شناسهٔ خبر: 31327021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فقه و سیاست در سوگ فقیه انقلابی و پارسا

روزنامه جوان

ترکیبی از مناصب حوزوی و قضایی و سیاسی در کنار تحصیلات عالیه حوزوی، در کنار ساده زیستی و انقلابی بودن و مبارزه برای ثمردهی انقلاب؛ همه آن چیزی بود که شخصیت شیخ محمد مؤمن قمی را می‌ساخت. آیت‌اللهی که فقاهتش را در زندگی شخصی جاری کرده بود، پس از ماه‌ها تحمل بیماری روز پنج‌شنبه دوم اسفند ۹۷ روز عروج او بود. او رفت و به فرموده حق رهبر انقلاب رفتن او «ضایعه‌ای برای حوزه علمیه است.» دریچه‌هایی کوچک رو به زندگی او و پیام‌های تسلیت مسئولان بخش‌های گزارش پیش روست. آخرین سمت او عضویت در شورای نگهبان به عنوان فقیه با حکم ولی فقیه بود که با توجه به فقدان وی یحتمل شاهد انتصاب فرد جدیدی در این سمت از سوی رهبری خواهیم بود.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاست جوان آنلاین: 
پیام‌های تسلیت
در متن پیام آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان آمده: «این عالم پارسا در شکل‌گیری قوه قضائیه نقش مؤثری داشتند و عضو شورای عالی قضایی، عضو شورای عالی حوزه، عضو شورای بازنگری قانون اساسی و مدیر حوزه علمیه قم بودند و همواره در بزنگاه‌های مهم در دفاع از خط اصیل ولایت مطلقه فقیه ثابت قدم و جزو یاران با وفای نظام و مقام معظم رهبری بودند.»
حسن روحانی، رئیس جمهور در پیام تسلیتی در مورد او نوشت: «این فقیه وارسته که از پرورش‌یافتگان مکتب امام خمینی (ره) و از مبارزان با حکومت ستمشاهی بود، در به ثمر رسیدن نهضت اسلامی نقشی مؤثر ایفا کرد. پس از پیروزی انقلاب نیز در سنگر‌های مختلف خدمتگزاری به ویژه در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، همواره حضوری تأثیرگذار داشت و تا آخرین لحظات عمر با ساده‌زیستی در خدمت نظام اسلامی و دلسوز مردم بود.»
آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس قوه قضائیه هم در متن خود آورده که «این فقیه عرصه جهاد و اجتهاد چه در دوران ستمشاهی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یار و یاور حضرت امام راحل (ره) بودند و پس از ایشان نیز همواره در تبعیت از رهبر معظم انقلاب در سنگر‌های مختلف منشأ خدمات مؤثر و شایانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.»
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیام تسلیت به مناسبت رحلت این عالم فرزانه آورده: «آیت‌الله مؤمن همواره منشأ ثمر بودند و در عرصه‌های مختلف از جمله عضویت شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی سیاستگذاری و ریاست حوزه علمیه قم و عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خدمات فراوانی عرضه داشتند.»
در پیام تسلیت محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح هم آمده که «بی شک، فقدان آن فقیه وارسته و ژرف‌اندیش که نقش‌آفرینی‌ها و مجاهدت‌های وی در روند پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی و نیز تبلیغ و تبیین علوم و معارف دینی و تربیت و پرورش طلاب و دانشجویان انقلابی و فهیم، برای نسل‌های امروز و فردای کشور به ویژه جوانان آموزنده و الهام‌بخش است؛ ثلمه اى بزرگ برای اسلام عزیز، حوزه‌های علمیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.»
مسئولان بسیار دیگری هم در پیام‌های تسلیت جداگانه رحلت آیت‌الله مؤمن را تسلیت گفتند که ذکر آن از حوصله مخاطب و این مجال خارج است. همچنین مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مؤمن از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (شنبه) بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد. پیکر آیت‌الله مؤمن روز شنبه ۴ اسفند ساعت ۱۰ صبح از مسجد امام حسن شهر قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع خواهد شد.

سطح اعتماد رهبری به آیت‌الله مؤمن
سال ۸۸ که عده‌ای بر طبل کذایی تقلب کوفتند، نمایندگان ستاد‌های انتخاباتی چهار کاندیدای انتخابات با رهبری دیدار کردند. در برابر اصرار برخی اعضای ستاد‌ها برای تشکیل هیئت حقیقت‌یاب از سوی رهبری برای رسیدگی به وضعیت تقلب ادعایی آنان در انتخابات، رهبر انقلاب بر طی مسیر قانونی برای رسیدگی به شکایات پیرامون انتخابات تأکید می‌فرمایند که آن هم شورای نگهبان است و در ادامه تأکید می‌کنند که «اگر در این نظام نتوان به کسانی مانند آیات مؤمن و آقای جنتی اعتماد کرد، به هیچ فرد دیگری هم نمی‌توان؛ چرا که آن‌ها برای بردن و آوردن کسی، دینشان را از دست نمی‌دهند. فق‌های شورای نگهبان آدم‌های قرص و محکمی هستند که مو را از ماست می‌کشند و بررسی شکایات نیز بر عهده همان‌هاست.»

از شاگردی درس‌خوان تا استادی دقیق
آیت‌الله مؤمن آن‌قدر باهوش و درس‌خوان بود که هم جهشی درس بخواند و همزمان با آغاز طلبگی تدریس کند و کمک‌خرج خانواده کشاورزش باشد. خود در خاطراتش می‌گوید: «هنگام اشتغال به آموزگاری در دبستان، ماهی ۶۰ تومان به ما می‌پرداختند و همین میزان، کمک‌خرج خوبی برای والدینم بود.» او یکی از شاگردان بسیار خوب امام خمینی به شمار می‌رفت که برخی از دروس امام را نیز تقریر کرده بود. ایشان علاوه بر امام خمینی، در دروس آیت‌الله محقق داماد و مرتضی حائری و علامه طباطبایی سال‌ها حاضر شد و از این اساتید بهره‌های زیادی برد.
زمانی که تدریس در حوزه را آغاز کرد، یکی از شاگردانش حسن روحانی بود. آیت‌الله مؤمن در کتاب خاطراتش در این باره می‌گوید: «یک دوره به خاطر دارم که آقای دکتر حسن روحانی در درس رسائل بنده که مبحث برائت و اشتغال را می‌گفتم، شرکت کردند. یکی از برادران خوش‌فهم که قبلاً مبحث برائت و اشتغال کتاب رسائل را خوانده بود، مجدداً در درس بنده شرکت کرد و به ما انس گرفت و استصحاب را که نزد اساتید معروف می‌رفت، رها کرد و به درس من آمد. آن سال تا آخر سال مشغول برائت و استصحاب بودیم تا اینکه آقای حسن روحانی که با آقای ناظم‌زاده هم بحث بود، با هم تبانی کردند که در درس رسائل بنده شرکت نکنند! هدفشان این بود که با این کار مرا وادار کنند که از ابتدای مبحث «قطع و ظن» برای آنان تدریس کنم. من هم عذر آوردم که آقای محترمی در درس ما شرکت می‌کند که استصحاب را نزد دیگران می‌خوانده و رها کرده و نزد ما آمده است؛ بنابراین باید خودم را با برنامه ایشان تنظیم کنم. آن دو بزرگوار هم ابراز کردند که ما شرکت نمی‌کنیم! گفتم: مختارید! چند روز درس استصحاب را برای همان یک طلبه می‌گفتم. آقای روحانی و ناظم‌زاده وقتی دیدند که حریف ما نشدند، مجدداً در درس ما شرکت کردند. آقای روحانی یکبار به بنده گفت: شما به خاطر دقتی که در مقام تدریس دارید، ما را به خودتان و این شیوه تدریس عادت داده‌اید و طوری شده است که ما به هر درس دیگری که می‌رویم، نمی‌پسندیم.»

عالمی دور از تشریفات
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از نوشته‌اش در مورد آیت‌الله می‌نویسد: «عالمی بود به دور از تشریفات و نه تنها اعتنای به تشریفات و مال آن نداشت بلکه دیگران را نیز باز از انجام آن می‌داشت. اگر کاری با ایشان نداشتید نمی‌توانستید ایشان را مشایعت کنید، به شدت ناراحت می‌شدند.»

نظر شما