دلیل دهنکجی بازار به پیشفروش خودرو
صاحبخبر - یک کارشناس صنعت خودروسازی گفت: «رفتارهای دولتی و خودروسازان مبنیبر اینکه بازار خودرو دارای حاشیه سود قابلتوجهی است، در کنار افزایش تقاضا و ورود سرمایههای سرگردان عاملی شد تا در روزهای اخیر شاهد رشد قیمتها در بازار خودرو باشیم و پیشفروشها هم نتوانند تاثیری بر آن بگذارند.» امیرحسن کاکایی در گفتوگو با «ایسنا»، در رابطه با دلایل بیتاثیر بودن پیشفروش و فروش فوری خودروسازان بر بازار گفت:«وضعیت بازار خودرو در یکسال اخیر بهواسطه تحریمها، کاهش حجم تولید، افزایش حجم تقاضا و امثال آن بسیار پیچیده است.» این کارشناس صنعت خودروسازی با تاکید بر اینکه خودروسازان با کمبود تولید واقعی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: «متاسفانه در یکسال اخیر راهحلهایی برای کاهش و رفع مشکلات تولید ارائه نشده و این در حالی است که همه به این موضوع اذعان دارند.» وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و نهادههای داخلی و وارداتی تولید و کاهش تیراژ تولید عاملی شد که قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، خاطرنشان کرد: «بهدلیل آنکه کسی موافق افزایش قیمت از سوی خودروسازان نیست، بازار رشد قیمت خودرو را کلید زد و حتی فشارهای دولتی نیز عامل کاهش قیمت خودرو در بازار نشد.» این کارشناس صنعت خودروسازی یادآور شد: «دولت در چندماه اخیر مدعی بود کاهش عرضه دلیل اصلی افزایش قیمت است، به همین دلیل دستور پیشفروش جدید را با توجه به تعهدات سابق صادر کرد که آنهم تاثیری بر بازار نداشته است. درواقع بازار و فعالان آن با محک و بررسی آینده عرضه و توان تولید خودروسازان، وقعی به پیشفروش و فروش فوری خودروسازان ننهادند.» کاکایی با اشاره به اینکه دلالان و برخی افراد از این بازار سود قابلتوجهی را بدون پرداخت مالیات دریافت کردهاند، یادآور شد: «بازار خودرو در شرایط فعلی بسیار جذاب است و بهراحتی سیر نخواهد شد و این در حالی است که رفتار دولت در قیمتگذاری و حاشیه سود قابلتوجه، سودهای خوبی عاید افراد میکند.» این کارشناس صنعت خودروسازی گفت: «اثرات تصمیمهای فعلی دولت و خودروسازان مبنیبر پیشفروش و فروش فوری حداقل نیاز به دوماه فرصت دارد.» کاکایی به رفتار دولت مبنیبر اینکه راهکارهایی نسبت به رفع مشکلات تولید انتخاب نکرده است، اشاره و بیان کرد: «دولت باید برنامه دقیقی در زمینه رفع مشکلات تولید با نگاه به دانش فنی و فناوریهای بهروز داشته باشد.»∎
نظر شما