شناسهٔ خبر: 31326051 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز-قدیمی | لینک خبر

پایگاه تحلیلی «عربی 21» بررسی کرد:

۸ گام مهم عربستان در راستای سکولاریسم

برنامه ها و رویکردهای جدید اداره کل سرگرمی و رفاه عربستان در خصوص گشودن درهای کافه ها و رستوران ها به روی کنسرت های موسیقی، شعبده بازی و آوردن کشتی گیران اسپانیایی به سرزمین حرمین شریفین، این سوال را مطرح می کند که آیا عربستان در سایه قوانین این کشور که اساس آن را دین اسلام تشکیل می دهد، در حال تبدیل شدن به یک کشور سکولار است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، این درحالی است که در ماده اول قاون اساسی عربستان آمده است: مملکت عربی سعودی یک کشور عربی اسلامی است که دین آن اسلام است و قانون اساسی آن را کتاب خداوند متعال و سنت رسول الله(ص) تشکیل می دهد و زبان رسمی آن هم زبان عربی است.

از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد سعودی، بسیاری از موروثات و تابوها در عربستان شکسته شد؛ تابوهایی که هر از چند گاهی با فتاوای دوره ای علمای این کشور و به نام عربستان سعودی منتشر می شد.

آنچه گرایش عربستان به سمت جدایی دین از دولت را نشان می دهد، صدور مجوز اموری است که در گذشته غیر مجاز بوده است؛ مجوزی که با فتاوای رسمی مقامات دینی این کشور صادر می شود. با مقایسه برنامه های اداره رفاه و سرگرمی عربستان با فتاوای ریاست کل مطالعات علمی و مرکز فتوای عربستان که جناح اصلی صدور فتوا در عربستان است، به وضوح می توان به چنین موضوع پی برد.

در حالی که روز به روز سالن های سینمای بیشتری در عربستان احداث می شود و کنسرات های موسیقی در این کشور مجاز می شوند اما سایت اداره فتوای عربستان مملو از صدها فتوایی است که در آن افتتاح سینما، برگزاری کنسرت و کشتی حرام است و حتی دربین آنها حرام بودن رانندگی زنان هم دیده می شود ولی با این حال تمامی آن فتواها حالا دیگر در هم شکسته و بیشتر تابوها بدون اینکه حتی فتوایی در این خصوص صادر شود، از بین رفته است.

زنان در عربستان

زنان در عربستان

آنچه محمد بن سلمان انجام می دهد، کاشت در زمین نامناسب است

«دکتر محمد الصغیر» مشاور سابق وزیر اوقاف مصر در این باره می گوید:عربستان سعودی نه تنها سکولار شده بلکه می خواهد پرچمدار سکولاریسم در منطقه نیز باشد.

اوی ادامه می دهد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای موفقیت در آنچه دیگر رهبران عرب برای ترویج سکولاریسم در کشورهایشان ناکام بوده اند، با زمان مسابقه می دهد تا مملکت سلمانیسم و مبتنبی بر پایه هایی غیر از پایه های اولیه مملکت را تاسیس کند.

این عالم دانشگاه الازهر تاکید می کند: عربستان با دو روش با میراث دینی و شرعی خود برخورد می کند؛ اول از طریق ساکت کردن علمای این کشور به گونه ای که گویا اتفاقی نیفتاده است و دوم از طریق مدارا کردن با آنها که این موضوع را در مراسم اداره کل رفاه این کشور و حضور شیخ عادل الکلبانی امام جماعت سابق مسجدالحرام به وضوح دیدیم .

اما الصغیر معتقد است که عربستانی که با تندروترین آرای شرعی حکومت می کرد، برای طبقه حاکم و مرفهان زندگی راحتی را فراهم خواهد کرد اما در مقابل  ملت این کشور زیر خط فقر به حیات خود ادامه خواهد داد.

وی درباره ساختار جامعه سعودی و پذیرش چنین اقداماتی می گوید: جامعه سعودی به دلیل محافظه کار بودن چنین تغییراتی را نخواهد پذیرفت. در این کشور حتی کسانی که متدین نیستند هم محافظه کارندو اما با این حال شخصیت هایی در رسانه ها برای چنین فعالیت هایی تبلیغ می کنند به گونه ای که گویا همه ملت عربستان با آنها موافقند.

الصغیر افزود: آنچه محمد بن سلمان انجام می دهد، در واقع کاشت در زمین نامناسب است و هدف از آن جلب رضایت کسانی است که به او اجازه ماندن در قدرت را بدهند در حالی که به هیچ وجه هدفش کسب رضایت مردم نیست.

۸ گام مهم عربستان در راستای سکولاریسم

 آنچه در عربستان رخ می دهد، پاک کردن تصویر کلیشه ای سابق است

اما عصام تلیمه مبلغ و محقق اسلامی دیدگاهی متفاوت از الصغیر را مطرح می کند و درباره تحولات عربستان و حرکت آن به سمت سکولاریسم با اشاره به اینکه اتحاد سابق میان ابن سعود و محمد بن عبدالوهاب، سیاسی بود نه دینی، می گوید: دولت عربستان در ظاهر یک دولت دینی بود. همین اقداماتی که امروز اداره رفاه این کشور انجام می دهد، پیش از این در مقیاس محدود انجام می شد.

وی با رد اینکه بن سلمان به دنبال سکولار کردن دولت سعودی باشد، ادامه می دهد: آنچه اکنون در عربستان اتفاق می افتد، در واقع پاک کردن تصویر کلیشه ای سابق از عربستان و ترسیم آن در شکلی جدید است که برای جلب رضایت غرب و به هدف ماندن در قدرت صورت می گیرد با هر قیمتی که باشد حتی اگر به اصطکاک با موروثات ملت منجر شود.

وی در پایان تاکید می کند: آیا می توان قتل، شکنجه، ذوب کردن اجساد، تجاوز جنسی به زنان بازداشتی در عربستان و زندانی کردن علمای دین وانجام منکرات فراوان در این کشور را حکمرانی براساس شریعت اسلامی نام گذاری کرد؟

۸ گام مهم عربستان در راستای سکولاریسم

سکولاریسم یا جهان‌گرایی یا جدا انگاری دین از سیاست عقیده‌ای است مبنی بر جدایی نهادهای حکومتی و کسانی که بر مسند دولت می‌نشینند از نهادهای مذهبی و مقام‌های مذهبی. این تفکر ریشه در عصر روشنگری اروپا (قرن هیجدهم) دارد. اهداف و استدلال‌ها برای قبولاندن سکولاریسم به مردم بسیار گسترده است. در لائیسیته اروپایی عنوان می‌شود که سکولاریسم یک جنبش به‌سوی مدرنیسیته و پیشرفت و دور شدن از ارزش‌های دینی است. البته سکولاریسم ایدئولوژی واحدی نیست همان‌گونه که در جهان دین‌های مختلفی وجود دارد انواع مختلف سکولاریسم نیز وجود دارد که هر یک هنجارها، ارزش‌ها و ساختار فلسفی متفاوتی را ارائه می‌دهند.

محمد بن سلمان قصد دارد باهدف ایجاد کشور سکولار سعودی برخی از فعالیت‌های دینی و عقیدتی را در این کشور تا حد امکان محدود بکند. او قصد دارد با حذف رهبران دینی از جامعه سنتی عربستان، خود زمام تمام امور را در این کشور در اختیار داشته باشد. وی خواهان ارائه تعریف جدیدی از دین، به‌مانند همه دولت‌های سکولار که نسبت به دین تعریف خاص خود را دارند است. او می‌خواهد با محدود نمودن رهبران دینی امکان هرگونه اعتراض را از جامعه دینی در این کشور بگیرد. بن سلیمان با ایجاد دولت سکولار در عربستان خواهان همگرایی بیشتری با غربی‌ها است. وی به تقلید از آتاتورک قصد دارد تا ارتش را در عربستان تقویت نموده و با استفاده از قدرت آن، فضا را برای رشد سکولاریسم آماده نماید. در زیر به هشت تصمیم مهم محمد بن سلمان برای تبدیل شدن به یک کشور سکولار اشاره می شود:

1. کنسرت مختلط خواننده مصری در عربستان

نخستین کنسرت مختلط در شرایطی در شهرک اقتصادی ملک عبدالله در استان جده برگزار شد که مسئولان سعودی شنیدن آواز و ساز و موسیقی را حرام می‌دانند.

پیش از برگزاری این کنسرت سازمان تفریح و سرگرمی عربستان که جایگزین هیئت امر به معروف و نهی از منکر شده، اعلام کرد که عربستانی‌ها برای حضور در کنسرت مختلط تامر حسنی که اواخر ماه میلادی جاری برگزار می‌شود، باید هشت شرط را رعایت کنند که از جمله مهم‌ترین آن ممنوع بودن هر گونه حرکت موزون و رقص در کنسرت است.

1. کنسرت مختلط خواننده مصری در عربستان

۲. اولین «هفته مُد عربی» در عربستان

گام‌های شتابان ولی‌عهد عربستان برای تبدیل وجهه سلفی-وهابی عربستان به کشوری سکولار ادامه یافت و در همین راستا در فروردین ماه سال جاری جدیدترین نمونه، «هفته مد عربی» در این کشور برگزار شد.

براساس این گزارش به نقل از رویترز، از چهارشنبه ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل)سال جاری اولین هفته مد عربی در عربستان برگزار شد و محل برگزاری آن هتل «ریتز کارلتون» ریاض بود؛ همان محلی که علما و شاهزاده های این کشور در بازداشت به سر می بردند.

طبق گزارش رویترز، زنان سعودی و زنانی از شرق اروپا در این «هفته مُد» حضور یافتند و مُدل‌ها و طراحانی که نسخه سعودی هفته مد عربی را برگزار کردند از سیاست باز عربستان سعودی که تاکنون کاملا محافظه‌کار و بسته بود، ابراز شگفتی کردند.

اولین «هفته مُد عربی» در عربستان

۳. اجرای اولین اپرا در عربستان

اجرای اپرای «عنتر و عبله» استفند ماه سا گذشته برای اولین بار در عربستان سعودی برگزار شد.

به نقل از اسپوتنیک، علاقه‌مندان به موسیقی در عربستان سعودی، برای اولین بار توانستند در کشورشان در یک جشنواره موسیقی جاز شرکت کنند.

این رویداد اسفندماه سال گذشته در یک هتل ریاض پایتخت عربستان برگزار شد.

اجرای اولین اپرا در عربستان

۴. گشایش اولین سینما در عربستان سعودی بعد از ۳۵ سال

اولین سینمای عربستان سعودی بعد از ۳۵ سال،  ۲۹ فروردین در پایتخت این کشور، ریاض بازگشایی شد.

براساس این گزارش، مقامات عربستان سعودی اعلام کردند شرکت آمریکایی ای‌ام سی (American Multi-Cinema) یا به اختصار AMC قرار است در پنج سال آینده، ۴۰ سالن سینما در سراسر پادشاهی سعودی بازگشایی کند.

سالن‌های سینمایی عربستان همانند دیگر مکان‌های عمومی همچون موزه قرار نیست برای زنان و مردان جدا باشد.  «پلنگ سیاه» به عنوان فیلم افتتاحیه این سالن سینما به روی پرده رفت.

گشایش اولین سینما در عربستان سعودی بعد از ۳۵ سال

۵. نخستین حضور زنان در ورزشگاه ها

زنان در عربستان سعودی ژانویه امسال برای اولین بار در تاریخ این کشور اجازه یافتند که برای تماشای مسابقه فوتبالی که میان دو تیم باشگاهی در جده برگزار شد، به ورزشگاه بروند.

به گزارش رویترز، آنها توانستند یک هفته پس از آن بار دیگر در شهر ریاض به ورزشگاه رفته و از جایگاه خانوادگی به تماشای یک مسابقۀ فوتبال بپردازند.

نخستین حضور زنان در ورزشگاه ها

۶. برگزاری اولین دوره بازی های اسکواش و بسکتبال برای زنان

علاوه بر این مسابقات قهرمانی اسکواش زنان برای اولین بار در عربستان سعودی برگزار شد.

به نقل از پایگاه خبری العدسه، شهر جده عربستان هم سال گذشته برای اولین بار شاهد برگزاری مسابقات بسکتبال برای زنان بود که در آنها بیش از سه هزار زن برای تشویق به سالن آمده بودند.

۷. پخش کلیپ‌های موسیقی "ام‌کلثوم” از تلویزیون رسمی عربستان

تلویزیون عربستان مهرماه سال گذشته تصاویری از کنسرت موسیقی ام‌کلثوم، خواننده مشهور عربی را پس از سالها ممنوعیت پخش کلیپ‌های موسیقی زنان، پخش کرد.

 به نقل از شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق،  شبکه فرهنگی تلویزیون رسمی عربستان در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرد که از پخش کنسرت‌ها و اجراهای موسیقی ام‌کلثوم، خواننده زن مشهور جهان عرب را آغاز خواهد کرد.

پخش این برنامه‌های موسیقیایی پس از دهه‌ها توقف از تلویزیون رسمی عربستان پس از تصمیماتی که پادشاه این کشور به تازگی اتخاذ کرده از جمله آزادی رانندگی زنان، صورت گرفته بود.

پخش کلیپ‌های موسیقی

۸. برگزاری اولین دوره مسابقات ورق بازی با حضور مفتی سرشناس

مسابقات قهرمانی ورق بازی فروردین ماه امسال در ریاض پایتخت عربستان سعودی با حضور عده زیادی از جمله ستارگان سابق فوتبال این کشور برگزار شد.

عادل الکلبانی مفتی سرشناس سعودی از سالن محل برگزاری این مسابقات بازدید و از نحوه برگزاری این مسابقات تمجید کرد.

این اولین دوره مسابقات کارت بازی در عربستان بود. پیش از این، برگزاری چنین مسابقاتی ممنوع بود.

برگزاری اولین دوره مسابقات ورق بازی با حضور عادل الکلبانی مفتی سرشناس

منبع: شفقنا

انتهای پیام/ ب

نظر شما