شناسهٔ خبر: 31315356 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی:

فرصت‌های موجود در سیره رضوی می‌تواند ظرفیت تمدن سازی را داشته باشد

گروه فرهنگی - رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: فرصت‌هایی که در سیره رضوی مشاهده می شود، قطعا ظرفیت تمدن سازی را خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
فرصت‌های موجود در سیره رضوی می‌تواند ظرفیت تمدن سازی را داشته باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام سیدمحمود مرویان حسینی امروز در اختتامیه همایش بین المللی امام رضا(ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام در تالار قدس حرم مطهر رضوی اظهار کرد: فرصت های بی نظیری در سیره امام رضا(ع) وجود دارد که ظرفیت تمدن سازی دارد. یکی از این ظرفیت ها گفت‌وگوی میان ادیان است که اخیرا هم برنامه‌هایی را تحت این عنوان در مضجع شریف این امام رئوف(ع) با حضور افرادی از کشورهای دیگر برگزار کردیم.
 
وی گفت: باید توجه داشت سایر ائمه معصوم(ع) نیز به این امور اهتمام ویژه‌ای داشتند اما جلوه‌ای که گفت و گوی میان ادیان در زمان امام رضا(ع) پیدا کرد،  بی نظیر بود و امام با حقایق ربانی که داشتند، با بزرگان ادیان به گفت‌وگو بر می‌خواستند و حق را با سخن خوش در اختیار آنان قرار می‌دادند. خوشبختانه توانسته ایم این خط سیر تمدنی که از زمان امام رضا(ع) آغاز شده را ادامه دهیم. 
 
مهربانی و محبت امام رضا(ع) موجب ایجاد جریان تمدنی می شود
مرویان حسینی عنوان کرد: مفهوم رافت و محبت یکی دیگر از جریان‌های تمدن سازی است که در سنت و سیره امام رضا(ع) وجود دارد. این ویژگی امام با امت به نوعی دلبستگی، اراده، علاقه و فداکاری را فراهم می‌کند که این نیز رابطه ای دوسویه بوده و آن را می‌توان هنگام زیارت میلیونی زائرینی که به این بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند و ارتباطی را امام خود برقرار می‌کنند، مشاهده کرد.
 
وی تاکید کرد: ظرفیت‌های مذهبی، معماری و جذابیت‌هایی که در این مکان نورانی وجود دارد، موجب شده هنرمندان بتوانند نهایت خلاقیت و توانایی خود را به کار برند و مجموعه‌ای از عناصر را فراهم آورده‌اند که می‌تواند ظرفیت تمدن سازی نیز داشته باشد. این ظرفیت‌های ممتاز در اختیار ما در جهت تمدن سازی و تمدن آفرینی قرار دارد. البته نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد، این است که تمدنی به نام تمدن غربی در پیش روی ما قرار دارد که با استفاده از علم و تکنولوژی خود 400 سال است تلاش دارد تمدن اسلامی را نابود کند.
 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمدن غربی از خلا گفتمانی جدی برخوردار است، تصریح کرد: با آمدن انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی دو قطبی و سه قطبی شد؛ بنابراین اگر بخواهیم این فاصله چند صد ساله را طی کنیم، باید ظرفیت‌های موجود را بکار بریم. البته در این میان نباید رقیب خود را نیز فراموش کنیم.
 
مرویان حسینی عنوان کرد: توحید و امامت همانند دژ محکمی است که موجب آفرینش اقتدار می شود؛ همچنین یک سرمایه معنوی و اجتماعی را نیز می‌آفریند که می‌تواند ماندگار، جریان ساز و تحول آفرین باشد.
 
جامعه‌المصطفی العالمیه نماد تشنگی دنیای معاصر برای زندگی در ساحت اهل بیت(ع) است
وی خاطرنشان کرد: نهاد جامعه المصطفی نماد تشنگی دنیای معاصر برای تربیت، آموختن و زندگی در ساحت اهل بیت(ع) فراتر از مکاتب و نظام‌های کنونی است. این نهاد، تنها حوزه علمیه‌ای است که جامعه‌ برای تمدن سازی نوین اسلامی در سراسر جهان به آن نیاز دارد. بر این اساس در 49 سال اخیر این نهاد نشان داد که هر جا سخن جدید و پر محتوایی مطرح شود، این سخن جدید از حق و عدالت برخوردار بوده و مورد استقبال ملت‌ها و اندیشه‌های آزاد قرار می‌گیرد.
 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: این نهاد عصاره‌ای از ملت‌ها و کشورهاست؛ چرا این جمعیت فراوان جمهوری اسلامی را برای تحصیل و تربیت خود انتخاب کردند؟ در حالی که دانشگاه‌های بسیار خوب و بنامی در کشورهای اسلامی وجود داشته که از امتیازات و شانیت‌های بالایی نیز برخوردار است. این انتخاب به این دلیل است که جامعه ما از یک هویت انقلابی و به روز برخوردار است، هویتی از جنس دفاع از حقوق مستضعفین، استکبارستیزی و وحدت امت‌های اسلامی. 
 
رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: چرا پیام انقلاب اسلامی فراموش نشد؟ چرا شعار این انقلاب دچار انحراف نشد؟ چرا مردمش خسته نشدند و همچنان پای کار هستند؟ چرا این ملت با دشمنان خود سازش نکرد؟ در پاسخ باید گفت خوشبختانه این ملت با این اقدامات ارزنده و همچنین زنده نگه داشتن این انقلاب، خود را به همه دنیا اثبات کردند در حالی که اگر تاریخ انقلاب‌های گوناگون را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که انقلابیون پس از مدتی خسته می‌شدند و با اقدامات خود انقلاب خود را منحرف می‌کردند؛ در واقع دلیل این امر را می‌توان این امر دانست که انقلاب اسلامی از یک موتور محرک بهره‌مند بوده و قلب زنده‌ای داشته که دائم خون را به اعضای بدن پمپاژ می‌کرده و آن قلب زنده انقلاب، اندیشه قرآن، اهل بیت(ع) و مفاهیم توحید و امامت بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب را پیش روی همه ما قرار دادند و هفت محور را برای تلاش در دهه دوم مشخص کردند، اظهار کرد: ایشان همگان از جمله اقشار مختلف و مجموعه‌ها را فراخوان کردند که در هفت محور علم، پژوهش و دانایی که اقتدار و توانایی می‌آفریند، معنویت، اخلاق و ارزش‌های والای انسانی که دل‌های تشنه را جذب می‌کند، اقتصاد که نکته اقتدار هر ملتی است، عدالت و مبارزه با فساد که حق خواهان را جذب می‌کند، شجره طیبه انقلاب اسلامی که همانا استقلال و آزادی است، تحقق عزت ملی و مرزبندی با دشمنان و نهایتا سبک زندگی تلاش کنند.
 
انتهای پیام

نظر شما