شناسهٔ خبر: 31317498 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم آینده نگری در حوزه سلامت/ تکنولوژی جدید روش‌های درمانی را متفاوت می‌کند

معاون سابق راهبردی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت گفت: با ورود تکنولوژی جدید روش‌های درمانی بیماری‌ها نسبت به گذشته متفاوت می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی اکبر حق دوست معاون سابق راهبردی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آینده‌نگری یکی از مسائل مهم و با اهمیت در همه حوزه‌ها به‌خصوص حوزه  سلامت محسوب می‌شود و این موضوع تازگی نداشته و از قدیم بشر برای آینده خود برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده و اهمیت این مقوله در دنیای امروزه با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و علم در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی به همگان ثابت شده است.

وی ادامه داد: امروزه سرعت تغییرات شدت گرفته و بیشتر از سالیان گذشته است، به طور مثال در زمان قدیم چند دهه به طول می‌انجامید تا یک اتفاق تازه‌ای رخ دهد اما امروزه در زمانی بسیار کوتاه داروهای جدید و روش‌های درمانی تازه ابداع می‌شود.

اهمیت آینده نگری برای مقابله با بیماری های نوظهور

معاون راهبردی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت بیان کرد: امروزه بیماری‌هایی جدید و ناشناخته در بین مردم شیوع پیدا می‌کند به همین دلیل این‌گونه مسائل موضوع آینده‌نگری را مهم جلوه داده است.

حق دوست تاکید کرد: با شکل‌گیری تغییرات سریع ما باید خود را بهتر برای آینده مهیا کرده و با برنامه‌‌ریزی دقیق برای آینده تعداد بیمارستان‌ها و شکل آنها را برای حوزه سلامت مشخص کنیم، همچنین باید از نتایج و تحقیقات پژوهش محور در جهت پیش‌بینی آینده در حوزه آینده استفاده کرد، اگر آینده را پیش‌بینی نکنیم رقیبان از ما جلو خواهند زد.

معاون راهبردی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت ادامه داد: ممکن است در آینده درمان‌ بیماری‌ها از راه دور انجام شود و بسیاری از تکنولوژی‌های جدید، تشخیص و درمان بیماری‌ها را متفاوت از امروزه کند که در این میان تشدید عرصه رقابت باعث افزایش اهمیت آینده‌نگری در حوزه سلامت و علم پزشکی می‌شود.

وی ادامه داد: نیازمند دانش فنی و کسب مهارت‌های لازم برای آینده نگری در حوزه سلامت و پزشکی هستیم و باید از این شیوه‌ها استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از بیماری‌ها که با جراحی‌های سنگین و با درمان‌های پیچیده و با هزینه‌های گزاف انجام می‌شود شاید در آینده به شکل متفاوت و بدون مداخله جراحی قابل درمان باشند.

حق دوست افزود: دانش و آینده‌نگری به طور عام در وزارت علوم و دانشگاه‌های زیر مجموعه سابقه بیش از ۱۰ سال دارد، اما در علوم پزشکی در حدود ۵ سال است که به طور جدی‌تر به آن پرداخته شده است و ما باید در این خصوص دانش فنی و پژوهش‌ها را تقویت کنیم.

معاون راهبردی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت افزود: به زودی مداخلاتی در حوزه سلامت ممکن است به وجود آید که هزینه‌های درمان را گران‌تر کند ولی کیفیت زندگی، طول عمر افراد همچنین اثربخشی درمان را بسیار با کیفیت‌تر از روش‌های رایج امروزی می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما