شناسهٔ خبر: 31319030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

انتقال آب بین حوزه‌ای، بدترین شکل مدیریت آب/ جلسات پرتنشی‌ که نتیجه نمی‌دهد

نمایندگان چهار استان درگیر تنش آبی حوزه زاینده رود در کمیسیون امنیت ملی مجلس با معاونین وزرای نیرو و جهاد کشاورزی تشکیل جلسه دادند که البته چالش‌های موجود در کمبود آب شرب حوزه‌های آبریز مبدا، توفیق این جلسات را با کندی مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مدتی است طرح‌های انتقال آب از حوضه‌های آبریز زاگرس برای فلات مرکزی مخصوصاً استان‌های اصفهان و یزد در دستورکار قرار گرفته است . اما لازم به ذکر است یکی از پیش‌نیازهای اساسی این‌گونه طرح‌ها این است که حوضه آبریز مبدأ کمبود آب نداشته باشد. این در حالی است که بسیاری از مناطق و شهرها و روستاهای مناطق زاگرس در حال حاضر با کمبود جدی آب مواجه است و با تانکر به آنان آب‌رسانی می‌شود .  

آخرین گزارش ها حاکی از آن است که بیش از 900 روستای استان لرستان کمبود جدی آب دارند. شهرهای استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری عمدتاً مشکل آب دارند و سزاوار نیست تا قبل از حل مشکل آب این مناطق ، احیای صنایع توریستی کویر در دستور کار قرار گیرد. به همان میزانی که مناطق کویرنشین در قبال طرح‌های انتقال آب مشغول احداث صنایع آب‌بر جدید هستند متأسفانه باید یادآور شد که توسعه آتی حوضه مبدأ (استان‌های زاگرس) به‌واسطه کمبود آب دچار محدودیت‌های جدی خواهد شد.

گفتنی است با انتقال آب از یک استان به استان دیگر بدون در نظر گفتن شرایط بومی و اکوسیستم هر دو منطقه، آسیب های جبران ناپذیری به منطقه دهنده و گیرنده آب وارد می شود. کارشناسان معتقدند انتقال آب بین حوزه ای، مسایل محیط زیستی زیادی از جمله از بین رفتن جنگل های مسیر انتقال، بالا رفتن شوری منطقه و دما را به همراه دارد که مهمترین آن به هم زدن نظام هیدرولوژیکی کشور است که حاصل آن تشدید خشک شدن تالاب ها، خشک شدن بسیاری از جلگه های حاصلخیز در سراسر کشور از جمله میناب، خوزستان و بختگان و از بین رفتن بسیاری از رویشگاه های جنگلی و عرصه های مرتعی است. همچنین عملیات حاصل از انتقال آب بین حوضه ای منجر به تشدید نرخ فرسایش خاک نیز می شود که قطعا ادامه این روند خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست کشور وارد خواهد کرد.  

  از سویی دیگرکشورهایی هستند که این طرح را انجام داده اند و استفاده از تجربه آنها باعث شد تا به این نتیجه برسیم که نباید طرح های انتقال بین حوضه ای انجام شود.  

در این بین همچنین عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین مطرح کرد، چهارشنبه  گذشته جلسه ای میان نمایندگان چهار استان چهارمحال بختیاری، خوزستان، اصفهان و یزد با وزارت نیرو، محیط زیست و پدافند غیر عامل کشور در کمیسیون امنیت ملی تشکیل شد. به گفته خادمی این جلسه در ادامه سلسله جلسات و نشست های پیرامون انتقال آب میان حوزه ای برگزار شد.

این نماینده مجلس با بیان این موضوع که مباحث انتقال آب میان حوزه ای همواره چالش برانگیز بوده است، گفت: موضوع اصلی بر سر انتقال آب کوهرنگ و کارون به استان های اصفهان، یزد و کرمان است که با نام طرح بهشت آباد معروف است. اما یکی از مسائل اصلی، کمبود آب شرب حتی در حوزه آبریز مبدا یعنی استان‌های چهارمحال بختیاری و خوزستان است.

البته خادمی با تاکید بر این مسله که در دنیا بیش از ۵۰ سال است که انتقال آب بین حوزه ای ممنوع اعلام شده، گفت: از آنجایی که انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر سبب بروز چالش های زیست محیطی می شود، انجام این نوع پروژه ها از سالیان قبل در اغلب کشورهای دنیا ممنوع شده است.

نظر شما