «حبیب‌الله خجسته‌پور» به‌عنوان معاون جدید سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان روز شنبه، چهارم اسفندماه، در سالن یادگار امام استانداری سمنان برگزار می‌شود و سعید ناجی، معاون سابق استاندار سمنان هم به استان البرز می‌رود تا همتای خجسته‌پور در استانداری البرز شود.

از قدیم‌الایام مشهور بوده است مردم دیار کویر که استان سمنان در قلب آن جای دارد، میهمان‌نوازند و به میهمانِ خانه، به حکم «حبیب الله» می‌نگرند و به فرموده کمی با تغییرِ شیخ شاخصشان، ابوالحسن خرقانی، هر که در این سرا درمی‌آید، نانش می‌دهند و از ایمانش نمی‌پرسند؛ چه آن‌کس که به درگاه باری‌تعالی به جان ارزد، البته بر خوان مردم کویر به چندی میهمانی ارزد.

از این‌رو، به حکم میهمان‌نوازی مردم کویر، خوش‌آمدی ویژه به معاون جدید سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان می‌گوییم و امیدواریم استان سمنان برای این حبیب خدا خاطرات خوشی به همراه داشته باشد.

از سویی دیگر، در ایام متأخر رسم شده است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی 24 ساعت شبانه‌روز در خانه‌هایمان پایدار و برقرار است و ما مردم عاشق اطلاعات، همه روز و شب در پی و جست‌وجوی اطلاعات و داده از این‌سو به آن‌سو و از این شبکه به آن شبکه وقت می‌گذرانیم و در مسیر کسب آگاهی قدم برمی‌داریم.

این علاقه ژرف ملت ایران و به‌تبع آن، مردم استان سمنان به فضای مجازی سبب شد تا در بدو ورود معاون جدید استاندار سمنان و قبل از اینکه به‌طور رسمی سمت جدید را در اختیار گیرد؛ از او بخواهیم تا قبل از هر سخنی، چند قولِ ساده‌ی معاونانه به مردم استان سمنان بدهد.

شب گذشته زمانی که برای شناخت بیشتر آقای خجسته‌پور کسب اطلاع می‌کردم، با صفحه توئیتر وی مواجه شدم و بسیار خرسند از اینکه استاندار سمنان، معاونی برگزیده که اهل رسانه و ارتباط است، در شبکه‌های مجازی حضور دارد و به‌عنوان یک رسانه‌نگار کارمان با چنین فردی در کسوت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان سمنان بسیار ساده‌تر خواهد بود.

اما در همین بررسی‌های گذرا، دو نکته نظرم را جلب کرد تا بخواهم چند قولِ ساده‌ی معاونانه از آقای خجسته‌پور بگیریم و تلاش کنیم همه بر این قول‌ها پایبند بمانیم.

نخست نکته‌ای که نظرم را جلب کرد، این بود که معاون جدید سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در معرفی خود در توئیتر نوشته‌اند: «معاون سیاسی استانداری دارالمرحمه سمنان» و به نظرم آمد ضمن بیان حساسیت‌های ویژه در استان سمنان در حوزه «نام استان»، سفارش کنم و قول بگیرم که جز نام رسمی وزارت کشور در تقسیمات کشوری، هیچ عنوان دیگری برای «استان سمنان» به کار نبرند.

این قول را از آنجا لازم می‌دانم که تجربه گذشته نشان داده است مردم شرق و غرب و مرکز استان سمنان همواره نسبت به عناوین و القاب حساس بوده‌اند و این عنوان‌سازی‌ها و طرح آن در محافل رسمی از سوی مسؤولان استان سمنان به هر شکل و با هر کیفیتی، سبب خدشه‌دار شدن وحدت و انسجام استان و ابراز مخالفت عده‌ای به‌حق یا ناحق شده است و در این میانه، عده‌ای از طاعنان مجال وقیعت یافته و بر تمام دارایی‌های مردم استان تاخته‌اند.

فلذا ضمن قدردانی از لطف آقای خجسته‌پور در ابراز علاقه به استان سمنان و دیار مرحمت خواندن آن به‌رسم استاندار سابق سمنان، عقیده دارم نخستین قول معاون جدید استاندار سمنان به همه مردم استان سمنان و رسانه‌ای‌های این استان باید این باشد که همواره نام استان را بدون یک کلمه بیش و یک کلمه کم، «استان سمنان» بیان کنند.

اما قول دوم معاون جدید استاندار سمنان باید این باشد که هیچ شهرستان، شهر، بخش، روستا و محله‌ای را هم در سراسر استان سمنان از دیگری متمایز نفرموده و لقب و عنوان ندهند؛ چه اینکه این امر هم همواره زمینه‌ساز مجادله و مناقشه و تنش بوده است.

آقای خجسته‌پور عزیز، ما مردم استان سمنان نیک می‌دانیم سراسر استانمان زیباست، همه جای این پهنه ظرفیت و پتانسیل دارد و خوب دیده‌ایم مردم این استان انقلاب اسلامی را با گوشت و پوستشان درک کرده و از آن حمایت می‌کنند و به قولی، «درفشان لاله در وی، چون چراغی» است.

خواهش ما این است قول دهید یک جای این استان را «نگین انگشتری» و جای دیگر را «رکاب» آن توصیف نمی‌کنید. به ما متعهد شوید یک جای استانمان را «قله» و دیگر جای را «دامنه» نمی‌خوانید. به ما مردم استان تضمین دهید همه جای استان پهناور سمنان را به یک چشم می‌بینید؛ هیچ جا برایتان ویژه نیست و مردم همه نقاط استان را ولی‌نعمتان خود می‌دانید.

اما در بخش سوم، از آنجا که دیدم در یک توئیت ضمن گرامیداشت مقام شامخ شهید شاهد، محمود صارمی، خبرنگار از جان گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی، دو «وظیفه» برای اهالی رسانه متصور دانسته و یک «آرزو» برایشان نموده‌اید، خواستم یک قول دیگر هم از شما بگیرم.

در بخش وظایف، نوشته بودید: «آگاهی‌بخشی» و «مطالبه‌گری» و چه زیبا این وظایف را رقم زدید؛ چه نیکو فرمودید اهالی رسانه در وهله نخست باید آگاهی‌بخش باشند و در مرحله دوم، مطالبه‌گر.

اینک به ما قول دهید در تحقق آرزویی که برایمان کردید و خواستید در این مسیر «ثابت‌قدم» باشیم، یاری‌مان هم می‌دهید.

به ما تضمین دهید در مطالبه‌گری مرز نمی‌شناسید و در شنیدن خواسته‌های مردم گوش شنوا خواهید داشت؛ ولو اینکه این مطالبات با اهداف حزبی و عقاید شما در تضاد باشد.

آقای خجسته‌پور، همین امروز به ما قول دهید دستان رسانه‌نگاران فسادستیز، مطالبه‌گر، پیگیر امور مردم و حافظ منافع ملت و نظام اسلامی را بیش از فعالان عادی رسانه می‌فشارید، به آنها توجه می‌کنید، سنگ‌های جلوی پایشان را برمی‌دارید، حمایتشان می‌کنید تا به‌عنوان مدیر انقلابی بدرخشید.

درخواست اهالی رسانه این است در همین روز معارفه قول دهید تا مطالب منعکس‌شده از سوی رسانه در بخش مطالبات را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌فرمایید و اگر نیازی به برخورد با خاطیانی بود که شاید حتی در نزدیکی شما بودند، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهید کرد.

در پایان این مجال کوتاه، برای جنابتان آرزوی توفیق در راه خدمتگزاری به مردم استان سمنان و نظام اسلامی را داریم و امیدواریم روزی که از این استان می‌روید، با سری سرفراز به ما بگویید: «به تمام قول‌هایم عمل کردم» و ما زه آبِ دیدگان از نبودتان بگشاییم و بر رخسار جوی‌ها برانیم.

انتهای پیام/2249/م/

نظر شما