شناسهٔ خبر: 31317455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پژوهشگر ارشد چتم هاوس:

40 سالگی انقلاب نقطه عطف در تاریخ ایران به شمار می رود

لندن – ایرنا – پژوهشگر ارشد امور ایران در اندیشکده چتم هاوس گفت: 40 سالگی انقلاب نقطه عطف بزرگی در تاریخ ایران به شمار می رود و زمان آن رسیده که جامعه جهانی روابط خود با تهران را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، «صنم وکیل» که در میزگردی در اندیشکده چتم هاوس سخن می گفت، تصریح کرد که دنیا بایستی دست از تلاش برای مخالفت با انقلاب ایران برداشته و به‌جای آن از اصلاحات در این کشور حمایت کند.
وی توضیح داد که مردم ایران در سالروز پیروزی انقلاب برای اعلام حمایت خود از حکومت، در خیابان‌ها راهپیمایی کردند و به سخنرانی رهبران کشور، به‌ویژه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی گوش دادند. مقام‌های نظامی هم به گفته وکیل ظرفیت‌های دفاعی خود را به رخ کشیده و به‌این‌ترتیب در جشن و شادمانی مردم شرکت کردند.
پژوهشگر چتم هاوس یادآورشد که همزمان مقام‌های سیاسی ایران به کشورهای جهان سفرکرده و دستاوردهای انقلاب را تبلیغ کردند.
وی به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به آلمان برای شرکت در کنفرانس مونیخ اشاره کرد که 'در مقابل جامعه جهانی ایستاد و اظهار داشت که ایران کشور متمدنی بوده و این آمریکاست که با تهران مشکل دارد.
وی افزود که ایران در چهل سال گذشته به لحاظ سیاسی و اقتصادی متحول شده و مردم در جریان انتخابات مختلف دیدگاه‌های خود را مبنی بر انجام اصلاحات، دسترسی به آزادی و رابطه با دنیای خارج مطرح کرده‌اند.
وکیل همچنین به جمعیت جوان ایران اشاره کرد و ادامه داد که بالغ‌بر 50 درصد جمعیت زیر 30 سال سن دارند.
به گفته وی، جمعیت پرجنب‌وجوش میان‌سال، جویای ثبات و امنیت هستند که نشان‌دهنده پویا بودن جامعه ایران است.
وکیل همچنین ماجرای برجام را یک تراژدی خواند که به‌رغم حمایت داخلی در ایران و اینکه مردم به همین دلیل حسن روحانی را در دوره دوم به ریاست جمهوری انتخاب کردند، آمریکا تصمیم گرفت که از این توافق خارج شود.
پژوهشگر چتم هاوس یادآور شد که برجام قرار بود 'نه خیلی سریع اما به‌تدریج' برای ایران مزایای اقتصادی داشته باشد و جامعه جهانی امیدوار بود به‌این‌ترتیب ایران رفتار خود را در منطقه تغییر دهد، اما با خروج آمریکا از این توافق، هیچ‌کدام از این دو هدف محقق نشد.
این پژوهشگر برجام را همچنان سندی مهم توصیف که ایران خواستار تداوم آن است تا از این طریق به اهداف اقتصادی خود برسد.
وی مدعی شد که بزرگ‌ترین چالش ایران در رابطه با برجام پیوند زدن منافع اقتصادی باسیاست خارجی این کشور است که در 40 سال گذشته از یکدیگر جدا بوده‌اند.
به گفته وکیل، ایران تمایل ندارد که استقلال سیاست خارجی خود را به بهای منافع اقتصادی از دست بدهد و به همین خاطر از طریق روابطی که با اروپا، چین، روسیه و ترکیه دارد تلاش می‌کند تا شاهراه اقتصاد کشور را زنده نگه دارد.
وکیل درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا و عقد قراردادی که دونالد ترامپ آن را توافق جامع می‌خواند گفت: به نظر می‌رسد که از نگاه واشنگتن این آخر بازی باشد اما ایران هنوز چنین دیدگاه ندارد و گزینه‌های خود را سبک‌و سنگین می‌کند.
به عقیده پژوهشگر چتم هاوس، بخش زیادی از ماجرا به رویکرد خصمانه رئیس‌جمهوری آمریکا برمی‌گردد که به تعبیر خود فشار زیادی را به ایران وارد کرده است.
وی مدعی شد که ایران نمی‌خواهد از موضع ضعف پشت میز مذاکره حاضر شود و به نظر می‌رسد تا سال 2020 صبر خواهد کرد تا ببینند دولت ترامپ در انتخابات آتی دوام خواهد آورد یا نه.
همچنین اندیشکده چتم هاوس سه‌شنبه گذشته نیز نشستی را با حضور پژوهشگران، تحلیلگران و متفکران سیاسی درباره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کرد که در جریان آن، افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه موردبررسی قرار گرفت.
شبد**اروپام ** هـ ن **

نظر شما