شناسهٔ خبر: 31319021 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم در حاشیه بازدید از کنکور دکتری :

100 هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می‌کنند

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حدود 100 هزار دانشجوی دکتری با احتساب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در کشور مشغول به تحصیل هستند.

صاحب‌خبر -

«منصور غلامی» امروز جمعه در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی آزمون دکتری سال 98 در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتی در مورد این آزمون پاسخ داد.
وی در مورد آمار دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها در پاسخ به ایرنا، اظهار داشت: با احتساب دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 100 هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند؛ با پذیرش سالیانه حدود 23 هزار نفر در کنکور و محاسبه دانشجویانی که با تاخیر تحصیل‌شان در دکتری به پایان می‌رسد، همین آمار به دست می‌آید.
وزیر علوم در مورد فرایند برگزاری این کنکور گفت: طبق روال سال‌های گذشته، برگزاری آزمون دکتری تخصصی امروز در حال انجام است و روند آن تاکنون به خوبی پیش رفته است و حاصل انتخاب داوطلبان این کنکور، پذیرش دانشجویان برای سال تحصیلی 99-1398 خواهد بود.
وی ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری امسال دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور را حدود 23 هزار نفر ذکر کرد.
غلامی به کاهش ظرفیت پذیرش در برخی رشته‌های مقطع دکتری اشاره کرد و افزود: نه تنها افزایش ظرفیت چشمگیری برای پذیرش داوطلبان کنکور دکتری 98 نداریم بلکه حتی در برخی رشته‌ها با کاهش ظرفیت هم مواجه شده‌ایم، دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خود را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند و بر اساس این درخواست، دانشجو پذیرفته می‌شود.
وی در مورد احتمال حذف کنکور دکتری نیز گفت: فعلاً در این مورد، برنامه خاصی نداریم چرا که تعداد داوطلبان بیشتر از میزان ظرفیت اعلام شده دانشگاه‌هاست و یک آزمون سنجش کلی و متعادل باید برای پذیرش دانشجو باشد.
غلامی با اشاره به تقاضای دانشگاه‌ها برای حذف کنکور دکتری افزود: دانشگاه‌ها متقاضی پذیرش مستقیم دانشجو از طریق مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی صرف نیستند بلکه هدفشان پذیرش مستقل دانشجوی دکتری است که هنوز برای آن تصمیمی نگرفته‌ایم.
**9492** 1055

نظر شما