شناسهٔ خبر: 31327102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

با استفاده از فناوری ساخت و مواد پیشرفته؛

تولید سوخت پاک از ضایعات پلاستیکی

با توجه به اینکه هرچه جلو می رویم در استفاده از منابع طبیعی بیشتر محدود می شویم موضوع پسماند و بازیافت ضایعات نکته بسیار مهمی است و باید بهره وری های لازم را جهت تولید انرِژی از آن داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به دلیل اهمیت بازیافت انواع ضایعات مختلف ، دانشمندان و محققان بسیاری سعی بر استفاده و بهره وری از این بازیافت ها و پسماندها دارند که در همین راستا محققان و دانشمندان دانشگاه پوردو آمریکا توانستند یک فرایند شیمیایی جدید که می‌تواند ضایعات پلاستیکی (پلی‌اولفین) را به محصولات مفیدی مانند سوخت‌های پاک تبدیل کند را طراحی کردند .

براساس برآورد سازمان ملل متحد، سالانه بیش از 8 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها وارد می‌شود. به همین دلیل دانشمندان با تعریف فرآیندی جدید ضایعات پلاستیکی را به تولیدات سالمی مانند سوخت‌های پاک تبدیل کنند .

این فرآیند شامل استخراج انتخابی و مایع‌سازی هیدروترمال برای تبدیل پلاستیک به نفتا است که از نفتا می‌توان به عنوان ماده اولیه برای تولید سایر مواد شیمیایی استفاده و یا آن‌ را به سایر مواد تشکیل‌دهنده‌اش تجزیه کرد .

این درحالی است که مخترع این فناوری مدعی است ، فرایند مذکور می‌تواند بیش از 90 درصد ضایعات پلی‌اولفینی را به محصولات مختلفی تبدیل کند .

همچنین پروفسور وانگ، مسئول گروه تحقیقاتی این پروژه می گوید، مطالعه درخصوص آلودگی‌های ناشی زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌ها، آب‌های زیرزمینی و محیط زیست، برای اختراع و توسعه این فناوری الهام گرفته است. چرا که از تمام پلاستیک‌های تولید شده در 65 سال گذشته (8.3 میلیارد تن)، حدود 12 درصد سوزانده و تنها 9 درصد آنها بازیافت شده‌اندو 79 درصد باقیمانده این مواد دفن شده یا به اقیانوس‌ها راه یافته‌اند.

در همین حال پیش‌بینی مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) نشان می‌دهد که با روند فعلی تا سال 2050 میلادی، اقیانوس‌ها زباله‌های پلاستیکی بیشتری نسبت به تعداد ماهی‌ها در خود داشته باشند.

در این میان، ستاد توسعه فناوری های فتونیک ، لیزر ، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی نیز سعی دارد تا با به کارگیری فناوری های ساخت و مواد پیشرفته در جهت پیشرفت این حوزه و تولید محصولات دانش بنیان و مفید و تاثیرگذار گام بردارد.

انتهای پیام/

169 / 279

نظر شما