شناسهٔ خبر: 31318344 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بودجه تکمیل تالار مرکزی ارومیه سال آینده اختصاص می یابد

ارومیه -مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بودجه تکمیل تالار مرکزی ارومیه سال آینده اختصاص می یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، حجت الاسلام سید علی حسینی پنجشنبه در جریان بازدید از تالار مرکزی ارومیه با اشاره به اینکه تکمیل و بهره برداری از تالار مرکزی ارومیه در اولویت این وزارتخانه است افزود: برای بهره برداری از این تالار بودجه مورد نیاز در سال ١٣٩٨ شمسی اختصاص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بودجه سال ١٣٩٧ برای هر بخش به صورت مشخص تخصیص یافته است نمی توان از بودجه سال جاری برای تجهیز تالار مرکزی ارومیه استفاده کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: تالار مرکزی ارومیه ٧٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون برای بهره برداری از آن ٤٠٠ میلیارد ریال هزینه شده است.

حجت الاسلام ناصر خدایاری اضافه کرد: ٢٥٠ میلیارد ریال برای بهره برداری از این تالار نیاز است تا دهه فجر سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: سالن همایش این تالار سه طبقه، یکهزار و ٢٠٠ نفر گنجایش دارد و با صفحه اصلی متحرک با استفاده از جک های هیدرولیکی قابلیت نمایش چندین صحنه را داراست.

وی بیان کرد: سالن موسیقی تالار نیز ٦٠٠ نفر ظرفیت دارد و کاربری های مختلفی از جمله نمایشنامه خوانی، سالن های گالری، اجرای نمایش و برگزاری کارگاه های آموزشی برای آن در نظر گرفته شده است.

 حجت الاسلام خدایاری اضافه کرد: تالار مرکزی ارومیه جزو هشت تالار بزرگ کشور محسوب می شود و ساختمان آن در زمین به مساحت ١٢ هزار مترمربع و با ١٨ هزار مترمربع زیربنا احداث شده است.

وی یادآور شد: این تالار دارای ٢ سالن برای نمایش و موسیقی، بخش پلاتو و سالن بلک باکس، نگارخانه، پارکینگ و بخش های مختلف است؛ سالن موسیقی این تالار ٤٣٠ نفر ظرفیت دارد و بزرگترین سالن آن نیز با ظرفیت یکهزار و ٢٠٠ نفر احداث شده است.       

آذربایجان غربی نیازمند توجه ویژه اعتباری در حوزه فرهنگ است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: این استان به علت وضعیت خاص و ویژه نیازمند توجه ویژه اعتباری در حوزه فرهنگ است که امیدواریم مورد توجه جدی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام  سیدمهدی قریشی در دیدار مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تنوع اقوام و ادیان یکی از مزیت های فرهنگی این استان به شمار می رود و با توجه به این امر، باید مسوولان در بحث بودجه فرهنگی توجه ویژه ای به این استان مرزی داشته باشند.

وی بر نظارت جدی به فیلم و کتاب های تولیدی تاکید کرد و ادامه داد: نظارت بیشتر بر تولید فیلم و کتاب در کشور ضروری است که در این خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی بیان کرد: برخی مواقع محتویات این آثار، آداب نامناسب را در جامعه ترویج می کنند که این امر نیازمند نظارت ویژه مسوولان است.

وی ادامه داد: احساس می‌شود بسیاری از مباحثی که در صداوسیما اجازه پخش ندارند، در فیلم‌های سینمایی رعایت نشده و فرهنگ غلطی را در بین خانواده‌های ایرانی نهادینه می‌کنند.

حجت الاسلام قریشی با اشاره به اینکه باید انسجام مناسب در انجام کارهای فرهنگی وجود داشته باشد، بیان کرد: سازمان ها بودجه‌های فرهنگی خود را براساس مباحث فرهنگی هزینه می‌کنند و این امر نیاز به وحدت رویه دارد تا جلوی اتلاف هزینه ها گرفته شود.

امام جمعه ارومیه گفت: شورای فرهنگی، قرارگاهی مناسب برای تبیین دستاوردهای فرهنگی کشور است و باید در مساله اجرای برنامه های فرهنگی در کشور حضوری فعال داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این دیدار بیان کرد: این استان دارای عقب ماندگی های فرهنگی و هنری بوده و بودجه فرهنگی ما کمتر از سایر استان‌های مرزی است.

حجت الاسلام ناصر خدایاری گفت: همجواری با سه کشور خارجی فرصت ویژه ای برای توسعه فرهنگی آذربایجان غربی بوده و این امر نیازمند توجه ویژه مسوولان است.

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه انقلاب ما، انقلابی فرهنگی بود و باید به بخش فرهنگی توجه ویژه ای صورت گیرد گفت: در بخش های قرآن و عترت و همچنین کارهای هنری و فرهنگی در آذربایجان غربی کارهای خوبی انجام می شود.

٨٠ میلیارد ریال بودجه فرهنگی در آذربایجان غربی هزینه شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز  در دیدار با مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارومیه گفت: طی ١١ ماه گذشته ٨٠ میلیارد ریال بودجه در بخش فرهنگ و هنر استان هزینه شد.

ناصر حضرتی با بیان اینکه کل بودجه این بخش در سال جاری ١٨٠ میلیارد ریال بود که از این میزان حدود ٤٤ درصد تخصیص هزینه شد و در ادامه سال نیز این رقم افزایش خواهد یافت اضافه کرد: در صدد هستیم تخصیص بخش فرهنگ و هنر را از بودجه های استانی افزایش دهیم تا زمینه توسعه روزافزون این بخش فراهم شود.

وی بیان کرد: علاوه بر آن، ٩٨ درصد بخش حقوق و مزایا و ٧٥ درصد بخش مربوط به سایر اعتبارهای هزینه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی تاکنون پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بخش مهمی از اعتبار عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد، استانی است، ادامه داد: همه توان خود را برای تخصیص اعتبار مناسب برای تجهیز اماکن فرهنگی و هنری در استان به کار می گیریم.

حضرتی گفت: یکی از مهمترین طرح های مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، تالار مرکزی ارومیه بوده که اعتبار آن نیز ملی است و امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب احداث آن تکمیل شود تا کمک های لازم را برای تجهیز این مرکز انجام دهیم.

وی، فرهنگ را زیربنای توسعه همه بخش های جامعه دانست و افزود: توسعه فرهنگی به عنوان مقدمه توسعه بخش های دیگر در استان بسیار مهم و اساسی است و برای بهبود شاخص ها در این بخش با همه توان تلاش می کنیم.

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز در این دیدار تاکید کرد: در صورتی که فرهنگ را زیربنا می دانیم، باید در عمل نیز برای بهبود شاخص های زیرساختی این بخش تلاش کنیم.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی اضافه کرد: طرح های سینمایی از جمله طرح های مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان هاست که در صورت مشارکت بخش خصوصی، وزارت فرهنگ نیز تا ٥٠ درصد کمک برای ساخت آن انجام می دهد.

مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بیان کرد: علاوه بر آن هر سالنی که توسط بخش خصوصی، شهرداری ها یا ارگان های دیگر در شهرستان های فاقد سینما ساخته شود، تجهیزات آن از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین خواهد شد.

نظر شما