شناسهٔ خبر: 31320128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی مازندران مطرح کرد

بیماری «نیوکاسل» بسیاری از واحدهای پرورش طیور را در مازندران درگیر کرده است

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران گفت: وضعیت کشور و استان مازندران از لحاظ بیماری نیوکاسل مطلوب نیست و واحدهای زیادی را درگیر کرده است.

صاحب‌خبر -

سیدحسین رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، با اشاره به اینکه امسال وضعیت بیماری در بخش‌های دامی و طیور به‌ ویژه بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته کمتر بود، اظهار داشت: سال قبل سه کانون صنعتی و هشت کانون سنتی درباره بیماری آنفلوآنزا داشتیم و در حال حاضر بیش از دو ماه است که هیچ کانونی مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه از لحاظ بیماری آنفلوآنزا مشکلی نداریم، اضافه کرد: وضعیت کشور و استان مازندران از لحاظ بیماری نیوکاسل مطلوب نیست و واحدهای زیادی را درگیر کرده است.

رضوانی بیان کرد: درگیری واحدها به بیماری نیوکاسل دلایل متعددی داشته که می‌توان به کمبود واکسن شیوع بیماری، افزایش قیمت واکسن، افزایش قیمت مواد ضدعفونی، قرنطینه‌ای و بهداشتی، عدم بیمه کردن واحدهای مرغ مادر و جوجه توسط مرغدار و عدم اطلاع مرغدار به دامپزشکی اشاره کرد که نتوانستیم به‌ موقع ورود پیدا کنیم.

وی با اعلام اینکه به نظر می‌رسد سویه ویروس نیوکاسل متفاوت از سویه‌های قبلی است، اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، بازدید و نمونه‌برداری از واحدها انجام شده و در ارتباط با واکسن نیز پیگیر هستیم واکسن مورد نیاز مربوط به این سویه را دریافت کنیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای و همچنین بیمه کردن واحدهای مرغداری، خاطرنشان کرد: تخلیه واحدها با مجوز، رعایت فاصله بین جوجه‌ریزی‌ و کاهش تراکم جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری ضرورت دارد تا طیور درگیر بیماری‌ها نشوند.

رضوانی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت بیماری‌های دامی در استان مازندران، گفت: بیمار خاص مشکوکی در این زمینه نداریم.

این مقام مسؤول با اشاره به نگرانی در ارتباط با پایان سال و کوچ دام، افزود: فاز جدید واکسیناسیون تب‌برفکی اعلام شده است.

رضوانی بیان کرد: درخواست ما از همه دامداران مازندران این است که برای جلوگیری از درگیری نسبت به واکسیناسیون دام اقدام کنند، چراکه هزینه واکسن برعهده دامدار است.

وی در پایان گفت: قیمت واکسن نیز بین 4 تا 8 هزار تومان است که در مقایسه با قیمت دام رقمی نیست و لازم است دامداران در این زمینه با دامپزشکی همکاری کنند.

گفتنی است، «نیوکاسل» یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و گله‌های بسیاری از جوجه‌های گوشتی در صورت عدم واکسیناسیون با این بیماری درگیر می‌شوند.

انتهای پیام/86034/ح

نظر شما