شناسهٔ خبر: 31323258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

استاندار فارس:

حضرت فاطمه(س) از درخشان ترین چهره های والای انسانی است

شیراز- استاندار فارس، حضرت فاطمه(س) را از درخشان ترین چهره های والای انسانی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، عنایت اله رحیمی در  سومین جایزه ادبی ریحانه در شیراز برگزاری این مراسم را فرصتی مناسب برای مباهات کردن بر این میراث دینی، معنوی و بی بدیل در تاریخ جهان (حضرت فاطمه زهرا) دانست.

وی، افزود: وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) یکی از درخشان ترین چهره های والای انسانی و نمونه کامل خلقت پروردگار است.

رحیمی، شناخت تمامی ابعاد شخصیتی آن حضرت را بسی دشوار دانست و ادامه داد: در تاریخ اسلام، زنان قدیسه و عالی قدر فراوانند و این از آن روست که در دین مبین اسلام در حرکت به سوی خدا، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.

استاندار فارس تصریح کرد: اهل بیت پیامبر(ص) انسان هایی ساخته شده هستند، انسان هایی ساخته شده مطابق عالی ترین مدل انسانیت بدانگونه که خدای انسان برای انسان معین کرده است و حضرت زهرا(س) نیز یک انسان نمونه است، انسانی که سخن او، رفتار و کردار او، نمونه و الگوست.

 رحیمی اضافه کرد: مقام این بانوی دو عالم چنان والاست که قرآن درباره ایشان می فرماید: «انا اعطیناک الکوثر»، کلمه ای بالاتر از کوثر نیست، در دنیایی که زن را شر مطلق و عنصر فریب و گناه می دانستند، قرآن می گوید فاطمه نه تنها خیر است، بلکه کوثر است، یعنی خیر وسیع، یک دنیا خیر.

وی افزود: آیه «أنا اعطیناک الکوثر» به طیب بودن و صالح بودن و مصلح بودن و ستون فقره اسلام بودن اشاره دارد.

استاندار فارس افزود: با نگاهی به شجره طیبه این حضرت، حقایق بر ما آشکار می شود، آنگاه که امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: «هیهات منا الذله» ما تن به ذلت نمی دهیم؛ از همین اندیشه والا نشات گرفته که ما خدا را می پرستیم، و خدایی که ما می پرستیم، نمی پذیرد که ما تن به ذلت بدهیم، پیامبر آن خدا نیز نمی پسندد که ما تن به ذلت بدهیم و دامنی که حسین در آن دامن بزرگ شده است نیز نمی پذیرد که حسین تن به ذلت بدهد.

 رحیمی گفت: این بانوی صدیقه صاحب خطبه ای مستحکم و تاریخی است که نمود فلسفه اندیشه والای اوست. او در این خطابه به ارزیابی قوم عرب قبل از اسلام و تحولی که اسلام در این قوم به وجود آورده، می پردازد.

استاندار فارس افزود: وضعیت زندگی مادی و معنوی قوم عرب را قبل از اسلام مورد بررسی قرار می دهد و به قیاس آن با دوران حضور پیامبر (ص) می پردازد و بعد در مقام استدلال و محاجه برمی آید.

وی، گفت: در قرآن، دو زن بیش از دیگر زنان تقدیس شده اند، این دو زن در اسلام در عالی ترین سطح قرار گرفته اند، یکی خدیجه همسر بزرگوار پیغمبر اکرم (ص) و دیگری حضرت زهرای مرضیه، صدیقه طاهره(س) است.

استاندار فارس، افزود: علاقه رسول اکرم به زهرا (س) اعجاب آور است، درباره او می فرماید: فاطمه یک انسان بهشتی است.

وی، فاطمه زهرا(س) را مادر حقیقی همه انسانها دانست و افزود: بررسی سیره رفتاری فاطمه زهرا (س) و تلاش و مجاهدت آن بزرگوار در راستای حفظ گوهر وجودی زن، نشان از اهمیت این گوهر وجودی است.

رحیمی ادامه داد: نگاه نقادانه زهرا(س) به وضعیت پیرامونی خویش از عمق دقت و وسواس آن حضرت نسبت به مسائل، معضلات و وضعیت جامعه حکایت می کند و به خوبی نشان می دهد که جنسیت تأثیری بر حساسیت اجتماعی نمی تواند داشته باشید؛ شیوه مبارزاتی فاطمه زهرا(س) دادن آگاهی و رشد سیاسی به زنان بود، این شیوه مبارزه نشان می دهد اگر در جامعه ای به جای مشغول ساختن زنان به خود، کار فرهنگی و فکری صورت گیرد و به آنان آگاهی سیاسی داده شود، آنان بهتر می توانند در شناخت برای آنها حق و حقیقت بدون تعارف های دیپلماتیک و بازی های سیاسی وارد صحنه شوند و به دفاع بپردازند.

استاندار فارس اظهار کرد: حضرت فاطمه (س) همچون سیاست مداری قهرمان در جهت فشار بر افکار عمومی مسلمانان به منظور آگاه ساختن آنان از راه خطایی که پیموده اند، به تکلیف و رسالت الهی خویش عمل می کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم جایزه ادبی «ریحانه» با  سه محور اصلی حضرت فاطمه زهرا(س)؛ زندگی فردی و خانوادگی؛ حضــرت فـاطمه زهـرا(س)؛ جـامعه اسـلامـی؛ حضــرت فـاطمه زهــرا(س)؛  معــارف دینـی با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، آستان مقدس احمدی و محمدی، انجمن فرهنگ و ادب شیراز و برخی نهادها و سازمان‌های دیگر برگزار شد.

نظر شما