شناسهٔ خبر: 31323168 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عضو فرهنگستان علوم پزشکی:

همسویی با فطرت مهمترین راه درمان بیماری‌ها است

خویی با اشاره به تأثیرات متقابل سلامت معنوی و سلامت جسمانی از نگاه دینی گفت: بیشترین تأکید قرآن بر سلامت قلب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سیدحمید خویی عضو هیأت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دومین روز از ششمین "همایش ملی سلامت معنوی اسلامی" که امروز در سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به تأثیرات متقابل سلامت معنوی و سلامت جسمانی از نگاه دینی اظهار داشت: پیش‌فرض این است که انسان یک موجود چهاربعدی با ابعاد بیولوژیک، روانی، اجتماعی و روحی یا معنوی بوده و بهتر است که ابعاد فرامادی وجود انسان را معنوی بخوانیم.

عضو کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این که از ویژگی‌های مذهب ما اعتدال است و خروج از این اعتدال موجب بیماری می‌شود، ادامه داد: یکی از شاخص‌های اصلی سلامت، تعادل است، یعنی انسان سالم متعادل و انسان متعادل سالم است.

وی بیان کرد: حضرت امیر(ع) جاهل را نامتعادل می‌دانند، تعبیر ایشان است که «جاهل را نمی‌بینی مگر در حال افراط و تفریط»، یعنی عادل همیشه در راه میانه قرار دارد.

خویی ادامه داد: دومین اندیکاتور یا شاخص سلامت، حرکت مطابق با فطرت است، انسانی که روی خط « فِطْرَ‌تَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ‌ النَّاسَ عَلَیهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ » حرکت می‌کند، انسان سالمی است.

وی افزود: انسان ذاتا و فطرتا، خداجو و خداپرست است، از این رو ادبیات قرآن و انبیای الهی نسبت به موضوع توحید، ادبیات اثبات وجود خداوند نبوده است، بلکه رفع موانع فطری اثبات خداوند است، از دیگر سو انسان ذاتا و فطرتا متدین است، بنابراین به دنبال پاسخ‌های عجیب نسبت به نیازهای فطری او نیستیم.

عضو هیأت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: حضرت امیر(ع) چهار بیماری کفر، نفاق، سرکشی و گمراهی که ناشی از اعراض از فطرت الهی است را به عنوان خطرناک‌ترین بیماری‌ها نام برده و شفای از آنها را در قرآن بیان می‌کنند.

وی با تأکید بر این که همسویی با فطرت و حفظ اعتدال مهمترین راه درمان است، گفت: به هر وجه وجودی که برای انسان قایل باشید، بایستی بود و نبود شاخص سلامت معنوی را در آن جا بررسی کنید.

خویی با اشاره به نظر آیت الله جعفری درباره عمل نکردن به قوانین اظهار داشت: به تعبیر استاد محمدتقی جعفری اگر کسی از چراغ قرمز رد شد، ابتدا باید او را به چشم پزشکی برده و اگر دوباره این عمل ضد قانون را تکرار کرد، بایستی سریعا در تیمارستان بستری شود.

وی با اشاره به سخنان حضرت امیر(ع) درباره عمل متعادل بیان کرد: حضرت امیر فرمودند من از ظالم به خاطر ظلم کردن و از مظلوم به خاطر زیر بار ظلم رفتن به طور مساوی تنفر دارم.

عضو کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی در ادامه به روایت « صحة الجسد من قلة الحسد» اشاره کرد و گفت: سلامت جسم از کاهش حسادت است، یعنی این حسادت به عنوان یک بیماری روحی است، سبب بیماری جسم می‌شود.

وی درباره ملاک برخورداری از سلامت فکری و عدم سلامت، اظهار داشت: عمل انسان یا زایده فکر او است یا عاطفه او، بنابراین عمل زشت او نیز ناشی از فکر زشت یا ناشی از عاطفه زشت او است.

خویی با اشاره به فرازهایی از زیارت عاشورا بیان کرد: زمانی که زیارت عاشورا می‌خوانیم، فکر، عمل و اندیشه انسان در مسیر حسینی شدن حرکت می‌کند.

وی در پایان افزود: به نظر فصل مشترک همه ابعاد وجودی انسان، عنصری به نام قلب است که قرآن و معارف روی آن تأکید زیادی دارند، حال این که منظور از قلب همین قلب صنوبری در سینه انسان است یا خیر، از برخی روایات می‌توان دریافت که فرض قلب صنوبری بعید نیست، چراکه بر اثر تحقیقات به دست آمده که گاهی پیوند قلب منجر به تغییرات شخصیتی در فرآیند عمل شده است، در هر حال بیشترین تأکید قرآن بر سلامت قلب است./876/پ202/س

نظر شما