شناسهٔ خبر: 31322640 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

“هایابوسا۲” ریوگو را لمس کرد

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، فضاپیمای “هایابوسا ۲” طی یک عملیات تاریخی موفق به لمس سطح سیارک ریوگو شد که طی این عملیات همچنین توانست نمونه‌هایی را برای آزمایش نیز جمع آوری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، فضاپیمای “هایابوسا ۲” طی یک عملیات تاریخی موفق به لمس سطح سیارک ریوگو شد که طی این عملیات همچنین توانست نمونه‌هایی را برای آزمایش نیز جمع آوری کند.

فضاپیمای هایابوسا۲ روز پنجشنبه قبل از ساعت ۱۱ بعد از ظهر به وقت گرینویچ (۶ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی) بر سطح سیارک ریوگو فرود آمد وسپس یک گلوله تانتال را به سطح سیارک شلیک کرد تا گرد و غبار اطراف سیارک را کنار بزند تا بتواند اطلاعاتی را جمع آوری کند.

دانشمندان امیدوارند با کشف ساختار این سیارک می‌توانند سرنخ‌هایی را درباره سیستم منظومه شمسی پیدا کنند.

آژانس فضایی ژاپن(JAXA) چندین دقیقه پس از لمس سیارک ریوگو توسط هایابوسا ۲ تأیید کرد که این فضاپیما باز هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

پروفسور” آلن فیتزسیمونس“(Alan Fitzsimmons) از “دانشگاه کوئینز بلفاست”(Queen’s University in Belfast) گفت: نمونه‌هایی که توسط این فضاپیما جمع‌آوری شده است می‌توانند اطلاعاتی دقیق درباره سیستم منظومه شمسی کمک می‌کند.

مواد جمع آوری شده از سیارک ریوگو، ذخیره خواهد شد. انتظار می‌رود این فضاپیما با نمونه‌هایی که جمع آوری کرده است در سال ۲۰۲۰ به زمین بازگردد.

هایابوسا ۲”

هایابوسا ۲ یک مأموریت بازگرداندن نمونهٔ سیارک ریوگو ۱۶۲۱۷۳ توسط آژانس فضایی ژاپن، جاکسا است. این مأموریت ادامه برنامهٔ هایابوسا و با توجه به نقاط ضعف و موفقیت‌های آن فضاپیما و استفاده از درس‌های آموخته شده از آن مأموریت است. این فضاپیما در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۸ به ریوگو ۱۶۲۱۷۳ رسید.

این فضاپیما ویژگی‌های موتورهای با پیشرانه یونی، تکنولوژی هدایت و ناوبری پیشرفته و به روز شده، آنتن و سیستم‌های تنظیم حالت برخوردار است.

سیارک ۱۶۲۱۷۳ ریوگو یکی از سیارک‌های آپولو است. این سیارک از نوع نادر طیفی Cg، یعنی داشتن کیفیت هر دو نوع سیارک نوع C و سیارک نوع G است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما