شناسهٔ خبر: 31317491 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت/

عطش ناتمام محققان ایرانی برای افتخارآفرینی

افتخارآفرینی محققان ایرانی در هفته گذشته نیز نقل محافل رسانه‌ای بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در هفته گذشته نیز اخباری از افتخارات علم و فناوری محققان ایرانی در رسانه‌ها منتشر شد.

یکی از این خبرها از افتخارآفرینی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

مهدی خاکیان قمی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک تعداد مدال‌های طلا و مجموع مدال‌های طلا، نقره و برنز کسب شده توسط تیم‌های ایرانی در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در 6 سال اخیر را به ترتیب 19 و 53 مدال از 54 شرکت کننده در این مسابقات ذکر کرد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک خاطر نشان کرد: تیم‌ ایران در این مدت 6 سال اخیر از برگزاری این المپیاد 3 بار موفق به کسب مقام سوم جهان، 1 بار مقام دوم و 2 بار موفق به کسب مقام قهرمانی شده‌اند؛ که این در بین تمامی کشورهای شرکت کننده بی سابقه است. المپیاد نجوم و اخترفیزیک زیر نظر انجمن بین‌المللی نجوم (IAU) اداره می‌شود و ایران، لهستان، تایلند، اندونزی و چین از جمله بنیانگذاران این المپیاد هستند.
خاکیان اظهار داشت: طی تمام ادوار این المپیاد (16 سال گذشته) ایران یکی از کشورهای با عملکرد قابل قبول در این المپیاد بین‌المللی بوده است و در 6 سال گذشته عملکردی خیره کننده داشته است.
وی با بیان اینکه از سال 2013 تا 2018 مسئولیت کمیته ملی المپیاد بر عهده وی بوده است، افزود: تغییر ساختار عملکردی، حضور مدرسان جدید در کمیته، ارتباط مستقیم با والدین دانش‌پژوهان برای تعامل بهتر کمیته ملی و خانواده‌های آنها، ایجاد دو گروه در شبکه‌های اجتماعی برای دانش‌پژوهان و والدین آنها به طور مستقل، استفاده از پتانسیل های دانش پژوهان دوره‌های گذشته، آموزش دوره پایه، اعم از فیزیک‌های عمومی و ریاضیات عمومی از جمله اقدامات انجام شده در راستای افزایش راندمان و کیفیت عملکردی کمیته در 6 سال گذشته بوده است.
به گفته وی آموزش برنامه نویسی به دانش‌پژوهان، گرفتن آزمون‌های متعدد و در سطوح بالا، همراستا کردن اهداف کمیته با مسابقات بین‌المللی و همچنین تحصیلات آکادمیک آنها در دانشگاه، توجه به دروس دانشگاهی دانش‌پژوهان و تاکید بر عملکرد خوب آنها در دانشگاه و حل کامل آزمون‌های سال‌های گذشته در انتهای هر دوره توسط دانش‌پژوهان شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی را از دیگر اقدامات این کمیته در این مدت دانست.
خاکیان با اشاره به مشارکت دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال گذشته در برگزاری این المپیاد خاطر نشان کرد: کسب نتایج درخشان تیم ایران در دوره اخیر المپیاد جهانی نجوم و کسب مقام قهرمانی جهان در سال 2018 حاصل تلاش‌های دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک در دوره تابستانه و در دوره‌های آموزشی این دانش پژوهان بوده است.
وی تاکید کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در 10 سال ابتدایی، این کمیته در مجموع تعداد 12مدال طلا کسب کردهاست در حالی که طی 6 سال اخیر تعداد مدال‌های طلای کسب شده توسط این کمیته به 19 عدد رسیده است.
به گفته رئیس کمیته ملی المپیاد نجوم و اخترفیزیک، در طی 10 سال ابتدایی، تعداد جوایز ویژه کسب شده توسط این کمیته 3 جایزه بوده در حالی که در 6 سال گذشته 7 جایزه ویژه توسط این کمیته کسب شده است.
وی با بیان اینکه در 6 سال اخیر مقام‌های تیمی در این المپیاد کسب شده است، یادآور شد: این مقام‌ها به ترتیب رتبه سوم در رقابت 2013 یونان، مقام دوم در رقابت‌های 2014 رومانی، مقام اول در رقابت‌های اندونزی 2015، مقام سوم در رقابت‌های 2016 هند، ، مقام سوم در رقابت‌های 2017 تایلند، مقام اول در رقابت‌های 2018 چین از جمله موفقیت‌های تیم‌ های ایرانی در المپیادهای جهانی نجوم و فیزیک است.
خاکیان با اشاره به کسب 6 مدال طلا توسط تیم‌ها ایرانی در آخرین المپیاد، تاکید کرد: المپیادهای دانش آموزی در سطحی بالا و با استاندارهایی بین‌المللی و بالا برگزار می‌شود به همین خاطر دانش آموزان سراسر دنیا با دنبال کردن این فرایند، یک الگوی مناسب برای آموزش خود پیدا خواهند کرد که بسیار کارامد و آزموده شده است.
وی با بیان اینکه در مدت 12 سال برگزاری این المپیاد حدود 50 کشور به این رقابت پیوسته‌اند، گفت: معمولا در چنین فضایی در هر سال حدود 100 هزار نفر از دانش آموزان کشور وارد فضای المپیاد می‌شوند که فقط حدود 70 نفر آنها سهمیه ورود مستقیم به دانشگاه بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها را کسب می‌کنند و همچنین حدود 250 نفر سهمیه افزایش درصد کنکور را به دست می آورند. بقیه دانش آموزان افراد علاقه مندی هستند که دانشگاه به دنبال آنها است و به هر دلیلی جزو این تعداد محدود قرار نگرفته‌اند. این اثر مستقیمی است که این المپیاد بر روی فرایند آموزش کشور دارد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز میتواند با جذب حداکثری این حدود 250 نفر باقیمانده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سطح دانشجویان ورودی خود را هر چه بیشتر ارتقا دهد.

* 900 نیاز فناورانه جمع آوری شده نمایشگاه تستا اعلام شد

در سالی که با درایت مقام معظم رهبری با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی مزین شده، با برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی، تستا، گامی بزرگ در مسیر بهره مندی از ظرفیت داخلی در مسیر خودکفاسازی صنعت و تولید کشور از بُعد فناوری برداشته شد.

در این نمایشگاه که با همکاری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، از سوم تا ششم دی ماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در محلی به وسعت 3000 متر مربع برگزار شد، 70 سازمان و شرکت در نمایشگاه تستا حضور یافتند تا بتوانند از ظرفیت شرکت‌ها و موسسات بومی فعال در حوزه تولید مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم‌ها برای رفع نیازمندیهای فناورانه خود بهره مند شوند.

دبیرخانه شورای عتف از تمامی فناوران کشور، اعم از دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی، شرکت‌های خصوصی و دولتی و شرکت‌های دانش بنیان که توانایی رفع نیازهای ارائه شده را دارند، خواسته است تا با تماس به شماره 88675650 داخلی 117 و 118، ۰۹۹۰۶۸۱۱۷۲۰ آمادگی خود برای رفع نیاز را به دبیرخانه نمایشگاه تستااعلام کنند تا اقدامات لازم برای برقراری ارتباط بین آنها و متقاضی فناوری انجام پذیرد.

* رشد ۵۷برابری تعداد نشریات علمی و پژوهشی در سال ۹۷ نسبت به اول انقلاب اسلامی

تعداد نشریات علمی – پژوهشی از ۲۰ نشریه در سال ۱۳۵۷، با رشد ۵۷ برابری به یک هزار و ۱۳۸ نشریه افزایش یافته است.

تعداد انجمن‌های علمی نیز از ۷۸ انجمن در سال‌های آغازین انقلاب اسلامی با رشد ۶ برابری به ۴۷۹ نشریه رسیده است.
همچنین تعداد نشریات علمی – ترویجی از ۵۵ نشریه در سال ۱۳۵۷ تا پایان ۹ ماهه سال ۱۳۹۷ با رشد حدود ۳ برابری به ۱۵۷ نشریه افزایش یافته است.


* حضور 9 دانشگاه ایرانی در میان برترین‌ دانشگاه‌های جهان در رشته کشاورزی و جنگل‌داری

رتبه‌بندی تایمز در تازه‌ترین بررسی خود برترین دانشگاه‌های جهان در رشته کشاورزی و جنگل‌داری را معرفی کرد.

بر اساس داده‌های سایت رسمی مؤسسه تایمزهایراجیکیشن، 10 جایگاه نخست از رتبه‌بندی دانشگاه‌های مشهور جهان در سال 2019 مربوط به دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا می‌شود. 

* تمدید طرح بخشودگی جرایم بدهکاران به صندوق رفاه تا ۷ اسفندماه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از تمدید طرح بخشودگی جرایم بدهکاران به این صندوق تا ۷ اسفند ماه خبر داد.

ذوالفقار یزدان‌مهر با اشاره به تمدید طرح بخشودگی جرایم بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان گفت: با توجه به تقاضاها و درخواست‌های مکرر دانش‌آموختگان درخصوص تمدید طرح بخشودگی جرایم و به جهت رعایت حال این فارغ‌التحصیلان، مقرر شد به مناسبت فرار رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) این طرح تا ۷ اسفندماه تمدید شود.

وی تصریح کرد: در زمان اجرای این طرح، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‌توانند با بازپرداخت بدهی خود به صورت یکجا و بروز کردن معوقات خود صرفاً از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان به نشانی bp.swf.ir از بخشودگی صددرصدی و ۵۰ درصدی جرائم متعلقه بابت عدم پرداخت به موقع اقساط بهره‌مند شوند.
گفتنی است طرح بخشودگی جرایم بدهکاران به صندوق رفاه دانشجویان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از ۱۴ بهمن‌ماه آغاز شده است.

* رونمایی از ۴۰ اثر فاخر مطالعات انقلاب اسلامی

مراسم رونمایی و باز نمایی از ۴۰ اثر فاخر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی با عنوان چلچراغ با حضور علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و امناء دانشگاه آزاد، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد،صالح اسکندری رئیس مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد، دارابی معاون سازمان صداوسیما، آیت الله رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اشرفی رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی و انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از ۱۰ نویسنده و ۱۷ برگزیده جشنواره کتاب انقلاب تقدیر می‌شود

* انتصابات آموزش عالی

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی طی حکمی حسین نصیرزاده را به سمت «رئیس مرکز امور شاهد و ایثارگران» منصوب کرد.

همچنین طهرانچی در حکم دیگری علیرضا منظری توکلی را به عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

انتهای پیام/

نظر شما