شناسهٔ خبر: 31327174 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نتیجه ریاست یک احمق بر ایالات متحده

آمریکای مدعی غول صنعتی به خام فروشی نفت افتاد!

در حالی که آمریکا مدعی جایگاه غول صنعتی دنیاست، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ و با استفاده از ابزار تحریم علیه کشورهای صادرکننده نفت، به فروش نفت خام روی آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اما اکنون با افزایش تولید نفت و گاز شیل که آمریکا را به یک صادرکننده بزرگ به اروپا و آسیا تبدیل کرده است، اوضاع فرق کرده است و با تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، آمریکا تلاش می‌کند تا یک قدم دیگر بردارد و به یک صادرکننده خالص نفت تبدیل شود.
صادرات نفت آمریکا در طول سال ۲۰۱۸ دو برابر شد و به ۴۳۰ هزار بشکه در روز رسید. امسال نیز روند رشد صادرات آمریکا ادامه پیدا کرده و این کشور در ژانویه ۶۳۰ هزار بشکه در روز نفت به اروپا صادر کرد. اگرچه میزان مذکور همچنان کمتر از صادرات روسیه یا عراق است اما آمریکا را جلوتر از سایر تولیدکنندگان اوپک همچون نیجریه و لیبی قرار می‌دهد.
یک معامله‌گر اروپایی در این باره به رویترز گفت: نفت آمریکا یک دردسر واقعی است و فشار زیادی روی‌گریدهای سبک منطقه‌ای وارد کرده و در واقع، قیمت همه‌گریدها به دلیل فراوانی عرضه نفت آمریکا کاهش پیدا کرده است. سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت هم ناچار شده‌اند قیمت‌ها را پایین‌تر بیاورند و تولیدشان را محدود کنند.
اگرچه حجم و قیمت نفت آمریکا عامل اصلی رشد تأثیرگذاری این کشور در بازارهای نفت بین‌المللی بوده است اما مطمئناً تنها عامل نبوده است. تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا کمک زیادی به نفت این کشور کرده و مانع خرید نفت این دو کشور توسط کشورهای سراسر جهان شده است. میزان ۴۳۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت آمریکا به اروپا همان میزان صادرات ایران به این منطقه پیش از آغاز دور جدید تحریم‌ها بود.
گفتنی است در حالی آمریکا طی سال‌های اخیر به افزایش صادرات نفت خام افتاده است که این کشور صنعتی مدعی ابرقدرتی جهان در حوزه اقتصاد است اما اقتصاد این کشور در مسیر افول طی سال‌های گذشته، قادر به جذب نفت تولیدی خود و تبدیل آن به کالاهای صنعتی نیست.
همچنین آمریکایی‌ها پس از غلتیدن به وادی خام فروشی، به ابزارهای غیر قانونی و غیر انسانی مانند تحریم‌های ظالمانه علیه کشورها متوسل شده‌اند تا با این حربه رقبا را از میدان به در کنند و خود جای آنها را بگیرند.
فروش نفت خام برای کشورهای در حال توسعه که هنوز صنعتی نشده‌اند، تا حدودی قابل پذیرش است، اما برای کشوری که خود را پیشرو اقتصاد دنیا می‌داند، نوعی عقبگرد و افتادن در مسیر سقوط اقتصادی تعبیر می‌گردد. آمریکا با 22 تریلیون دلار، بدهکارترین کشور دنیاست و توزیع ثروت در این کشور بسیار ناعادلانه است که در سال‌های گذشته باعث راه افتادن جنبش مردمی به نام «جنبش 99 درصد» علیه اوضاع اقتصادی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما