شناسهٔ خبر: 31325194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اکسپرس تریبیون: اسرائیل تهدید اصلی جهان عرب و اسلام است

یک وبگاه تحلیلی در گزارشی با اشاره به نشست اخیر در سوچی و ورشو نوشت که آنچه از آن غفلت شده،اسرائیل است و این رژیم و نه ایران، تهدید اصلی جهان اسلام و عرب محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه اکسپرس تریبیون نوشت که  آمریکا هفته گذشته کنفرانس ورشو را با عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه ترتیب داد و بیش از آنکه بر تهدید واقعی صلح و امنیت در منطقه  یعنی اسرائیل تمرکز داشته باشد قصد داشت تا ایران را بیشتر منزوی کند.

در این گزارش آمده است که همزمان «ولادیمیر پوتین»، «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در سوچی گردهم آمدند تا با اقدامات مخرب اقتصادی آمریکا در زمینه اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران مقابله کنند. روحانی در مورد کنفرانس سوچی گفت: «ما می‌بینیم که در ورشو چه می‌گذرد و بی‌نتیجه‌ است.»

بر اساس این گزارش، «از هر دیدگاهی می‌توان دید که این اسرائیل و نه ایران است که تهدیدی برای جهان عرب و جهان اسلام است. بر خلاف اسرائیل که بلندی‌های جولان، بیت‌المقدس و کرانه باختری و غزه را اشغال کرده است، ایران در هیچکدام از اقدامات تجاوزکارانه دست نداشته است.

اسرائیل از پذیرش قطعنامه های۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد  در زمینه خروج از سرزمین‌های اشغالی خودداری کرده است. پس چرا تمرکز کشورهای منطقه مانند مصر و اردن بر آزادی کشورهای عربی از اسرائیل تلاش نمی‌کنند بلکه در جهت تقابل با ایران حرکت می‌کنند؟»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، بسیاری از کشورهای عربی به جای اینکه ایران را کنار خود داشته باشند به سمت آمریکا و اسرائیل رفته‌اند تا ایران را منزوی و منطقه را بی‌ثبات کنند. اسرائیل و نه ایران، تهدید اصلی برای جهان اسلام و عرب محسوب می‌شود آنهم به این سه دلیل:

نخست اینکه ایرانی‌ها بدون هیچ تردیدی از آزادی فلسطین از دست اشغال یهود فکر می‌کنند.

ایرانی‌ها از سازمان آزادیبخش فلسطین، جهاد اسلامی و حزب الله حمایت می‌کنند. هیچ کشور دیگری برای نجات فلسطینی‌هایی که قربانی خشونت و اشغالگری اسرائیل از سال۱۹۶۷ هستند، اقدام نکرده است. قبل از انقلاب ایران، شاه با اسرائیل روابط دیپلماتیک داشت اما یکی از نخستین اقدامات پس از انقلاب ایران، قطع روابط با تل‌آویو  و حمایت از فلسطینیان بود.

مورد دوم، تعصب و خصومت آمریکا علیه ایران است که به شکل‌گیری خط مشی برای منزوی کردن ایران منجر شد. ارتباط میان آمریکا با اسرائیل باعث شده است که رژیم‌های عربی علیه ایران اقدام کنند و از مسئولیت اولیه خود در آزادی اراضی فلسطینیان منحرف شوند.

سومین مورد هم این است که در شرایطی که آمریکا علیه آنچه از آن به عنوان زیاده‌خواهی‌های هسته‌ای ایران یاد می‌شود موضع می‌گیرد و از قدرت‌های اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه خواسته شده است تا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شوند، این موضوع که اسرائیل تنها کشور هسته‌ای در خاورمیانه است.

سیاست غیرواقعی واشنگتن در زمینه اشاعه هسته‌ای دلیل اصلی تنش‌ در خاورمیانه است. توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تعهد تهران برای محدود کردن و لغو برنامه هسته ای خود را به عنوان پیش شرطی برای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران تضمین کرد. متاسفانه ترامپ از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کرد. تلاش برای منزوی کردن ایران اقدامی غیرسازنده خواهد بود چرا که به رویکرد ضد آمریکایی در منطقه دامن خواهد زد. با وجود تلاش های ۴۰ ساله برای انزوای ایران و بی ثبات کردن حکومتش، ایران توانسته است در برابر چنین فشارها مقاومت کند و نفوذ خود را در عراق، سوریه، لبنان و بخش های یمن حفظ کند.

انتهای‌پیام/

نظر شما