شناسهٔ خبر: 31325720 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

دلایل ناکامی مشتریان خارجی بورس نفت

صاحب‌خبر -

امیر حسین تبیانیان - نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی در نشست خبری که به میزبانی مهر برگزار شد، با بیان اینکه بورس فضای شفافی به شمار می رود که محور آن، اطلاع‌رسانی عام است، گفت: دغدغه اصلی وزارت نفت، فروش نفت است نه طرق فروش آن، به همین منظور از روش‌های متفاوت برای فروش نفت استفاده می‌کند. البته باید توجه داشت که فروش نفت در بورس انرژی، روش جدیدی است که کارآمدی آن به مرور زمان مشخص می‌شود، اما به طور کلی راه‌اندازی و استفاده از آن ضرری برای کشور ندارد. وی افزود: از ابتدای بهمن ماه سال جاری، عرضه نفت در بورس منظم شد، در حالیکه اگر این روش فروش نفت ناکارآمد بود، پس متقاضی زیادی نداشتیم. این در شرایطی است که مراجعه به ما به ویژه از کشورهای خارجی، چندین برابر شده و باتوجه به اینکه ایران از ابتدای دوره فروش نفت خود، از شیوه بورسی برای فروش نفت استفاده نکرده است، مشتریان کنونی می‌خواهند از صحت، امنیت و پایداری عرضه نفت در بورس آگاه و مطمئن شوند. به گفته تبیانیان، قیمت های مختلفی به عنوان قیمت پایه‌ای نفت عنوان می شود که رقم مدنظر نرخ نفت ایران به مقصد مدیترانه (گرانترین مقصد) است که به عنوان نرخ پایه مطرح شده و تخفیف‌ها اعمال می شود. در آخرین معامله نفت در بورس انرژی، در حالیکه نرخ نفت برنت به ٦٦ دلار رسید و با توجه به تقاضای موجود و مجوز ما تخفیفات اعمال می‌شود که ١٦ دلار نسبت یه نرخ نفت برنت ارزان تر است، در نهایت، هر بشکه نفت در عرضه اخیر ٥٢.٢٥ دلار برای هر بشکه معامله شد، به همین دلیل است که باید گفت بورس فضایی شفاف و
کم ریسک است. نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، عرضه منظم نفت در بورس را دلیل افزایش متقاضیان خارجی دانست و گفت: اتفاق خوبی که در نتیجه استفاده از روش فروش نفت در بورس افتاده است، تلاش کارگزاری‌های سراسر کشور در راستای مشتری‌یابی برای خرید نفت از طریق بورس است، چرا که این کارگزاری ها در ازای مشتری یابی، کارمزد دریافت می‌کنند و همین موضوع انگیزه ای شده است تا شرکت ملی نفت، بدون ریالی هزینه، از شبکه بازاریابی گسترده‌ای در کشور بهره‌مند شود که تا ١٠ برابر، حجم مکاتبات و مذاکرات شرکت‌های خارجی افزایش می‌یابد. تبیانیان در رابطه با، علت عدم موفقیت معامله عرضه سوم نفت در بورس نفت با مشتریان خارجی را نداشتن حساب ارزی اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه سپرده گذاری حساب ارزی نداریم، از سویی دیگر ما باید بدون اینکه با مشتری رو به رو شویم، محموله ها را بفروشیم، اما راهکارهای جدیدی را برای دریافت ارز بررسی کرده و در حال حل مشکل هستیم.
 این مقام مسئول با بیان اینکه برای خرید یک میلیون بشکه نفت باید حدود سه میلیون دلار پرداخت شود، توضیح داد: مشتریان خارجی می توانند از طریق صرافی ها، اقدام به واریز وجه کنند، اما از آنجا که هنوز روش فروش نفت در بورس برای ایران روشی نوین محسوب می شود، چندان اعتماد ندارند و مایل نیستند که واریز مبلغ محموله را به صورت ریالی داشته باشند، این در حالی است که هر گونه تسویه ارزی باعث می‌شد قبل از عرضه، با مشتری و متقاضی روبرو شویم که شرکت ملی نفت به هیچ عنوان موافق چنین رویه‌ای نیست.
 طبق گفته وی، مشتریان خارجی نفتی ایران که به بورس مراجعه کردند، از کشورهایی از جمله چین، ترکیه، امارات بودند که البته از آنجایی که ایران با این کشورها مراودات مالی دارد، مشکل چندانی برای تسویه ارزی یا ریالی ندارند، چرا که منابعی در داخل کشور از محل تجارت با این کشورها در اختیارشان قرار دارد.  نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد: اقدامات آتی برای تنوع بخشی به فروش نفت را در دست بررسی داریم که می‌توان به معاملات کاغذی اشاره کرد. با وجود آنکه ایران سال ها پیش مقوله فروش نفت در بورس را مورد بررسی قرار داده بود، اما سال ۲۰۱۹ میلادی، امارات این شیوه فروش را عملیاتی کرد. خوشبختانه ابزارهای مالی متعددی در بورس برای انواع فروش نفت وجود دارد. این مقام مسئول با اعلام اینکه سال ۹۶، وزارت نفت طرح فروش نفت از طریق بورس انرژی را به هیئت دولت ارائه کرد، اظهار داشت: در آن دوره، هیئت دولت با این طرح موافقت نکرد و پیش‌نویس طرحی که تقدیم شورای سران سه قوه شد نیز از سمت وزارت نفت انجام شد. از سوی دیگر باید بدانید که وزارت نفت صد درصد موافق تسویه ارزی بود. وی افزود: سقف پیشنهاد عرضه نفت در بورس انرژی از سمت وزارت نفت بیش از رقم کنونی بود. بنابراین باید گفت وزارت نفت متولی بورس نفت بود. این مقام مسوول با تأکید بر اینکه مجوزهای لازم برای تخفیف قیمت در بورس انرژی را داریم، گفت: با توجه به اینکه مشتریان زیادی برای خرید نفت از بورس مراجعه کرده اند، این روند نشان می‌دهد که خرید نفت از بورس جذاب‌تر بوده است.

نظر شما