شناسهٔ خبر: 31327439 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

سندرز: ترامپ متقلب را در انتخابات آتی شکست می‌دهیم

فارس: پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا سناتور «برنی سندرز» را دیوانه خطاب کرد، سندرز در توییتی وعده داد که رئیس‌جمهور «بیگانه‌ستیز و متقلب» آمریکا را در انتخابات شکست دهد. برنی سندرز سناتور دموکرات آمریکایی که در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نامزد شده، به توییت توهین‌آمیز دونالد ترامپ واکنش نشان داد و او را فردی نژادپرست و متقلب خواند. ترامپ در واکنش به اعلام نامزدی سندرز، در توییتر نوشت: «برنی دیوانه همین الآن وارد رقابت شد، موفق باشد.» سندرز در واکنش به این توییت نوشت: جنون‌آمیز این است که ما رئیس‌جمهوری نژادپرست، جنسیت‌زده و متقلب داریم اما ما مردم را متحد می‌کنیم و نه تنها او را شکست می‌دهیم، بلکه حیات اقتصادی و سیاسی آمریکا را هم متحول می‌کنیم.

ادعای عکاظ درباره احتمال میانجیگری چین میان ایران و عربستان

ایرنا: سردبیر روزنامه سعودی «عکاظ»، روزنامه نزدیک به هیات حاکمه و یکی از مهم ترین نشریه های عربستان نوشت: میانجیگری چین برای حل اختلاف میان تهران و ریاض در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد‌ سعودی به پکن دور از انتظار نیست. «جمیل الذیابی» در مصاحبه تلفنی با اسپوتنیک روسیه گفت: همه چیز در عالم سیاست امکان دارد و دور از انتظار نمی دانم اگر چین از اراده عربستان و ایران برای حل اختلاف هایشان اطمینان حاصل کند، درخواست برای میانجیگری دو کشور را که سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود، دوباره تکرار کند. الذیابی افزود که دلیل دیگر مطرح شدن نقش میانجی چین به خاطر آن است که این کشور روابط بسیار خوبی با هر دو کشور ایران و عربستان دارد.

مدیر هوآوی: بازداشت دخترم به اتهام نقض تحریم ایران‌ سیاسی‌کاری بود

تسنیم: بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مخابراتی چینی هوآوی اعلام کرد انگیزه‌های سیاسی در دستگیری دخترش در کانادا دخیل بوده‌اند. “رن ژنگفی” گفت که دستگیری دخترش توسط دولت کانادا در دسامبر گذشته به‌درخواست آمریکا و با اهداف سیاسی صورت گرفت. “منگ وانژو” دختر مدیرعامل هوآوی و از مدیران ارشد این شرکت روز اول دسامبر ۲۰۱۸ در ونکوور کانادا و به‌درخواست دولت آمریکا به‌اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازداشت شد.

بازگشت یک قربانی حمله صدام به حلبچه پس از ۳۱ سال از ایران به عراق

ایرنا: یکی از قربانیان جنایت بمباران شیمیایی صدام حسین در حلبچه که در هفت سالگی به ایران پناه آورده و نزد یک خانواده ایرانی بزرگ شده است پس از پیدا کردن خانواده خود بعد از ۳۱ سال سه شنبه آینده طی مراسمی به عراق باز می گردد. «خلیل صالح محمود» که پس از جنایت صدام حسین در حلبچه کودکی هفت ساله بود که به همراه خانواده خود به ایران گریخته و توسط یک خانواده ایرانی در قم به فرزند خواندگی پذیرفته شده بود، بعد از سه دهه مفقود الاثر بودن، با انجام آزمایش ژنتیکی مشخص شد که به یک خانواده کرد ساکن اربیل تعلق دارد. وی نام ایرانی خود را «محمد امینی» بیان کرد و گفت: اگرچه بعد از این همه سال او پدر خود را از دست داده است اما قرار است سه شنبه آینده طی مراسمی رسمی با حضور مقامات وزارت امورخارجه ایران و نمایندگان محلی اقلیم کردستان عراق در تهران، نماینده جمعیت قربانیان حلبچه و خانواده این فرد گمشده به خانواده اصلی (مادر و دیگر اعضای خانواده) خود بپیوندند.

بندر بن‌‌ سلطان: به واشنگتن نمی‌توان برای امنیت دل بست

تسنیم: رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان به چهره منافقانه آمریکا در خاورمیانه و لزوم دل‌نبستن به این کشور برای حفظ حکام عرب اذعان کرد. شاهزاده بندر بن سلطان که از چهره‌های نزدیک به مقامات آمریکا در همه ادوار است، در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت با تاکید بر لزوم دل نبستن به آمریکایی ها برای تامین امنیت خود گفت: آمریکایی ها و حضور نظامی آنها ممکن است در منطقه باقی بماند یا نماند.

سوییس صادرات تسلیحات به لبنان را متوقف کرد

فارس: سفیر سوییس در لبنان گفت کشورش صادرات تسلیحاتی به بیروت را تا زمانی که سرنوشت تعدادی از تسلیحاتی که هم‌اکنون در اختیار لبنان قرار داده است روشن نشود، متوقف می‌کند. طبق توافقنامه‌هایی که میان دو کشور امضا شده است، سوییس ۴۰ قطعه از تجهیزات نظامی را در اختیار یکی از وزرای پیشین دولت لبنان قرار داده اما نتوانسته این تسلیحات را مورد بررسی قرار دهد.

پوتین خطاب به آمریکا: اگر بخواهید آماده بحران موشکی هستم

ایسنا:‌ رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که اگر ایالات متحده بخواهد، روسیه به لحاظ نظامی برای یک بحران موشکی دیگر به سبک کوبا آماده است و کشورش در بحث اجرای اولین حمله هسته‌ای برتری دارد. پوتین در تشریح هشدارش گفت روسیه احتمالا موشک‌های مافوق صوت روی کشتی‌ها و زیر دریایی‌هایی که نزدیک آب های اراضی آمریکا هستند مستقر می‌کند و این در صورتی است که واشنگتن به استقرار تسلیحات هسته‌ای میان برد در اروپا اقدام کند.

دولت قزاقستان منحل شد

فارس: رئیس جمهوری قزاقستان از برکناری اعضای کابینه این کشور به دلیل کم‌کاری خبر داد. «نورسلطان نظربایف» گفت: در سال‌های اخیر وضعیت حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی تغییری نکرده لذا من تصمیم مهمی برای کشور گرفتم. نظربایف تصریح کرد: اعضای دولت همراه با رئیس بانک مرکزی نتوانستند ابزارها و روش‌های جدیدی برای رشد اقتصاد پیدا کنند. وی خاطر نشان کرد: شهروندان نیازمند به کمک‌های اجتماعی به دلیل کم‌کاری وزرا، تحت پوشش دولت قرار نگرفتند و اعضای دولت ارتباط مستقیم با مردم ندارند و از مشکلات آنان خبردار نیستند.

حبس ابد برای فرمانده سابق ارتش چین به جرم فساد مالی

ایرنا: یک دادگاه نظامی در چین، «فانگ فنگ هوی» رئیس سابق ستاد کل ارتش چین را به جرم فساد مالی به حبس ابد محکوم کرد. در حکم دادگاه آمده است که این فرد به چهره کشور و ارتش لطمات زیادی زده و مرتکب جرائم بزرگ و فساد مالی شده است. دادگاه می افزاید: او مبالغ زیادی رشوه در دوران ریاست بر ستاد کل ارتش دریافت کرده و اموال بسیار زیادی در اختیار داشته است که منابع تامین آن مشخص نیست. دادگاه خاطر نشان کرد: رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح چین برای همه عمر از حقوق سیاسی محروم و تمامی دارایی های وی نیز توقیف شده است.

نظر شما