شناسهٔ خبر: 31318096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

روایت ظریف از بیماری بدخیم آمریکا/ شکست اجلاس ورشو از نمای نزدیک/ خانم موگرینی! ایران برجام را حفظ کرده است نه شما/نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغگوست

خبرگزاری میزان- حوزه سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهم‌ترین اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، حوزه سیاست خارجی در طول هفته‌ای که گذشت اخبار متنوعی داشت که جزئیات آن‌ها پیش‌تر منتشر شده است. مهم‌ترین اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم.

دیدار دو عضو گروه ریش‌سفیدان بین‌المللی با ظریف
 دو عضو گروه ریش‌سفیدان بین‌المللی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای امور خارجه ایران و ارمنستان دیدار کردند
وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

مدیر اجرایی یونیسف با ظریف دیدار کرد
 مدیر اجرایی یونیسف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد و وزیر دفاع لبنان با ظریف دیدار کردند
معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد و «الیاس بوصعب»، وزیر دفاع لبنان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه هند: از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران حمایت نمی‌کنیم
 وزیر امور خارجه هند امروز و به هنگام توقفی کوتاه در تهران و پیش از عزیمت به اروپا، با معاون سیاسی وزارت امور خارجه ملاقات و پیرامون مسایل مورد علاقه دوجانبه و منطقه‌ای، تبادل نظر کرد.

دیدار رئیس کلیسای ارتدوکس سوریه با ظریف
پاتریاک ایگناتیوس آفرم دوم رئیس کلیسای ارتدوکس سوریه در مونیخ با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه احضار شد
سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.

 روایت ظریف از بیماری بدخیم آمریکا/ نتانیاهو رئیس همه چوپان‌های دروغگوست
 وزیر امور خارجه گفت: آمریکا هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده کرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدت طولانی است که به طرز بیمارگونه‌ای بر روی ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس‌گونه نسبت به ایران پیدا کرده است.

پاکستان برای «مبارزه مشترک» با گروه‌های تروریستی اعلام آمادگی کرد
 وزیر امور خارجه پاکستان، گفت: یک هیئت تخصصی امروز برای گفت‌وگو با مقامات ذیربط به ایران اعزام خواهند شد و پاکستان آماده هرگونه همکاری برای بررسی این حادثه تاسف‌بار و مبارزه مشترک با گروه‌های تروریستی است.

وقت آن است اروپا برای شنا کردن خیس شود
 محمد جواد ظریف عصر روز یکشنبه پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ توییتی را در این ارتباط با توجه به سخنان خود در این کنفرانس منتشر کرد.

شکست اجلاس ورشو از نمای نزدیک
 کنفرانس ورشو چه در مرحله پیش از برگزاری، چه در حین برگزاری و چه پس از برگزاری به برآیند مدنظر واشنگتن نرسید و شکست دیگری برای سیاست‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آمریکا رقم زد.

قاسمی: هیچگونه تعهدی به هیچ طرف و کشوری درباره یمن نداده‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران هیچگونه تعهدی به هیچ طرف و هیچ کشوری درباره یمن نداده است، گفت: یمن کشوری مستقل است و تصمیم‌گیری درباره آن به خود یمنی‌ها مربوط است و ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی یمن ندارد.

 خانم موگرینی! ایران برجام را حفظ کرده است نه شما
 یکی از اعضای هیئت ایرانی در نشست امنیتی مونیخ از موگرینی می‌پرسد؛ به نظر می‌رسد اروپا در ارتباط با آمریکا بر سر ایران در ماجرای توافق هسته‌ای ضعیف عمل می‌کند و آمریکا در حال تحقیر اروپا است. موگرینی پاسخ داده است که؛ اکنون فکر می‌کنید چه کسانی توانسته‌اند توافق هسته‌ای را حفظ کنند، اگر ما نبودیم، برجام همان یک سال پیش لغو می‌شد!

قاسمی: روند کاری «کانال مالی ایران و اروپا» کُند پیش می‌رود/ صبر ایران اندازه دارد
 سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آنچه در اروپا بیان می‌شود اراده برای اجرای مکانیسم مالی اینستکس است؛ اگرچه این روند و ثبت این ساختار کند پیش می‌رود.

عربستان پدرخوانده تروریسم تکفیری درجهان و منطقه است
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه عربستان پدرخوانده واقعی تروریسم تکفیری درجهان و منطقه است، تاکید کرد: دولت سعودی به عنوان خاستگاه تفکری بنیادگرا که محل صدور تروریسم سازمان یافته در سطح جهان است، فاقد هرگونه صلاحیت و اعتبار برای متهم کردن دیگر کشورهااست.

استمرار بحران در سوریه با حضور نیروهای ترکیه در ادلب
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تا زمانی که ترکیه نیرو‌های خود را از خاک ادلب خارج نکند، وضعیت بحرانی در سوریه همچنان باقی خواهد ماند. اجلاس سوچی می‌تواند خروجی قابل قبولی داشته باشد مشروط بر اینکه اردوغان بر قول خود مبنی بر عقب‌نشینی از ادلب، پایدار بماند.

وزرای خارجه ایران و چین ضمن دیدار بر توسعه روابط دو کشور تاکید کردند
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای چینی وی در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

 تزلزل موقعیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی با لغو نشست ویشه‌گراد
جانشین دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین گفت: لغو نشست ویشه‌گراد می‌تواند موقعیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در روند تبلیغات انتخاباتی به‌شدت متزلزل کند. خصوصاً که پرونده‌های متعددی از او در زمینه فساد مالی و اداری در جریان است.

پشت‌پرده چراغ سبز آمریکا به رژیم کودک‌کُش سعودی برای «دستیابی به تسلیحات اتمی»
 حمایت تسلیحاتی آمریکا از رژیم سعودی تنها به تجهیز این رژیم به مواد و تجهیزات بسیار حساس هسته‌ای - که احتمالاً مقدمه ساخت تسلیحات اتمی از سوی سعودی‌های متجاوز خواهد بود - منحصر نمی‌شود، بلکه آمریکا بزرگ‌ترین تجهیز و تأمین‌کننده تسلیحاتی آل‌سعود است.

انتهای پیام/

نظر شما