شناسهٔ خبر: 31325925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

اعترافات تلخ ظریف در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی:‌

اروپا هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را اجرا می‌کند/ قبل از برجام از الان بیشتر نفت می‌فروختیم

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) و مسئولیت اروپایی‌ها در این زمینه و ایجاد سازو کار مالی «اینستکس» با روزنامه سوئیسی «بازلرتسایتونگ» گفتگو کرد.

به گزارش جهان نيوز، گزیده مهمترین اظهارات وی را می خوانید:

* ینستکس هنوز اجرایی نشده است دوم اینکه ایجاد آن نه ماه به درازا انجامید و سومین مورد این است که باید پول در آن جریان داشته باشد و تبادل مالی فقط زمانی رخ می‌دهد که تجارت، مبادله نفت و سرمایه گذاری رخ دهد و این موضوعی ضروری است.
* وی در پاسخ به این پرسش که صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز به بیش از یک میلیون کاهش یافته و آیا این در درازمدت کافی است گفت: خیر، این کافی نیست و کمتر از میزانی است که  ما در دوران تحریم‌های سازمان ملل متحد و قبل از توافق اتمی می‌فروختیم. اما حالا ایالات متحده با همه قدرت فشار ایجاد می‌کند و همه در برابر این فشارها سر خم می‌کنند. شرکت‌های اروپایی ایران را ترک می‌کنند. تنها ایراد کلمات زیبا این است که در درازمدت کافی نیست.

* ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که "کشور شما تا چه‌مدت در این شرایط در برجام باقی می‌ماند؟" گفت: این به اراده و خواست مردم ما بستگی دارد. یک اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند. اما اگر مردم بیشتر عصبانی شوند این گروه ممکن است به‌زودی اکثریت شوند. بر اساس یک نظرسنجی هنوز 51 درصد شهروندان از ماندن ما در برجام حمایت می‌کنند. اما ما نمی‌توانیم خلاف خواست ملت عمل کنیم.

* همچنان صادرات نفت ما وجود دارد و البته اگر زمانی همه مشتریان ما تصمیم بگیرند که در برابر فشارهای آمریکا سر خم کنند ما از ابزار دیگری استفاده می‌کنیم. ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید و به همین دلیل ما با او این گونه رفتار می‌کنیم.

* در حال حاضر تمام تجارت‌های نفتی ما خارج از اروپا انجام می‌شود. اروپا در حال حاضر هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را با احتیاط اجرا می‌کند.

* بخشی از مردم ما هستند که از سیاست خارجی ما ناراضی‌اند و آن‌ها می‌توانند این نارضایتی را در خیابان‌ها و یا مقاله روزنامه‌ها بیان کنند. اما یک نظرسنجی که ما آن را انجام نداده‌ایم بلکه دانشگاه مریلند انجام داده است نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق مردم ما اعتقاد دارند که سیاست دولت در سوریه و در منطقه برای امنیت ما امری غیر قابل اجتناب است.

نظر شما