شناسهٔ خبر: 31315638 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در دوازدهمین گردهمایی روز جهانی راهنمایان گردشگری مطرح شد؛

معاون گردشگری: کار راهنمایان گردشگری سخت‌تر از کارگری معدن است/خلیل‌آبادی: ما نفت را با التماس می‌فروشیم، اما درآمد ترکیه از گردشگری است

دوازدهمین گردهمایی روز جهانی راهنمایان گردشگری سراسر ایران با حضور مسئولان و اصحاب رسانه در موزه دفاع مقدس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، دوازدهمین گردهمایی روز جهانی راهنمایان گردشگری سراسر ایران با حضور ولی‌الله تیموری (معاون گردشگری)، علی صدرنیا (رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی)، ابراهیم پورفرج (رئیس جامعه تورگردانان)، خلیل‌آبادی (رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران) و برخی دیگر از مسئولان در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

علی رجبی (دبیر همایش و مدیرعامل جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) در این مراسم گفت: حداقل خواسته ما از سازمان میراث فرهنگی که امیدواریم به زودی وزارت‌خانه شود، این است که بیش از پیش موضوع نظارت را در برنامه خود قرار دهد تا به این صورت از حضور راهنمایان بدون کارت که آموزشی هم ندیده‌اند، جلوگیری شود.

علی اصغر جعفری (رییس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) نیز در این مراسم بیان کرد: زمانی می‌توان به اهمیت راهنمایان گردشگری واقف شد که به اهمیت خود گردشگری پی ببریم. گردشگری ظرفیتی خدادادی است که خدا در اختیار انسان قرار داده تا از همه ظرفیت‌های آن استفاده کرده و از فرصت‌های آن بهره ببرند. چراکه گردشگری علاوه بر رشد و تعالی افراد زمینه‌ای برای ترویج فرهنگ ایرانی است.

وی افزود: گردشگری شبیه زنبور عسل است. بر همین اساس راهنمایان گردشگری این حوزه نیز مکان‌های مناسب را پیدا می‌کنند و بهره آن را به گردشگران می‌رسانند.

جعفری در ادامه گفت: راهنمایان باید انسان‌های بصیر و با دانشی باشند و روانشناسی بدانند و بتوانند نوع رفتار خود را در شرایط مختلف تغییر دهند. راهنمایی یک جور معلمی بوده و پیچیدگی‌های بسیاری دارد. راهنما باید بتواند در شرایط مختلف نیازهای گردشگران را رفع کنند.

راهنمایان به نوعی  نمایندگان مردم ایران در مواجهه با گردشگران خارجی به کشور هستند و به نوعی سفیر ایران برای نشان دادن فرهنگ ایرانی به شمار می‌آیند و می‌‌توانند گردشگران را با تمدن‌ کهن ایران آشنا کنند.

وی در بخش دیگری از مراسم بیان کرد: موزه دفاع مقدس مدرن ترین موزه غرب آسیاست که در آن هنر ایرانی با تکنولوژی آمیخته شده و مقطع تاریخی و مهم مردم ایران در  آن به نمایش گذاشته می‌شوذ. در نهایت امیدوارم این ظرفیت معرفی شود و‌ گردشگران خارجی حق انتخاب برای دیدن آن را هم داشته باشند.

علی صدرنیا(رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) در این مراسم گفت: به واسطه سختی کاری که راهنمایان گردشگری دارند، توقعاتی وجود دارد که کاملا توقعات به حقی هستند. بر همین اساس اگر متولیان گردشگری حرف‌های ما را بشنوند و با مشکلات آشنا شوند، اتفاق خوبی خواهد افتاد. چراکه هدف همه قسمت‌های مختلف گردشگری جز پیشرفت برای این صنعت نبوده و مراسم‌هایی از این دست می‌تواند به حل مشکلات طرفین منتج شود.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد راهنمایان را در بهترین حالت مترجم معرفی می‌کنند و حس می‌کنند که راهنمایان تنها در سفر هستند و به آنها کلی خوش می‌گذرد. در صورتی که این‌طور نیست. به شخصه بنده به واسطه شغلم به جذاب‌ترین نقاط دنیا سفر کرده‌ام اما به دلیل اینکه تور همراه خود داشتم، نتوانستم از آن مکان لذت کافی را ببرم. هویت شغلی از آنجا برای ما مهم است که اگر عنوان مثال در شرایط کنونی راهنمایی به خواستگاری برود و بگوید راهنمای گردشگری است به او درب خروج را نشان می‌دهند. چراکه مردم نسبت به این شغل شناختی ندارند و هنوز هویت و جایگاه راهنمایان گردشگری مشخص نشده است.

صدرنیا با بیان اینکه خوش‌بختانه معاون گردشگری هم در گذشته راهنمای تور بودند و به مشکلات راهنمایان گردشگری واقف هستند، اظهار داشت: اکنون رستوران‌ها و اکثر مکان‌های دیگر گردشگر پذیر ما زبان خارجی بلد نیستند و راهنماها باید در همه این مکان‌ها مشکلات زیادی را متحمل شوند. به نوعی بار بزرگی روی دوش راهنماها بوده که این موضوع به واسطه عدم وجود نیروی انسانی متبحر است. یکی از اتفاقات خوبی که اکنون در حال ایجاد است، برند گردشگری بوده که می‌تواند به معرفی هرچه بهتر ایران بپردازد. البته با توجه به توضیحاتی که دادم باید علاوه بر  برند، ما نیروی انسانی خود را نیز به استانداردهای جهانی برسانیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: اکنون همه می‌دانیم که یکی از سخت‌ترین کارهای فعلی ما آوردن توریست به ایران است و هنوز هم بسیاری بر اساس تبلیغ کلامی به ایران می‌آیند و ما همچنان در شبکه‌های خارجی تبلیغی نداریم. بنابراین هدف ما این است که دل راهنما را گرم کنیم و اولین قدم برای این کار ایجاد هویت شغلی آنهاست.

صدرنیا در پایان گفت: از هر توریست خارجی 20 نفر منتفع می‌شوند که نشان از اهمیت ورود گردشگران خارجی به کشور ما دارد. به هر حال اگر می‌خواهیم به عدد ۲۰ میلیون گردشگر برسیم باید زیرساخت‌های لازم را تقویت کنیم تا در زمان مناسب به مشکل نخوریم و صنعت گردشگری بتواند به جایگاه مناسب خود دست یابد.

خلیل‌آبادی(رئیس کمیته گردشگری شورای شهر تهران) در این مراسم اظهار داشت: یکی از مواردی که در حوزه مدیریت شهری اکنون به آن اهمیت داده شده، گردشگری و میراث فرهنگی بوده که نشان از اهمیت بالای آنها برای ماست.

وی افزود: باید بگویم که به اعتقاد بنده بار اصلی گردشگری روی دوش راهنمایان این صنعت بوده و به نوعی آنها نفر اول گردشگری به شمار می‌آیند. چراکه ارتباط مستقیم با گردشگران دارند و یکی از سرمایه‌های اساسی ما در این صنعت هستند.

خلیل‌آبادی در ادامه بیان کرد: لازم است بگویم که در اوایل کار به من می‌گفتند گردشگری که رشته شماست، رشته لوکسی بوده و به درد نمی‌خورد. ولی حال این صنعت جز چند صنعت اول دنیا به شمار می‌آید. امروز باید نفت را با التماس بفروشیم، در صورتی که ترکیه درآمد بسیار زیادی را از گردشگری تامین می‌کند. باید پرسید که آیا ترکیه و کشورهای همسایه از ما جاذبه‌های بیشتری دارند. در شرایطی که کشور با مشکل اشتغال مواجه است و گاهی سرمایه لازم هم برای ایجاد شغل وجود ندارد، در گردشگری می‌توان با سرمایه یک روستایی شغل ایجاد کرد و دگرگونی را به وجود آورد. نیروی انسانی بدون دانش و انگیزه فاقد ارزش و اعتبار است و راهنمایان گردشگری به زعم داشتن بالاترین درجه از این موارد که اشاره شد، بیشترین ارزش را برای صنعت گردشگری دارند.

عیسی امیدوار(نخستین جهانگرد ایرانی) نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: من راهنما نبودم و حتی آموزش این کار را هم ندیده بودم؛ فقط یکی از برادران امیدوار بودم که سال ۱۳۳۳ با هم شروع به سفر کردن کردیم. البته سه سال قبل از آن را به مطالعه و تحقیق درباره مکان‌هایی که می‌خواستیم برویم پرداختیم و بعد سفر را با یک موتور سیکلت آغاز کردیم. ما این کار برای رقابت انجام ندادیم؛ بلکه تنها هدف ما این بود که زندگی در بین اقوام بدوی را تجربه کنیم و به همین منظور سفر خود را آغاز کردیم.

وی افزود: بسیاری از زمان‌های سفر ما در شرایط بسیار دشوار گذشت و سختی‌های بسیاری داشت. به عنوان مثال ماه در مدار قطبی کانادا با اسکیموها زندگی کردیم و شیوه زندگی آنها را بررسی می‌کردیم. همچنین به مناطق مختلف دیگری می‌رفتیم و قبل از اکثر این مناطق مطالعه می‌کردیم تا با آن مناطق آشنا شویم. برای رفتن‌ بین این اقوام بدوی که رفتن بین آنها خیلی سخت بود، اجزایی را تهیه می‌کردیم تا بتوانیم بین آنها برویم. رفتن بین این افراد خطرات زیادی داشت و باید مسائل مختلفی را در نظر می‌گرفتیم. چراکه در غیر اینصورت شاید در یکی از سفرها جان خود را از دست می‌دادیم.

ابراهیم پورفرج(رییس جامعه تورگردانان کشور) نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما آژانس‌ها خیلی تلاش می‌کنیم و هزینه‌های زیادی را انجام می‌دهیم. چراکه آوردن تورهای خارجی به ایران در شرایط کنونی کار سختی است. بر همین اساس جامعه تورگردانان تاکنون نمایشگاه گردشگری خارجی بسیاری را برگزار کرده و به نوعی در تلاش است تا نقش بخش خصوصی را نشان بدهد.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تورهایی را به ایران بیاوریم و در نهایت این تورها که به نوعی سرمایه ما به شمار می‌آیند را به راهنمایان گردشگری می‌سپاریم که نشان از اهمیتی است که آنها دارند. باید پرسید که برای حفظ بازار چه کسی نقش مهمی را ایفا می‌کند. اینکه هتل مشکل دارد، ماشین خراب می‌شود و مسائلی از این دست در سفر اتفاق می‌افتد، مسئولیت توضیح همه آنها با راهنمایان گردشگری است.به نوعی با این توضیحات اصلا احتیاجی به تعریف هویت شغلی نیست و به راحتی می‌توان به نقش راهنمایان پی برد.

پورفرج در ادامه بیان کرد: در آنطرف مرز راهنمایان تنها یک ساعت سخنرانی می‌کنند و می‌روند ولی در ایران راهنمایان از ۷ صبح تا ۱۲ شب درگیر هستند. در نهایت باید بگویم که اگر ما صحبت از حفظ بازار می‌کنیم، راهنمایان گردشگری نقش مهمی در آن دارند و باید به آنها اهمیت داده شود.

وی در پایان اظهار داشت: بحث هویت شغل باید برای راهنمایان تعریف شود و به مجلس برود و در قانون تعریف شود و جایگاه آن مشخص باشد. نمی‌توان نقش راهنمایان را در توسعه گردشگری نادیده گرفت. چراکه اگر‌ راهنما خوب عمل کند، یک گروه گردشگر، ده گروه می‌شود. در نتیجه باید به راهنمایان اهمیت داده شود و آنها را جدی بگیرند.

ولی‌الله تیموری(معاون گردشگری کشور) در این مراسم گفت: ورود بنده به صنعت گردشگری از سال ۷۸ و به عنوان یک راهنما  بوده است. بر همین اساس می‌توانم بگویم که کار راهنما از کار معدن سخت‌تر است. به‌خصوص برای راهنمایی که در ایران کار می‌کند. چراکه راهنمایان گردشگری در ایران ۲ شغل را در طول تورها انجام می‌دهند و هماهنگی‌های مختلفی که وظیفه راهنما نیست، توسط آنها انجام می‌شود. راهنما در ایران حتی بعد از ساعت ۱۲ شب نیز گرفتاری‌هایی دارد و به نوعی لذت کار راهنمایی نیز به همین مسائل است.

وی افزود: ما به عنوان راهنمایان گردشگران خارجی را با یک نگاه غیر واقعی به ایران وارد می‌کنیم و با یک نگاه واقعی از ایران خارج می‌کنیم. این کار به نوعی معجزه راهنمایان گردشگری است. در نتیجه به جرات می‌توان بگویم که راهنمایان ما از جمله تخصصی‌ترین همکاران در صنعت گردشگری ما به شمار می‌آیند.

تیموری در ادامه ضمن اعلام اینکه با توجه به تمام اهمیت‌های این شغل راهنمایی را شغل نمی‌گویند، بیان کرد: این کار به نوعی یک فعالیت به شمار می‌آید. ما باید بحث را به سمتی ببریم که با چه اتفاق‌هایی می‌توان از مزایای این شغل بیشترین استفاده را کرد. هیچ زمان مجلس برای ما شغل تعریف نمی‌کند. همچنین وقتی ما با وزارت کار درباره بیمه راهنمایان صحبت می‌کنیم، از ما ساعت کار روزانه می‌خواهند که بتوانند آن را به عنوان شغل در نظر بگیرند و همین موضوع مشکل اصلی ما به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در حال حاضر و با شرایط موجود ساعت کاری راهنمایان کم بوده و تعداد آنها زیاد است. به همین دلیل نمی‌توان از حالا به راهنمایان گردشگری به عنوان شغل نگاه کرد ولی مسیری را پیدا کردیم که با همکاری وزارت کار بتوانیم این مشکل را حل کنیم. البته لازم است توضیح دهم که بخشی از بیمه راهنمایان باید از طریق دفاتر باشد و بخش کوچکی از طریق خودشان تا به این طریق و با همراهی ما مثلثی را تشکیل دهیم  و بتوانیم مشکل بیمه راهنمایان را حل کنیم.

تیموری با بیان اینکه اکنون ورود فناوری به گردشگری چالشی را وارد حرفه دفاتر مسافرتی کرده است، اظهار کرد: باید پیش‌بینی روزی را بکنیم که این موضوع وارد حرفه راهنمایان شود تا آن زمان بتوانیم با این چالش کنار بیاییم و آن را به بهترین نحو حل کنیم. چراکه شاید فرایند کار به سمتی برود که استفاده از فناوری جای انسان را بگیرد؛ در نهایت باید به این موضوع فکر کرد و برای آن راه حل پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات گردشگری عنوان کرد: اگر ما هم بخواهیم از مشکلات گردشگری بگوییم، مشکلات زیاد است ولی بیاییم و دست به دست هم دهیم و هر کدام یکی از این مشکلات‌ را حل کنیم. در شرایط ایجاد شده مسئولان متوجه شده‌اند که گردشگری می‌تواند مشکلات اقتصادی را تا حد زیادی حل کند. در این شرایط اگر ما هم بخواهیم مثل بقیه شروع به اعتراض کنیم و از مشکلات بگویم، به جایی نخواهیم رسید. اکنون وقت این است که کاری کنیم که حرفه ما به عنوان یک الویت کشور مطرح شود. اکنون وقت آن است که یک جریان سازی در گردشگری اتفاق بیفتد. چراکه در این شرایط می‌توان مطالبات مختلف را پیگیری کرد و به نتیجه رسید. در نهایت اگر کنار هم باشیم، می‌توانیم این مشکلات را نیز حل کنیم.

تیموری افزود: اینکه گردشگران راضی از ایران می‌روند، نشان می‌دهد که خانواده گردشگری کار خود را بلد است. ولی برای بهتر شدن شرایط و تغییر تصویر ایران باید دستگاه‌های دیگر هم در این راه به ما کمک کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: برای بهتر شدن وضعیت راهنمایان باید کاری کنیم که تایم های سیزن کشور بالا رود که بخش مهمی از آن به تغییر فرهنگ سفر مربوط می‌شود. باید سفرهای با برنامه ریزی را در فرهنگ سفر مردم جا بیاندازیم تا به این صورت مشکلات بسیاری حل شود. به نوعی اگر تور برنامه ریزی شده عملی شود و آن زمان کسی از راهنما استفاده نکنند، ما هم پیگیری کرده و از این موضوع جلوگیری می‌کنیم. سفرهای برنامه‌ریزی شده به نفع همه متولیان کردشگری و مردم بوده و بسیاری از مسائل دیگر را حل می‌کند.

تیموری افزود: ما امسال نسبت به سال گذشته قطعا فصل های‌سیزن بین‌المللی گردشگری  پررونق‌تری را خواهیم داشت و به نوعی وارد فضای جدیدی خواهیم شد. به نوعی باید بگویم که فریادهای آقای ترامپ نتیجه عکس داده و کلیپ‌هایی که گردشگران آمریکایی که درباره ایران گفتند نشانگر این موضوع است. آنها به صراحت اعلام کردند که صحبت‌ها درباره ایران دروغ است. به این صورت این نوید را می‌دهیم که ما امسال فصل بهتری را به نسبت قبل خواهیم داشت.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم سرهنگ محمدی نماینده ناجا نیز اظهار کرد: باتوجه به سیاه‌نمایی که ایجاد شده است، در گذشته بسیاری از گردشگران خارجی به پلیس مراجعه نمی‌کردند، در صورتی که ما موضوعات مختلف درباره گردشگران را به شدت پیگیری می‌کنیم. خوشبختانه در این مدت گردشگری خارجی این تجربه را داشت و بعد از حل مشکل خود در این باره گفته بود که باورش نمی‌شود در کشوری مثل ایران این موضوعات با جدیتی به این شکل پیگیری شود. به نوعی ما در پلیس هرکاری که از دستمان بربیاید را انجام می‌دهیم تا گردشگران خارجی مشکلی در ایران نداشته باشند.

وی افزود: اکنون شرایطی ایجاد شده که گذرنامه‌های گردشگران خارجی مهر نمی‌شود، الساق روادید نداریم و مسائل توسط کد یونیک ۱۶ رقمی ناجا انجام می‌شود. هر کدام از رقم‌های این کد یونیک ۱۶ رقمی، نشان‌دهنده یک مشخصه از گردشگر خارجی بوده و مشکلات بسیاری را حل کرده است. در نهایت باید بگویم که سیاست ما آسان‌سازی و تسهیل روند مختلف برای ورود گردشگران خارجی به کشور است.

محمدی در ادامه بیان کرد: ما کلاس‌های آموزشی را برای آگاه سازی راهنمایان و متولیان گردشگری داریم که از معاون گردشگری خواهش می‌کنیم روندی را ایجاد کنند تا قسمت‌های مختلف گردشگری از این کلاس بهره لازم را ببرند و آموزش‌های ما را ببنند. همچنین اگر معاونت گردشگری هم کلاس‌های آموزشی دارد، ما آمادگی دریافت آموزش‌های لازم در این زمینه را داریم.

وی در پایان گفت: گردشگری برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بر همین اساس در شرایط کنونی از منطقه آزاد اروند نزدیک به یک میلیون نفر گردشگر وارد کشور می‌شود که این موضوع با همکاری پلیس مهاجرت بوده است. حتی شرایطی فراهم شده تا گردشگران از این منطقه آزاد بتوانند به منطقه آزاد کیش هم بروند.

در این مراسم از عیسی امیدوار به عنوان اولین جهانگرد ایرانی تقدیر به عمل آمد.

نظر شما