شناسهٔ خبر: 31325964 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

دلايل ناکامي مشتريان خارجي بورس نفت

صاحب‌خبر -

اميرحسين تبيانيان، نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي با بيان اينکه بورس فضاي شفافي به شمار مي رود که محور آن، اطلاع‌رساني عام است، گفت: دغدغه اصلي وزارت نفت، فروش نفت است نه طُرُق فروش آن؛ به همين منظور از روش هاي متفاوت براي فروش نفت استفاده مي کند. البته بايد توجه داشت که فروش نفت در بورس انرژي، روش جديدي است که کارآمدي آن به مرور زمان مشخص مي شود، اما به طور کلي راه اندازي و استفاده از آن ضرري براي کشور ندارد.

به گزارش مهر،وي افزود: از ابتداي بهمن ماه سال جاري، عرضه نفت در بورس منظم شد؛ در حاليکه اگر اين روش فروش نفت ناکارآمد بود، پس متقاضي زيادي نداشتيم. اين در شرايطي است که مراجعه به ما به ويژه از کشورهاي خارجي، چندين برابر شده و باتوجه به اينکه ايران از ابتداي دوره فروش نفت خود، از شيوه بورسي براي فروش نفت استفاده نکرده است، مشتريان کنوني مي خواهند از صحت، امنيت و پايداري عرضه نفت در بورس آگاه و مطمئن شوند.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه گاهي متقاضياني براي 10 ميليون بشکه نفت درخواست دارند، ادامه داد: نقل و انتقالات مالي آن ها زمان بر است و گاهي بيش از سقف زماني تعيين شده واريز پول براي کارگزاري است، البته اين مشتريان زمان براي تحويل و خريد نفت دارند.

بورس، فضايي شفاف و کم ريسک

به گفته تبيانيان، قيمت هاي مختلفي به عنوان قيمت پايه‌اي نفت عنوان مي شود که رقم مدنظر نرخ نفت ايران به مقصد مديترانه( گرانترين مقصد) است که به عنوان نرخ پايه مطرح شده و تخفيف ها اعمال مي شود. در آخرين معامله نفت در بورس انرژي، در حاليکه نرخ نفت برنت به 66 دلار رسيد و با توجه به تقاضاي موجود و مجوز ما تخفيفات اعمال مي شود که 16 دلار نسبت يه نرخ نفت برنت ارزان تر است، در نهايت، هر بشکه نفت در عرضه اخير 52.25 دلار براي هر بشکه معامله شد؛ به همين دليل است که بايد گفت بورس فضايي شفاف و کم ريسک است.

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي تصريح کرد: عرضه اصلي روز دوشنبه مورخ 97.11.28 بود، اما ثبت سفارش را براي سه شنبه مورخ 29 بهمن سال جاري نيز باز گذاشتيم تا شبهه‌اي براي تباني و همکاري از سوي عرضه کننده نفت در بورس و خريدار آن وجود نداشته باشد؛ به طور کلي براي جلب اعتماد متقاضيان به ويژه خارجي ها بايد عرضه نفت در بورس بارها تکرار شود؛ از سويي ديگر هر چه ميزان تقاضا بيشتر باشد، حجم و تعداد عرضه افزايش مي يابد.

وي با اعلام اينکه در عرضه سوم نفت در بورس دو مشتري خارجي پاي معامله بودند، اظهار داشت: متقاضيان خارجي معمولا با ثبت يک شرکت ايراني اقدام به حضور در بورس مي کنند که اين روش به معناي مشارکت با شرکت ايراني نيست؛ با شرايط کنوني در بورس انرژي مي توان بدون احراز هويت نفت خريداري کرد و تنها در راس بورس انرژي که شامل رئيس بورس مي شود. نماينده تام الاختيار متقاضي خارجي که در ايران شرکتي ايراني ثبت کرده و شناسه خريد در بورس دارد براي انجام روند خريد به شرکت نفت معرفي مي شود.

عرضه منظم نفت در بورس، اعتماد سازي براي مشتريان

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي، عرضه منظم نفت در بورس را دليل افزايش متقاضيان خارجي دانست و گفت: اتفاق خوبي که در نتيجه استفاده از روش فروش نفت در بورس افتاده است، تلاش کارگزاري هاي سراسر کشور در راستاي مشتري يابي براي خريد نفت از طريق بورس است؛ چرا که اين کارگزاري ها در ازاي مشتري يابي، کارمزد دريافت مي کنند و همين موضوع انگيزه اي شده است تا شرکت ملي نفت، بدون ريالي هزينه، از شبکه بازاريابي گسترده اي در کشور بهره مند شود که تا 10 برابر، حجم مکاتبات و مذاکرات شرکت هاي خارجي افزايش مي يابد.

تبيانيان ، علت عدم موفقيت معامله عرضه سوم نفت در بورس نفت با مشتريان خارجي را نداشتن حساب ارزي اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه سپرده گذاري حساب ارزي نداريم؛ از سويي ديگر ما بايد بدون اينکه با مشتري رو به رو شويم، محموله ها را بفروشيم، اما راهکارهاي جديدي را براي دريافت ارز بررسي کرده و در حال حل مشکل هستيم.

اين مقام مسئول با بيان اينکه براي خريد يک ميليون بشکه نفت بايد حدود سه ميليون دلار پرداخت شود، توضيح داد: مشتريان خارجي مي توانند از طريق صرافي ها، اقدام به واريز وجه کنند، اما از آنجا که هنوز روش فروش نفت در بورس براي ايران روشي نوين محسوب مي شود، چندان اعتماد ندارند و مايل نيستند که واريز مبلغ محموله را به صورت ريالي داشته باشند؛ اين در حالي است که هر گونه تسويه ارزي باعث مي شد قبل از عرضه، با مشتري و متقاضي روبرو شويم که شرکت ملي نفت به هيچ عنوان موافق چنين رويه‌اي نيست.

فروش نفت ايران به رژيم صهيونيستي اقتصادي نيست

طبق گفته وي، مشتريان خارجي نفتي ايران که به بورس مراجعه کردند، از کشورهايي از جمله چين، ترکيه، امارات بودند که البته از آنجايي که ايران با اين کشورها مراودات مالي دارد، مشکل چنداني براي تسويه ارزي يا ريالي ندارند؛ چرا که منابعي در داخل کشور از محل تجارت با اين کشورها در اختيارشان قرار دارد. از سوي ديگر، ما در اصلاحيه جديد اطلاعيه خريد نفت از بورس، شرط محدوديت مقصد را برداشته ايم و احراز صلاحيت نيز براي خريدار مدنظر نيست. اما به طور کلي اينکه گفته مي‌شود محموله نفت ايران به سمت برخي کشورهاي خاص برود، امري غيرمعقول و غير اقتصادي است.

برچسب‌ها:

نظر شما