شناسهٔ خبر: 31315358 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وزیر علوم در یزد: فاصله ایران در علوم جدید با کشورهای پیشرفته کم است

R41376/P/S6,76/CT11 / R41376/P4001/S6,76/CT11

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش عالی کشور وظایف خود را خوب انجام داده است، گفت: فاصله ایران در علوم جدید با کشورهای پیشرفته کم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، منصور غلامی امشب در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد اظهار داشت: آموزش عالی کشور خوشبختانه علی رغم نقدهایی که وجود دارد و پذیرفتنی است، به عبارتی وظیفه خود در حوزه‌های مختلف را خوب انجام داده است.

وی تصریح کرد: تربیت نیروی انسانی خوب انجام گرفته که نمونه این موضوع این است که تمام مدیران و کارشناسانی که در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خودمان هستند و هیچ نیازی به خارج از کشور در این حوزه نداریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هرچه به سمت توسعه پیش می‌رویم انتظار از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بیشتر می‌شود تصریح کرد: در حوزه پژوهش کارهای خوبی انجام گرفته و اسم و رسم و جایگاهی در بین کشورهای پیشرفته دنیا به لحاظ تولیدات علمی و مراکز پژوهشی کسب کرده‌ایم.

غلامی با اشاره به اینکه این روزها نسبت به دستاوردهای انقلاب کم شکرگزاری می‌شود خاطرنشان کرد: این رسم شده که تنها به مشکلات توجه شود و نیمه خالی لیوان را مورد توجه قرار دهیم در صورتی که انقلاب دستاوردهای بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است.

وی ادامه داد: طبیعی است که ما در شرایط فعلی خودمان را با هر مجموعه‌ای در جهان مقایسه کنیم در جاهایی خوب عمل کردیم و در برخی موارد هم نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم و بخش‌هایی هم باید در بعد بین‌المللی تقویت شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حوزه فناوری هم مراکز و پارک‌های علم و فناوری را داریم که یکی از بهترین این پارک‌ها در استان یزد هستند و به لحاظ وسعت این پارک سومین پارک کشور است ولی با توجه به عملکرد بسیار خوب این مرکز، فضای موجود هم کم است.

غلامی ادامه داد: استقبال خوبی که از پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، اشتغال پایدار است و ما هم باید روی همین نوع اشتغال سرمایه‌گذاری و توجه کنیم.

وی ادامه داد: رویکردی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، سبب شده که بیش از 192 مرکز تحقیقاتی در حوزه‌های فناوری کشور شکل بگیرد و این موضوع به سرعت با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، در حال ادامه یافتن است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نگاه دیگری که داریم به بحث ورود به اشتغال مبتنی بر دانش و مسائل اجتماعی به طور عامل است که هم در بحث صنعت، چالش‌های اجتماعی، اقتصاد، نوآوری و موارد مختلف به صورت همزمان ورود گسترده‌ای داریم.

غلامی بیان کرد: در حوزه‌هایی مثل علوم زیستی در حال کار به صورت به روز هستیم و در خیلی از کشورهای منطقه و حتی کشورهای پیشرفته جهان هم وضعیت ما بهتر است.

وی افزود: در هر جایی که بحث علوم جدید مطرح است به دلیل اینکه فاصله کمی داریم توانستیم خودمان را به صدر نزدیک کنیم ولی هرجایی بحث فناوری قدیمی‌تر مطرح است فاصله بیشتر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در حوزه ساماندهی هم اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است که قطعا این اقدامات با نظرسنجی و همفکری مسئولان استانی تکمیل می‌شود که بتواند منجر به صرفه‌جویی در منابع محدود مد نظر و اثرگذاری بیشتر آنها شود.

وی با اشاره به اینکه نسبت به پیشرفت های علم و تکنولوژی حتی در 10 سال آینده هم سرعت بسیار زیادی وجود دارد گفت: در بحث الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به اکثر دانشگاه ها ابلاغ شده که این موضوع را با یک آینده پژوهی مورد بررسی قرار دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما