شناسهٔ خبر: 31317291 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی فسا اعلام کرد؛

ایران بیشترین تولید علم در بین کشورهای اسلامی و منطقه را دارد/فعالیت بیش از 800 مرکز تحقیقاتی علوم پزشکی در کشور

صاحب‌خبر -

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر روند رشد علمی کشور به دستاوردهای علمی و فنی حوزه سلامت در 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایران در سال گذشته بیشترین تولید علم را در بین کشورهای اسلامی داشته است و رسیدن به این هدف در اسناد بالادستی کشور برای سال 1400 پیش بینی شده بود که با تلاش محققین زودتر از برنامه به این مهم دست یافتیم.

 

به گزارش وب دا؛ دکتر رضا ملک زاده در نشست با هیات رییسه، اعضای هیات علمی، پزشکان متخصص و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه رشته های پزشکی فقط 12 درصد محققین کشور را داراست، افزود: 30 درصد توسعه علم کشور مربوط به عرصه پزشکی است . در کشورهای منطقه در تولید علم اول هستیم و بر اساس ISI ایران رتبه 15 در تولید علم در دنیا را در سال 2018 به خود اختصاص داد که دستاورد بزرگی برای ماست.

وی به رتبه بندی تایمز در سال2019 اشاره کرد و اظهار کرد: طبق این رتبه بندی، کشور ایران با 29 دانشگاه برتر، رتبه برتر در بین کشورهای اسلامی را دارد و کشور ترکیه با 23 دانشگاه برتر بعد از کشور ما قرار دارند و این در حالی است که ما بودجه ها و اعتبارات زیادی را برای تحقیق هزینه نکرده ایم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تعداد پژوهشگران در مقایسه با کشورهای دیگر، مهمترین دستاورد بعد از انقلاب را تربیت نیروی انسانی دانست و گفت: ما 3 برابر ترکیه نیروی جوان فعال تحقیقاتی داریم و اساسی ترین و مهمترین سرمایه، سرمایه انسانی است که باید قدر آن را بدانیم و تلاش کنیم با سرمایه گذاری مناسب در کشور حفظشان کنیم. با وجود اینکه یک درصد جمعیت دنیا هستیم ولی تولید علم ما 2 درصد و استنادات ما 3 درصد است.

دکتر ملک زاده ادامه داد: هم اکنون 412 عنوان مجله علمی پژوهشی پزشکی در کشور وجود دارد که 210 مجله در بانک های اطلاعاتی معتبر نمایه می شوند که پیش از انقلاب فقط 13 عنوان مجله علمی پژوهشی در کشور بوده است و طی 40 سال پس از انقلاب بیش از 12 هزار عنوان کتاب علمی پزشکی در کشور توسط دانشگاه ها و یا ناشرین خصوصی منتشر شده است.

به گفته وی فعالیت بیش از 800 مرکز تحقیقاتی دانشگاهی و خصوصی پزشکی در کشور و راه اندازی و فعالیت 50 پژوهشکده در رشته های پزشکی از دیگر دستاوردها می باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص برنامه ثبت بیماریها بیان کرد: تاکنون بیش از 70 برنامه ثبت بیماریها در سطح استانی و ملی راه اندازی شده است که دانشگاه علوم پزشکی فسا می تواند در اکثر برنامه ها فعالیت و نقش داشته باشد و می توان از این طریق کارهای مشترکی در سطح بین المللی انجام داد.

دکتر ملک زاده ادامه داد: تاکنون 180000 نفر وارد مطالعه پرشین کوهورت شده اند و تا پایان سال به 200000 نفر می رسد و مطالعه ای است که می تواند تا 30 سال آینده ادامه پیدا کند.

وی گزارشی از وضعیت تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا ارایه کرد و گفت: این دانشگاه با رسیدن به 110 مقاله در سال، رشد خوبی در مقالات داشته است که بیشتر مقالات در رشته پزشکی بوده است و همچنین در شاخص H-indexپنج ساله از رشد خوبی برخوردار است و رشد مقالات بین المللی می تواند دانشگاه را در دنیا مطرح کند.

معاون وزیر بهداشت به شاخص پژوهشی FWCI و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی فسا در این شاخص اشاره کرد و گفت: متوسط بین المللی این شاخص عدد 1 می باشد که دانشگاه علوم پزشکی فسا با کسب عدد 1/4( یک و چهار دهم) در این شاخص، عملکردی بالاتر از سطح متوسط بین المللی دارد و این دستاوردی است که این دانشگاه در سال 2018 به آن دست یافته است.

در ادامه فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: موفقیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی فسا در راستای چشم انداز با افق سال ۱۴۰۰، چشمگیر و در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشت و درمان در این دانشگاه ستودنی است و با برخورداری از کادر مجرب، متخصص و دلسوز و حمایت ویژه حوزه ی وزارتی، آینده ای بسیار روشن در انتظار دانشگاه خواهد بود .

سلیمان کرمی افزود: حمایت ویژه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و در راس آن جناب آقای دکتر ملک زاده به عنوان یکی از موثرترین، مجرب ترین و ارزشمندترین نیروهای حوزه درمان و پژوهش کشور از دانشگاه علوم پزشکی فسا می تواند فرآیند رشد و رسیدن به چشم انداز و آینده ای درخشان را برای این دانشگاه تضمین نماید .

در ابتدای این نشست معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: دکترملک زاده مدل جدیدی از تحقیقات را در وزارت بهداشت بنیان گذاشت. تحقیقاتی که مردم را بعنوان اصلی ترین گیرندگان خدمت در وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می دهد و برای مردم این تحقیقات نتایج طولانی مدت و یا میان مدتی را خواهد داشت و این تحقیقات با هدف پژوهش در تامین سلامت مردم انجام می شود.

دکتر مجتبی فرجام ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی فسا بعنوان اولین دانشگاه در اجرای کوهورت جوانان و دومین دانشگاه در اجرای کوهورت بزرگسالان می باشد که این مهم با نگاه مثبت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اتفاق افتاد.

در این نشست هیات رییسه، اعضای هیات علمی، پزشکان متخصص و پژوهشگران به ارایه نظرات و دیدگاهها و طرح های خود پرداختند.

در ادامه   دکترملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دکترقاسمی معاون تحقیقات و فناروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  از مرکز رشد واحدهای فناوری سلامت، مرکز کوهورت و آزمایشگاه تحقیقات و کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی فسا  بازدید نمود.

نظر شما