شناسهٔ خبر: 31324009 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جاذبه های گردشگری ایران را ورق بزنیم

تهران- ایرنا- مجموعه 10 جلدی ایرانشناسی عصر امروز (جمعه) با حضور استادان ایرانشناسی، زمین‌شناسان و اهالی فرهنگ رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نویسنده مجموعه 10 جلدی ایرانشناسی در آیین رونمایی از این کتاب گفت: ما درباره جغرافیای تاریخی سرزمین ایران و نتایج پژوهش‌های تمدنی در کتاب صحبت کرده‌ایم، شخصیت‌ها را بر اساس جغرافیای آن‌ها شرح داده‌ایم؛ به خصوص افرادی را که مظلوم واقع شده‌اند به خوبی معرفی کردیم؛ مثلا مزار لطفعلی خان زند در بازار تهران قرار دارد اما کسی درباره او نمی‌داند.
«منصور قربانی» ادامه داد: نمی‌توانستیم همه چیز را توضیح بدهیم؛ باید تا جایی مطالب را می‌گفتیم و باقی را خلاصه می‌کردیم؛ وگرنه نمی‌توانستیم از هر جلد، یک هزار نسخه منتشر کنیم.
استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: ما در این کتاب به جشن‌ها، تاریخ هنر، موسیقی و جزئیات مختلف فرهنگی نیز پرداخته‌ایم و در دو سال اخیر برای مستندسازی کتاب به همراه گروه تحریریه به همه ایران سفر کرده‌ایم.
وی درباره جلدهای کتاب توضیح داد و گفت: ما در این 10جلد، یک جلد را کلیات کرده‌ایم و هر کدام از 9 جلد باقیمانده را بر اساس جغرافیایی کشور تقسیم کردیم. در عین حال دیدگاه‌های مختلف و مسائل فرهنگی را توضیح داده‌ایم.

** با استفاده از این کتاب به همه جا سفر کنید
یک استاد معماری داخلی نیز در این آیین با اشاره به ایران‌شناسانی چون ایرج افشار و شهریار عدل گفت: آن‌ها هرکدام کارهایی انجام داده‌اند و کارشان کارستان است اما کتاب قربانی را که نگاه کردم دیدم نمی‌توانم آن را رها کنم، او به ایران چنان عاشقانه نگاه کرده است که حرف‌هایی تازه برای گفتن دارد، چیزهایی در این کتاب وجود دارد که من نمی‌دانستم.
فریدون کسرایی ادامه داد: قربانی ایران را پیکسل به پیکسل توضیح داده است. این کوچک ترین مقیاسی است که می توانم به کار ببرم. او مختصات هر منطقه را استفاده کرده و آن را توضیح داده است، شما با استفاده از این کتاب به همه جا سفر کنید. من با خواندن این کتاب به بخارا و سمرقند رفتم.
کسرایی افزود: در این روزگار وانفسا حیرت کردم از این همه دقت و کار این تیم این کتاب را درآوردند، در این روزگار این کار کارستان است. من معتقدم در جوان ایرانی باید این عشق نهادینه شود، کسی که عاشق نباشد نمی تواند این راه را برود. شاید این گونه نسل جوان متوجه شوند که چقدر از مراکز ارزشمند فرهنگی جغرافیایی و اجتماعی داریم و قدر آن‌ها را نمی‌شناسیم.
مهدی زارع زمین‌شناس، نیز درباره همکاری با نویسنده اثر بیان کرد: شما اگر این مجموعه را ببینید متوجه می‌شوید که این کار به یک هدف متوقف نمی‌شود. این اثر جاذبه‌های ایران را در همه بخش‌ها بازگو کرده است.
وی افزود: ایران بهشت زمین‌شناسان است. اگر از محوطه شهری بیرون بروید جلوه‌های «زمین گردشگری» بسیاری خواهید دید. بسیاری از چیزهایی که احساس می‌کنید بر اساس تمدن ساخته شده‌، در اثر حرارت بر پایه طبیعت بنا شده است.
به گفته وی، بسیاری از دست ساخته‌های ساخته بشر حاصل طبیعت است مثل سیستم آبیاری شوشتر، طاق بستان و جاهای دیگر. طبیعت و زمین جای ظهور تمدن را نشان دادند و اینگونه است که نیاکان ما به نوعی آگاهی نسبت به زمین رسیدند.
وی تاکید کرد «کار قربانی، زمین‌شناسی با دید فرهنگی است. او به سبب علاقه به ایران این اثر را نوشته و دقت کرده چه چیزی برای ایران مفید است. او از امتیازات دانشگاهی چشم پوشیده و زندگی‌‌اش را با کارهای پژوهشی گره زده است».
مجموعه 10جلدی کتاب‌های«ایرانشناسی» با نگرشی بر گردشگری شهری، طبیعت‌گردی و زمین‌گردشگری تالیف منصور قربانی و مژگان صالحی یزدی است که نشر آرین زمین آن را منتشر کرده است.

فراهنگ*9211*1961*

نظر شما