شناسهٔ خبر: 31320597 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از ساماندهی محله شاپور تا حال و روز قدیمی‌ترین شیرینی فروش تهران

71368

تهرانگردان صبح امروز به مناسبت ولادت حضرت زهرا از محله امیریه در منطقه١١ بازدید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا صبح امروز احمد مسجدجامعی به همراه آبادیان - شهردار منطقه١١ - در تهران گردی اسفند ماهی خود  که به مناسبت میلاد حضرت زهرا برگزار شد به محله امیریه در منطقه ۱۱ رفت و با بیان اینکه باغ امیریه متعلق به منیرالسلطان بود و جشن‌های بزرگ میلاد حضرت زهرا در این باغ برگزار می‌شد، گفت: عمده جشنهای فاطمی در دوره قاجار  که زنانه بود در این باغ برگزار می‌شد.

 وی با اشاره اینکه در این جشن‌های بزرگ از سفرای خارجی،رجال، درباریان و مردم عادی دعوت می‌شد،اظهارکرد: حالا با تخریب باغ امیریه و تبدیل آن به محله امیریه شاهد هستیم که هیئت‌های بزرگی نیز به اسم حضرت زهرا (س) در این محله قرار دارند.

مسجد جامعی در ادامه تهران گردی خود به آرایشگاه «علی» واقع در محله امیریه رفت و با رئیس اتحادیه آرایش و پیرایش مردانه به صحبت نشست و گفت: یکی از قدیمی‌ترین آرایشگاه‌های مردانه تهران در خیابان ایران و دیگری در خیابان امین حضور است که به دلیل نزدیکی به مجلس، نخست وزیری و سنا بسیاری از صاحبان قدرت برای آرایش و پیرایش به این سلمانی‌ها می‌رفتند.

وی با بیان اینکه برایم سوال است که چرا عمده سلمانی‌ها برای برای یکی از شهرستان های شمال کشور (رشت) هستند،اظهارکرد: بر اساس صحبت رئیس اتحادیه آرایش و پیرایش مردانه حدود ۶۰ درصد آرایشگاه‌های مردانه متعلق به هموطنانمان در شمال کشور (رشتی) است.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه برخی از آرایشگران مردانه خوششان نمی‌آید که از کلمه سلمانی برای آنها استفاده کنیم، گفت: در واقع از آنجایی که سلمان صورت پیامبر اکرم (ص) را اصلاح می‌کرد برخی‌ها به نسبت سلمان از کلمه «سلمانی» استفاده کردند و فکر نکنید که استفاده از کلمه سلمانی ریشه و تبار ندارد.

همچنین گواهی - رئیس اتحادیه آرایشی و پیرایش مردانه - با بیان اینکه من سال ۶۳ کار خود را از یک آرایشگاه در محله نازی آباد شروع کردم و برای اولین اصلاح سر تنها ۲۰ تومان دریافت کردم،اظهارکرد: معتقدیم که آرایشگری هنر دهم است و به دلیل برخی فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام شده حالا جوانان تهرانی برای دریافت آموزش آرایشگری بسیار مایل هستند و نرخ آرایش و پیرایش مردانه را آزاد گذاشته‌ایم تا بر اساس مالیات محله و میزان برخورداری از آن‌ها مبالغی را به عنوان دستمزد دریافت کنند.

کاشت درخت چنار در ولیعصر

به گزارش ایسنا در ادامه احمد مسجدجامعی به همراه سید عباس سادات - که از باغبانان قدیمی تهرانی است و به همراه پدرش درختان خیابان ولیعصر را کاشت و حالا در خیابان ولیعصر بساط فروش  گل و گلدان دارد، در مراسم کاشت ۱۰۰۰ اصله درخت چنار در خیابان ولیعصر شرکت کردند  و با هم یک اصله درخت چنار در تقاطع ولیعصر- بهشتی کاشتند.

در ادامه مسجدجامعی به همراه تیم تهرانگردی خود به اولین دبیرستان دخترانه که جامعه تعلیمات اسلامی نام داشت و رفت و گفت: این دبیرستان اولین دبیرستانی بود که در پهلوی دوم تأسیس شد و در کنار درس‌های معمولی به آموزش علوم و معارف اسلامی می‌پرداخت. این مدرسه یک ساختمان قدیمی دارد که قدمت آن به دهه ۲۰ برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه اولین دبیرستان دخترانه تهران حالا به مدرسه پسرانه تبدیل شده است،اظهارکرد: این مدرسه نیز در باغ امیریه سابق ساخته شده است که متاسفانه بنا به گفته مدیر مدرسه چاه ورودی این مدرسه مشکلاتی را ایجاد کرده است. شهرداری نیز یک بلوک سیمانی در نزدیکی مدرسه گذاشته است که سبب ایجاد مخاطرات برای دانش آموزان می شود.

به گزارش ایسنا نصراالله آبادیان - شهردار منطقه ۱۱ - قول داد که به مسائل و مشکلات این مدرسه رسیدگی کند.

به گزارش ایسنا در ادامه تهران گردان به قنادی قدیمی آذربایجان رفتند و مسجدجامعی با بیان اینکه اولین بار این قنادی آذربایجان در بازار بوده و حالا در خیابان ولی عصر قرار دارد گفت: اولین بار نون خامه‌ای‌های بزرگ در این قنادی به فروش رسید و به یاد دارم که اولین بار در تهران این قنادی از یخچال ویترینی بزرگ برای نگهداری شیرینی ها استفاده می‌کرد و به «قنادی حسین یخچالی» معروف شد.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه در سه راه شیراز شیرینی فروشی عرب زاده وجود داشت که تنها شیرینی مربایی و شکری می‌فروخت،اظهارکرد: آن زمان مرسوم بود که شیرینی‌ها را به‌صورت سیار در محلات به فروش می رساندند تا اینکه در سال ۱۳۲۰ شیرینی فروشی‌های معمول ایجاد شد.

مسجدجامعی در ادامه به بازارچه قدیمی میدان وحدت رفت و با حضور در قدیمی‌ترین شیرینی فروشی تهران گفت: «شیرینی فروشی برقی» دارای سابقه زیادی است و از آنجایی که سرعت عمل در دادن شیرینی به مردم زیاد بود هنگامی که ثبت احوال برای ثبت و فامیلی به این مغازه آمد پیشنهاد شد از کلمه برقی استفاده کنند و حالا نسل چهارم این خانواده در این قنادی مشغول به کار است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این قنادی آینه‌های سنگی بزرگ آن است،اظهارکرد: خانواده صاحب این قنادی در روستای خیرآباد دارای املاک زیادی بود که آن‌ها را می‌فروشد و با پول آن این قنادی را راه اندازی می‌کند. نکته قابل توجه این است که در آن زمان  که پخت زولبیا و بامیه بسیار سخت بود به گونه‌ای که در خاطرات ناصرالدین شاه آمده است که آشپز مخصوص پخت زولبیا و بامیه داشت، این قنادی زولبیا و بامیه های خوب و معروف می‌پخت به‌طوری که در کل تهران شهرت داشت.

در ادامه مسجدجامعی به زورخانه پولاد رفت و گفت: متاسفانه با اینکه این زورخانه دارای تاریخ خوبی است و محل تربیت بسیاری از قهرمانان از جمله تختی بوده اما حالا به باشگاه بیلیارد تبدیل شده است.

 وی با بیان اینکه اولین تشک کشتی که از فرنگ وارد ایران شد در این باشگاه مورد استفاده قرار گرفت،اظهارکرد: با این حال می‌بینیم که این باشگاه که روزی محل تمرین بزرگان کشتی همچون تختی بوده است امروز به باشگاه بیلیارد تبدیل شده است.

ساماندهی دست فروشان ولیعصر

در ادامه مسجد جامعی با حضور در چهارراه ولیعصر از بازارچه ولیعصر که محل ساماندهی دستفروشان این چهار راه است، بازدید کرد و گفت: در مسئله دستفروشی چهار گروه تعارض منابع دارند که یکی از آنها عابرین پیاده هستند که در تردد مشکل دارند. و گروه دیگر مغازه دارانی هستند که حریم مغازه آن‌ها رعایت نمی‌شود و دستفروشان نیز معتقد هستند که در شرایط اقتصادی بد فعلی ناچار به دستفروشی هستند واز سوی دیگر شهرداری نیز باید دستفروشی را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه دستفروشی سرریز مشکلات اقتصادی است اما باید ساختارمند شود و آن را مدیریت کنیم،اظهارکرد: شهرداری منطقه ۱۱ در زمینی که متعلق به متروبود بازارچه راه‌اندازی کرد و به صورت موقت غرفه‌هایی را در اختیار دستفروشان قرار خواهد داد تا آنها را ساماندهی کند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه این ساماندهی تجربه موفق و خوبی خواهد بود ومی‌توانیم از این تجربه برای ساماندهی‌های بعدی استفاده کنیم،گفت: یکی از ویژگی‌های ساماندهی امسال این است که شورای تأمین نیز وارد شده و به عنوان یک کار مشترک پیشگیری خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت میدان شاپور اظهارکرد: میدان شاپور درضلع غربی ساماندهی شده اما در ضلع شرقی هنوز ساماندهی انجام نشده است و به نظر می‌رسد شهرداری تهران می‌تواند نسبت به ساماندهی این میدان اقدام کند.

مسجدجامعی با بیان اینکه وضعیت این روزهای تئاتر شهر خوب نیست، گفت: به نظر می‌رسد با ساماندهی دستفروشان در چهارراه ولیعصر فرصت مناسبی برای حفظ حریم تئاتر باشد چرا که در گذشته تئاتر شهر دیوار داشت اما دیوارها را برداشتند اما حالا می‌بایست فکری به حال حفظ حریم کنیم.

پیشنهاد راه اندازی اولین«موزه - مدرسه» کشور

به گزارش ایسنا،در ادامه مسجدجامعی با حضور در هنرستان موسیقی و جشن صدسالگی این هنرستان با بیان اینکه صدسالگی اتفاق مهمی است و می بایست به‌صورت کاملا ویژه مورد تاکید قرارگیرد،گفت: هنرستان موسیقی جایگاه مهمی در تربیت هنرجویان دارد و بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه می‌توانیم با اتکا به ساختمان قدیمی هنرستان اولین موزه - مدرسه کشور را احداث کنیم، اظهارکرد: اگر این موزه - مدرسه برای اولین بار در کشور افتتاح شود قطعا گام مهمی در راستای حفظ تاریخ موسیقی برمی‌داریم و مدیریت شهری آماده کمک برای انجام این مهم است. خبر دارم که مدیران ارشد وزارت ارشاد نیز با این پیشنهاد موافق است و از سویی دیگر ساختمان هنرستان بسیار احترام برانگیز است و لازم است که در لیست ثبت ملی قرار گیرد. لازم است تاریخ شفاهی این هنرستان جمع آوری و ثبت شود.

وی از تابش - مدیرعامل بنیاد فارابی - خواست که در مورد ثبت تاریخ شفاهی این هنرستان کمک‌های لازم را انجام دهد.

مسجد جامعی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با قسمت‌های مختلف شهرداری برای کمک به هنرستان موسیقی انجام خواهد گرفت،اظهارکرد: در راستای اجرای طرح پهنه رودکی شهرداری منطقه ۱۱ بودجه لازم را در اختیار خواهد گذاشت همچنین از سازمان زیباسازی می‌خواهیم که در مورد نما و منظر دبیرستان کارهای لازم را انجام دهد.

در ادامه استاد فرهاد فخرالدینی با با بیان اینکه عشق و علاقه را اگر از موسیقی بگیرید هیچ چیزی باقی نمی ماند، گفت: کسانی موفق هستند که عاشقانه کار خود را انجام دهند و من هنوز هم عاشقانه برای شما تلاش می کنم و نت و کتاب می نویسم.

 وی با اشاره به اینکه با احداث دارالفنون موسیو لومر نسبت به آموزش موسیقی به هنرجویان اقدام کرد،اظهارکرد: حالا ۱۵۰ سال از آموزش موسیقی در ایران می‌گذرد و به نظر می‌رسد امسال که صدسالگی هنرستان موسیقی را جشن گرفتیم می‌بایست سال آینده صد و پنجاه سالگی تدریس موسیقی در ایران را جشن بگیریم.

فخرالدینی با اشاره به لزوم ثبت تاریخ شفاهی موسیقی در ایران گفت: متاسفانه حتی یک نوار و فیلمی در مورد نحوه و آداب فعالیت استاد خالقی وجود ندارد و با مرگ این افراد ممکن است هنر آنها نیز به اتمام برسد.

در ادامه تقی ضرابی - رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی - با اشاره به بی انگیزه بودن هنرجویان گفت: در در کشور برای فارغ التحصیلان رشته های دیگر چشم‌اندازی وجود دارد اما برای فارغ التحصیلان رشته موسیقی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد این در حالی است که حداقل شهرداری می‌تواند برای آموزشگاه‌های موسیقی خود از فارغ التحصیلان دانشگاه و نه آموزشگاه‌های متفرقه سطح شهر استفاده کند.

وی با بیان اینکه می توان از توان و ظرفیت هنرجویان در مدارس نیز استفاده کرد،اظهارکرد: در گذشته در مدارس معلم‌ها سرود به دانش آموزان آموزش می‌دادند این در حالیست که فارغ التحصیلان موسیقی نیز می‌توانند در مدارس مشغول به کار شوند.

انتهای پیام

نظر شما