شناسهٔ خبر: 31328137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

پیام تسلیت مقام معظم رهبری
 درپی درگذشت آیت‌الله مؤمن

آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت الله حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند.
در متن پیام رهبر انقلاب آمده است: « با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیة‌الله آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلی‌الله مقامه را دریافت کردم. این ضایعه‌ای برای حوزه علمیه است. مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقه مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمی‌گردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهمّ شورای محترم نگهبان بوده‌اند.
اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرّم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزه مقدس قم و به‌خصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض می‌کنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت
 می‌نمایم.» 
گفتنی است مراسم تشییع  این عضو فقید فقهای شورای نگهبان ساعت ۱۰ صبح امروز از مسجد امام حسن عسگری قم به طرف حرم حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد و مراسم ختم نیز پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برپا می شود. 
یت‌الله محمد دانش‌زاده قمی (مؤمن) متولد ۲۳ دی ماه ۱۳۱۶ در قم بود. او تحصیلات مقدماتی را در قم و ابتدا در مکتبخانه و سپس در «مدرسه جامع تعلیمات دینی» گذراند و همزمان، به تحصیل در حوزه علاقه‌مند شد. او با بهره‌گیری از اساتیدی چون امام (ره)، علامه طباطبایی، آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله حائری یزدی و آیت‌الله گلپایگانی گلپایگانی به درجه اجتهاد رسید.
آیت‌الله مؤمن قبل از پیروزی انقلاب با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مبارزات علیه رژیم پهلوی نقش داشت و این فعالیت‌ها به تبعید او و ۲۴ تن از اعضای جامعه مدرسین انجامید که مؤمن به تویسرکان تبعید شد.
او از اواسط دوره اول شورای نگهبان یعنی از سال ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب و آخرین بار نیز در ۲۵ تیر ۱۳۹۲ با حکم رهبر انقلاب در این سمت ابقاء شد.
او همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس این مجلس بود که از دوره اول تا پنجم در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت.
علاوه بر عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، نایب رئیسی مجلس خبرگان، عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضائی، مسئولیت انتخاب و اعزام قضات شرع دادگاه‌های انقلاب در سراسر کشور به دستور امام، عضویت در شورای عالی سیاستگذاری و ریاست حوزه علمیه قم، عضویت در مجمع جهانی اهل بیت (ع) و ریاست مجمع فقه اهل بیت (ع) و عضویت در هیئت امنای دانشگاه قم نیز در کارنامه آیت‌الله مؤمن به چشم می‌خورد.
او در سال ۱۳۷۴ در جریان تصادفی شدید در راه قم به شدت مجروح شد و بر اثر این تصادف ۴۲ روز بستری بود.
آیت‌الله مؤمن در حدود دو ماه پیش به علت کهولت سن دچار مشکلات جسمانی و خونریزی مغزی و در پی آن به بیمارستان منتقل شد. در طی این مدت تلاش پزشکان و اعمال جراحی برای بهبودی او مؤثر واقع نشد و ایشان شامگاه امروز دار فانی را وداع گفت.

انتصاب ظفرقندی به عنوان رئیس کل 
سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهور در حکمی دکتر محمدرضا ظفرقندی را به عنوان «رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری درحکم حسن روحانی  آمده  است:جناب آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی
در اجرای ماده (۹) قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب 16/08/1383 مجمع تشخیص مصلحت نظام، با عنایت به سوابق و تجربیات ارزشمند جناب‌عالی و رأی اکثریت اعضای مجمع عمومی آن سازمان در جلسه مورخ 26/11/1397، به موجب این حکم برای مدت ۴ سال به عنوان «رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران»
 منصوب می‌شوید.
توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران از خداوند متعال مسألت دارم.

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد
دستگیری ۸ نفر در ارتباط با حادثه تروریستی 
محور خاش - زاهدان

رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان از دستگیری ۸ نفر متهم در ارتباط با حادثه تروریستی محور خاش - زاهدان خبر داد و افزود: با تلاش‌های نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و پشتیبانی دستگاه قضائی استان تا کنون ۸ نفر متهم در این خصوص دستگیر که دو نفر آنها طی روز گذشته و امروز دستگیر شدند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حمیدی در رابطه با این موضوع اظهار کرد: از شش نفر دستگیر شده در روزهای قبل که جرم آنها محرز گردیده است یک نفر خانم که مالک خودروی انتحاری بوده است در شهرستان خاش دستگیر شده است که در بررسی‌های به عمل آمده از منزل نامبرده قطعاتی از خودروی انتحاری کشف شده و پرونده با قاطعیت در مجتمع جرایم امنیتی در حال پیگیری است و به محض محرز شدن و قطعیت مجرمیت نسبت به صدور حکم اقدام و احکام شرعی صادره با قاطعیت اجرا خواهد شد و به اطلاع عموم
 خواهد رسید.
وی همچنین از کشف خانه‌های تیمی در شهرستانهای خاش و سراوان خبر داد که در بررسی‌های انجام شده ۱۵۰ کیلو مواد منفجره آماده انفجار در شهرستان خاش و ۶۰۰ کیلو مواد منفجره پیش ساخت بمب در شهرستان سراوان کشف گردید.
حمیدی در خصوص ترور مأمور راهنمایی و رانندگی نیز خبر از دستگیری ۳ نفر داد و افزود: در بررسی‌های اولیه سرنخ‌های خوبی به دست آمده است که از بیان جزئیات فعلاً معذوریم.

نظام، وظیفه دارد حمایت خود را 
از مردم پر رنگ‌تر کند

نماینده مردم شازند در مجلس با تاکید بر این که مردم در طول این چهل سال در تمام صحنه ها حضور داشتند و از نظام و انقلاب حمایت کردند گفت: از این پس نظام وظیفه دارد حمایت خود را از مردم پر رنگ تر کند. باید رابطه دو طرفه‌ای بین مردم و دولت برقرار شود.
علی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بخشی از بیانیه مقام معظم رهبری که در آن فرمودند حضور مردم در انتخابات و صحنه‌های ملی در طول این ۴۰ سال به اوج خود رسیده است بیان کرد: بیانیه مقام معظم رهبری در خصوص گام دوم انقلاب دارای چند نکته اساسی است. در گام اول در این بیانیه اشاره شده که انقلاب اسلامی انعطاف پذیر است و این کاملاً صحیح می‌باشد چرا که هر انقلابی نیاز به یک پویایی و بازپرورانی درونی دارد اگر قرار باشد یک انقلاب صرفاً از مقررات و یک چارچوب اولیه تبعیت کند در نهایت به یک مدل سخت دیکتاتوری تبدیل می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: هر انقلاب و نظامی برای پایداری نیاز به اصلاحات دارد مسئله بعدی اشاره به نقش پر رنگ جوانان است استفاده از حلقه مدیریتی جوان مسئله‌ای است که در نیمه دوم چهل سال اول به آن توجه نشده است و باید از این پس این کوتاهی جبران شود.
نماینده مردم شازند در مجلس تصریح کرد: مسئله بعدی حضور مردم در تمام صحنه‌های انقلاب است حمایت بی‌دریغ مردم است که باعث شده است جمهوری اسلامی وارد دهه پنجم خود بشود. اگر حاکمیت بحث آسایش و رفاه مردم را مد نظر قرار ندهد امکان دارد این حمایت ضعیف شود.
وی در ادامه تاکید کرد: بنده بر این باورم که از این پس وظیفه نظام است که به طور ویژه از مردم حمایت کند. کارگزاران نظام باید بجنبند و سهل انگاری‌ها و کوتاهی‌های خود را جبران کنند. سرمایه اساسی یک نظام اعتماد مردم است. اگر این اعتماد از بین رود نظام پایدار نخواهد ماند.
ابراهیمی در ادامه بیان کرد: پس از بلوغ، هیجانات و احساسات کنار رفته و عقل و خرد به میدان می‌آید. حمایت بی دریغ مردم باعث تحکیم انقلاب تا به امروز شده است از این پس نیز باید این حمایت دو طرفه باشد. و حمایت نظام باید پر رنگ‌تر شود.
وی در پایان گفت: حضور مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب یک رفراندم غیر رسمی است. اگر این حضور نبود ما سرمایه مردمی را نداشتیم و به عبارت دیگر نظام ما پشتوانه‌ای نداشت.
 

برچسب‌ها:

نظر شما