شناسهٔ خبر: 31324125 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک اقتصادی دلایل رشد بورس در هفته گذشته را بررسی کرد.

از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی تا دلایل بنیادی، رفتاری و تکنیکالی/ پیش بینی بازدهی ۵۰درصدی بورس تا خرداد ماه/ اردیبهشت ۹۸ و سررسید معافیت‌های نفتی نقطه عطف بازار

دلایل بنیادی همچون تغییر سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص ارز نیمایی و توافقی‌تر شدن این موضوع، رشد قیمت دلار، افزایش بهای جهانی برخی کامودیتی ها، عوامل روانی و رفتاری و موضوعات تکنیکالی دلیل افزایش نسبی بازار سرمایه در چند روز اخیر بوده است.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیدلایل بنیادی همچون تغییر سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص ارز نیمایی و توافقی‌تر شدن این موضوع، رشد قیمت دلار، افزایش بهای جهانی برخی کامودیتی ها، عوامل روانی و رفتاری و موضوعات تکنیکالی دلیل افزایش نسبی بازار سرمایه در چند روز اخیر بوده است.
 
به گزارش بورس تابناک؛ تحلیگران حاضر در میزگرد تابناک اقتصادی بر این باورند که چنانچه رشد قیمت دلار با شیب ملایم ادامه یابد، و رشد یا حداقل ثبات قیمت کامودیتی و نفت بی تردید بازدهی ۵۰% شاخص بورس را تا خرداد ماه شاهد خواهیم بود.
 
بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده بودند که بازار سرمایه در ماه پایانی سال با اصلاح قیمت‌ها به دلیل عرضه حقوقی‌ها مواجه خواهد شد و روند نزولی بازار تداوم خواهد یافت، ولی بورس تهران هفته گذشته عملکرد متفاوتی از خود نشان داد و در عمل در دو روز پایانی بهمن ماه علی رغم معاملات کم حجم که گویای ضعف نقدینگی بود، جامه سبز بر تن کرد و در ادامه و در نخستین روز اسفندماه با جهش ۲۱۰۲ واحدی مواجه شد که نوید ورود نقدینگی به بازار سرمایه بود.
 
بورس
 
در میزگرد تابناک اقتصادی که با حضور فردین آقابزرگی، مدیر عامل کارگزاری بانک دی؛ علی دهدشتی، مدیر صندوق سرمایه گذاری پارند؛ محمد رضا قاسمی، مدیر تحلیل کارگزاری مبین سرمایه برگزار شد، دلایل افزایش نسبی بازار در روز‌های اخیر و چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال بررسی شد.
 
دلایل افزایش نسبی بازار سرمایه از نظر شما چه بود؟
 
فردین آقابزرگی: دو عامل اصلی در افزایش شاخص موثر بود، ولی ریشه اصلی افزایش نسبی شاخص کل در چند روز اخیر را باید در همان دلیلی جست و جو کرد که در ابتدای سال ۹۷ استارت افزایش بورس را موجب شد یعنی تلاطم در بازار ارز، در ده روز گذشته شاهد حرکت صعودی نرخ ارز بودیم که این موضوع پیش زمینه‌ای برای افزایش درآمد شرکت‌ها و حتی ایجاد انگیزه در شرکت‌ها برای صادرات محصولات بود.
 
دلیل دیگری که افزایش نسبی شاخص کل را موجب شد، تغییر رویکرد پرداخت سود روز شمار به ماه شمار بود که این موضوع با ایجاد محدودیت در زمینه سرمایه‌گذاری، نقدینگی را به سمت بازار سرمایه کشاند.
 
علی دهدشتی: عوامل موثر بر افزایش شاخص را باید در دلایل بنیادی، رفتاری و تکنیکالی جستجو کرد. به نظر من، نخستین مسئله موثر در رشد نسبی بورس طی روز‌های اخیر، روند چند ماه اخیر و به طور میانگین اصلاح تقریبی۴۰ درصدی بازار بود و به طور طبیعی همیشه بعد از یک اصلاح خوب نقدینگی به بازار سرمایه برمی گردد و با توجه به این موضوع، بسیاری از سهم‌های ارزنده کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شدند و همچنان نیز قیمت آن‌ها در حال کاهش بود.
 
البته اینکه ارزش ذاتی سرمایه گذاری درست و به موقع تشخیص داده نشده و با تاخیراین اتفاق رخ دهد، طبیعی بوده و در حقیقت درکوتاه مدت هیچ منطقی بر بازار حاکم نبوده و رفتار‌های هیجانی الگوی بازار را شکل می‌دهد، ولی در میان مدت و بلند مدت رفتار‌ها به سمت منطقی شدن پیش می‌رود.
 
همزمان با اصلاح بازار سرمایه که قیمت سهام بورسی را جذاب کرده بود، قیمت دلار نیز رشد کرد و با توجه به وجود نقدینگی بسیار بالا در جامعه این انتظار وجود دارد که تورم سال آینده از سال ۹۷ بیشتر باشد. در حقیقت با رشد دلار، انتظار تورمی نیز افزایش می‌یابد که به واسطه تورم قیمت محصولات شرکت‌ها نیز رشد می‌کند و eps نیز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد یعنی به نسبت رشد دلار سود‌آوری شرکت ها رشد نمی‌کند بلکه به صورت تصاعدی افزایش می یابد، بنابراین با افزایش تورم قیمت محصولات شرکت ها رشد کرده و به تبع آن شاهد رشد قیمت سهام شرکت ها خواهیم بود.
 
نکته دیگر اینکه بحث اصلاح ساختار سود سپرده و ماه شمار شدن منجر به خروج نقدینگی از بانک‌ها و همزمانی آن با رشد دلار که در حقیقت افزایش قیمت دلار از این فاکتور تبعیت می‌کند چرا که نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازا‌های دیگر امده است.
 
از طرف دیگر شاهد افزایش قیمت فلزات اساسی هستیم، نفت نیز از مقاومت خود عبور کرده و حتی می‌تواند افزایش بیشتری نیز داشته باشد.
 
از بعد روانی، شاهد احساسات و هیجانات کوتاه مدت در بازار هستیم چرا که در آستانه سال جدید، همه در انتظار رشد قیمت‌ها به سر می‌برند و همزمانی رشد قیمت دلار، جو هیجانی ایجاد کرده که منجربه ورود نقدینگی به بورس شده است.
 
از لحاظ تکنیکالی نیز خود شاخص، دقیقا به خط لبه روند قوی اصلاح این چند ماه رسیده و در صورتی که این خط روند نزولی شکسته شود می‌تواند شاخص کل تا هدف ۱۶۷ هزار واحدی و در گام بعدی تا ۱۷۵ هزار واحدی صعود کند و چنانچه شنبه و یکشنبه این خط روند نزولی به سمت بالا شکسته شود می‌توان این اعداد را برای شاخص کل متصور شد.
 
علاوه بر این‌ها شاهد سیاستگذاری متفاوتی در سامانه نیما از سوی بانک مرکزی هستیم و انعطافی که نشان داده، سیگنال دیگری برای بازارسرمایه محسوب می‌شود چرا که در واقع قبلا ارز در قیمت‌های ۸ تا ۹ هزار تومان معامله می‌شد، ولی در حال حاضر معافیت‌های بیشتری داده شده تا صادر کنندگان ارز خود را با قیمت‌های بالاتر در بازار بفروشند و تعدادی از شرکت‌ها هم هفته گذشته ارز خود را فروختند.
 
بر این اساس، شرایط به سمتی پیش می‌رود که نرخ دلار بیش از آنکه دستوری باشد، توافقی‌تر برای برگشت ارز صادراتی در نظر گرفته شود که این موضوع هم اثر تصاعدی بر eps شرکت‌ها دارد و البته اینگونه نیست که اگرشرکت‌ها ارز را بیست درصد گرانتر بفروشند، دقیقا ۲۰ درصد سود شرکت اضافه می‌شود در برخی مواقع رشد ۲۰ درصدی قیمت فروش ارز صادراتی برای این شرکت‌ها سود را ۸۰ تا ۱۰۰ و حتی برخی شرکت‌ها نسبت به حاشیه سود آن‌ها در مواردی خیلی بیشتر است.
 
نکته دیگر که باعث اصلاح بازار شده بود تاثیر تحریم‌های آمریکا بود که آیا شرکت‌های صادراتی می‌توانند به کار خود ادامه دهند و در صورت تداوم صادرات آیا می‌توانند پول خود را وارد کشور کنند که بررسی گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها نشان می‌دهد این موضوع تاثیر چندانی نداشته و شرکت‌ها در حال عملیات صادراتی خود کمافی السابق هستند و این نگرانی به نظر می‌رسد بیشتر روانی بوده و در واقعیت اتفاق آنقدر مهم نبود که منجر به اصلاح ۴۰ درصدی در بازار شود و البته این موضوع باعث جذابیت سهم‌ها برای ورود مجدددشده است.
 
محمد رضا قاسمی: دلیل اصلی برای افزایش شاخص، کاهش بیش از حد قیمت‌ها بود و بازار در انتظار محرکی برای رشد مجدد بود که افزایش قیمت کامودیتی و نفت این صعود را موجب شد.
 
چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال را چگونه می‌بینید؟
 
فردین آقابزرگی: با توجه به اینکه کمتر از ۲۰ روز دیگر به پایان سال جاری باقی مانده، به نظر می‌آید با تداوم این روند شاهد ۶۰ تا ۷۰ درصد بازدهی در سال ۹۷ برای سهامداران خواهیم بود و در شروع سال جدید با فرض تداوم وضعیت فعلی و روند رو به رشد ملایم نرخ ارز، جذابیت برای سرمایه گذاری در سهام کماکان حفظ می‌شود و گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها و عملکرد آن‌ها اثر مثبت بر بازار داشته باشد.
 
دهدشتی: در خصوص دلار معتقدم که با شیب ملایم افزایش خواهد یافت و به نظر می‌رسد که دلار ارزانتر را باید فراموش کنیم در اردیبهشت ماه خبر مهمی داریم و زمان سررسید معافیت ۸ کشور برای خرید نفت از ایران را در پیش داریم در شرایط فعلی ترامپ و کابینه اش تهدید می‌کند که معافیت‌ها را تمدید نمی‌کند در صورتی که این اتفاق بیفتد شاهد همان سناریویی خواهیم بود که مرداد امسال اتفاق افتاد و شاهد افزایش دلار خواهیم بود که اتفاقات داخل نیز بر قیمت تاثیر گذار بوده و ممکن است دولت مجبور شود و نرخ ثانویه نیز افزایش خواهد یافت، ولی از آنجایی که ترامپ غیر قابل پیش بینی است ممکن است معافیت‌ها را برای ۶ ماه دیگر تمدید کند که با توجه به این موضوع در هر صورت دلار پایین نخواهد و در بهترین شرایط دلار این امر به حرکت دلار با شیب ملایم خواهد انجامید و شاهد افزایش شارپی دلار نخواهیم بود.
 
قاسمی: در صورت تداوم رشد یا حداقل ثبات قیمت کامودیتی‌ها و نفت و از طرفی رشد قیمت ارز، بی تردید بازدهی ۵۰% برای شاخص تا خرداد ماه شاهد خواهیم بود، البته زمان رشد سریع قیمت‌ها و رونق بورس به اشباع قیمت‌ها در بازار‌های موازی یعنی سکه، خودرو و مسکن بستگی دارد.
 
کدام گروه‌ها و صنایع در چشم انداز کوتاه مدت و بلندمدت با بازدهی بیشتر مواجه خواهند شد؟
 
قاسمی: گروه‌های وابسته به قیمت کامودیتی‌ها و دلارمحورها، فولاد، سرب و روی، پتروشیمی و پالایشی‌ها را صنایع مورد توجه و کاندید بازدهی در بازار خواهند بود.
 
دهدشتی: سرمایه گذاری روی هر آنچه که به دلار وابستگی دارد می‌تواند برای سال ۹۸ مناسبی است از جمله سهام شرکت‌های صادرت محور البته با توجه به نداشتن مشکل برای صادرات و همچنین طلا و سکه نیز گزینه‌های سود ده برای سال آینده خواهند بود.
 

نظر شما