شناسهٔ خبر: 31316527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

افزایش 600 درصدی سلب تابعیت در انگلیس

شمار انگلیسی هایی که در یک سال سلب تابعیت شدند، با جهشی چشمگیر شش برابر شده است.

صاحب‌خبر -

العالم - اروپا

تصمیم این هفته "ساجد جاوید" وزیر کشور انگلیس در سلب تابعیت "شمیمه بیگم" ( دختر انگلیسی پیوسته به داعش ) ، با واکنش های متفاوت در انگلیس روبرو شده است.

"شمیمه بیگم" چهار سال پیش و در 15 سالگی از فرودگاه گتویک لندن به ترکیه و سپس سوریه رفت و به داعش پیوست.

وی اکنون از همسر داعشی خود، یک فرزند دارد. وی پس از 4 سال اعلام کرده است که می خواهد به انگلیس بازگردد اما وزیر کشور انگلیس، در نامه ای اعلام کرده است تابعیت و گذرنامه انگلیسی وی لغو شده است و او نمی تواند به انگلیس بازگردد.

روزنامه ایندیپندنت نوشت : دولت انگلیس در یک سال اخیر از قدرتش برای سلب تابیعت شهروندان این کشور 600 درصد بیش تر استفاده کرده است و از سال 2010 تاکنون این قانون درباره بیش از 150 شهروند، اعمال شده است.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: در حالی که همسر هلندی "شمیمه بیگم" در زندان کُردهای سوریه است، خانواده بیگم در لندن به صورت قانونی درصددند با تصمیم وزیر کشور مخالفت کنند. شماری از افراد مخالف این تصمیم نیز معتقدند از آنجایی که "شمیمه بیگم" در انگلیس زاده شده و هیچ گاه به کشور والدینش، بنگلادش، سفر نکرده است، وزیر کشور انگلیس با پیشگیری از ورود وی به وطنش، ساده ترین روش را برگزیده است.

به نوشته ایندیپندنت، در حالی که سلب تابعیت در انگلیس سالانه به ندرت صورت می گرفت، در سال 2016، دولت انگلیس با افزودن بر شمار سلب تابعیت شده ها ، 14 نفر و در سال 2017 میلادی، 104 شهروند را از حق شهروندی محروم کرد.

وزارت کشور انگلیس، علتی برای این افزایش چشمگیر ارائه نکرد اما تاکید کرد این تصمیم برای حفاظت از مردم اعمال شده است.

به نوشته ایندیپندنت، "لرد اندرسون"، بازبین مستقل قوانین ضد تروریسم در انگلیس گفته است ما باید مسوولیت خودمان را در برابر شهروندانمان بپذیریم و هر اندازه هم که پیامدهای این مسوولیت غیر قابل قبول باشد، باید به این وظیفه تن دهیم.

وی در مصاحبه با رسانه ها افزود : سلب تابیعت در انگلیس، ساده تر از اجازه دادن به زن داعشی است تا به انگلیس بازگردد.

براساس قانون مصوب در سال 1981 ، وزیران کشورانگلیس می توانند حق شهروندی افراد را در صورتی که حضورشان برای عموم مردم سازنده نباشد یا حق شهروندی را با تقلب به دست آورده باشند، سلب کنند. در سال 2014 میلادی ترزا می وزیر کشور وقت این قانون را گسترش داد به گونه ای که حتی اگر سلب تابعیت انگلیسی به بی وطنی افراد منجر شود یا افراد رفتاری مضر با منافع حیاتی انگلیس صورت دهند، می توان شهروندی آنان را سلب کرد.

بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده در انگلیس حدود 900 انگلیسی به داعش پیوستند که برخی از آن ها کشته و بقیه نیز مفقود شدند یا درصدد بازگشت به کشورشانند که به چالش بزرگ انگلیس مبدل شده است.

آمارهای رسمی منتشر شده از پیوستن بیش از هشت هزارنفر از اتباع اروپایی به گروهک تروریستی داعش حکایت دارد.

نظر شما