شناسهٔ خبر: 31327718 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

شرط آمریکا برای رفع تحریم های کره شمالی

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که تحریمها علیه پیونگ یانگ تا زمانی که تهدید اتمی کره شمالی به طور واقعی کاهش نکرده باشد لغو نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت تا زمانی که مطمئن نشویم تهدیدات اتمی «پیونگ‌یانگ» به‌طور واقعی کاهش پیدا نکرده‌اند تحریم‌ها علیه کره شمالی کاهش نمی‌یابد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با این‌که سخنان روز پنج‌شنبه پامپئو کوتاه بود اما می‌توان از آن نتیجه گرفت در صورت غیرهسته‌ای شدن کامل و مورد تأیید شبه‌جزیره کره، تحریم‌ها علیه کره‌شمالی ممکن است کاهش یابند.

وی در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» گفت امیدوار است «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در دیدار با ترامپ در ویتنام بر پیمان خود برای صرف‌نظر کردن از تسلیحات اتمی پایبند بماند. اما یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا گفت هنوز مطمئن نیست که کره‌شمالی تصمیمی برای تسلیم سلاح‌های خود داشته باشد و زمان خواهد برد تا مشخص شود تعهدات کیم شامل چه مواردی خواهد بود.

این مقام دولتی که نمی‌خواست نامش فاش شود و بر ملاقات دوم ترامپ و کیم اشراف داشت گفت کاهش ۲۸ هزار سرباز آمریکایی مستقر در کره‌جنوبی از محورهای گفت‌وگو نخواهد بود اما درخصوص اعلام اتمام جنگ میان دو کره صحبت خواهد شد.

پامپئو گفت: «مردم آمریکا باید بدانند که ما سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را که تا به‌حال به کره‌شمالی تحمیل شده وضع کرده‌ایم و آن را تا زمانی که مطمئن شویم به‌طور واقعی تهدید را کاهش داده‌ایم آن‌ها را برنمی‌داریم». وی افزود امید دارد دو رهبر در ملاقات خود در «هانوی»، «حقیقتا گامی تاریخی رو به جلو» بردارند.

برخی قانون‌گذاران و متخصصان در زمینه کره‌شمالی، نگران هستند ترامپ بیش از حد به کیم امتیاز دهد، بدون این‌که او را مجبور کند قول دهد سلاح‌های هسته‌ای خود را تحویل دهد.

از بین نمایندگان کنگره، «ادام اسمیت» از واشنگتن، «آدام شیف» از کالیفرنیا و «الیوت انگل» از نیویورک طی پیامی کاخ سفید را به کوتاه کردن دست کنگره از دسترسی به اطلاعات درباره تسلیحات کره‌شمالی و مخفی کردن اطلاعات راجع‌به گفت‌وگوها متهم کردند.

نظر شما