شناسهٔ خبر: 31315332 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس خبرگان رهبری:

امنیت و آبادانی در سایه تمدن دینی محقق می شود

مشهد - ایرنا - نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: تمدن دینی امنیت و آبادانی به همراه دارد و باعث می شود افراد با عشق و علاقه به یکدیگر یاری برسانند.

صاحب‌خبر -

آیت الله محمد هادی عبدخدایی روز پنجشنبه در مراسم پایانی همایش بین المللی 'امام علی بن موسی الرضا (ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام' در مشهد افزود: افراد بی دین که خود را دارای تمدن می دانند و از حقوق بشر دم می زنند، فجایع بسیار ایجاد کرده اند، آیا آنچه را که در یمن و سوریه انجام می دهند می توان تمدن نامید ؟
وی اظهار داشت: تمدن های دینی با تعداد اندک خود در مدت کوتاه راه و رسم انسانیت را به جهانیان آموخته اند.
وی با اشاره به دوران قبل از ولایتعهدی حضرت امام رضا (ع) گفت: بعد از حکومت رسول اکرم (ص)، امام هشتم (ع) چهره سیاست و مدیریت اسلامی را تبیین کردند که در آن عبودیت الهی حرف اول را می زند.
آیت الله عبدخدایی افزود: اصل دین ما بر محور توحید است و حضرت امام رضا (ع) عبودیت را در حکومت وارد کردند و بر همین اساس کمک به مردم در راستای تمدن دینی شکل گرفت.
وی اظهار داشت: حضرت امام رضا (ع) در زمان کوتاه ولایتعهدی خود از کوچکترین فرصت، بهترین استفاده را می کردند و حکومت دینی را به مردم نشان دادند.
وی گفت: هر چه داریم از گوش سپردن به اسلام است و بر اساس همین آموزه هاست که اکنون پشت رژیم صهیونیستی در مقبل توانمندی ایران به لرزه درآمده است.

* حضرت امام رضا (ع) شخصیت تمدن ساز و فرهنگ ساز
جانشین رئیس جامعه المصطفی العالمیه نیز در این مراسم گفت: حضرت امام رضا (ع) شخصیت تمدن ساز و فرهنگ ساز داشتند و حرکت امام هشتم (ع) یک نهضت بومی و منطقه ای نبود بلکه به تمدن انجامید و جهانی شد.
حجت الاسلام مجیدخالق پور افزود: حرکت حضرت امام رضا (ع) هویت نهضتی داشت و در لایه های مختلف اجتماعی و در عرصه علم و روابط اجتماعی این حرکت جریان آفرینی کرد و باعث تاثیرگذاری فراگیر در جامعه آن زمان شد.
وی اظهار داشت: از جمله افتخارات اسلام است که می تواند یک الگو برای جوامع بشری مطرح و تبیین کند.
وی با اشاره به ویژگی های تمدنی حرکت حضرت امام رضا (ع) گفت: تکیه بر مردم و حضور و ارتباط با مردم به عنوان یکی از اصول حرکت امام هشتم (ع) بود.
حجت الاسلام خالق پور افزود: در این حرکت تمدن ساز، توحید، ایمان و ارزش های الهی اساس حرکت این امام همام بود.
وی اظهار داشت: قیام امام خمینی (ره) نیز با پیروی از این اصول باعث به وجود آمدن ایران اسلامی شد.

* تمدن جدید اسلامی
امام جمعه اهل سنت قازان قایه استان گلستان نیز در این مراسم با اشاره به اسامی و القاب امام هشتم (ع) در منابع تشیع و تسنن گفت: از برکت وجود این شخصیت بزرگ، تمدن جدید اسلامی در ایران شکل گرفت.
حاج آخوند ناصر محمد قزل افزود: در زمان مامون نهضت ترجمه علوم یونانی به اوج خود رسیده بود و در همین زمان برخی دل به علم یونانی بسته بودند و آن افکار را چشم بسته می پذیرفتند و عده ای نیز در مقابل آنها جبهه گرفته بودند.
وی با اشاره به حدیث معتبری از منابع تشیع و تسنن اظهار داشت: حضرت امام رضا (ع) در چنین موقعیتی پا به ایران گذاشتند و با اعتبار دادن به علم آموزی و دریافت علوم عقلی، نیاز به علوم نقلی را به عنوان بزرگترین راه گشایی در کسب علم مطرح کردند.

* تمدن غربی در مقابل تمدن دینی
رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز گفت: در مقابل تمدن دینی، تمدن غربی، رقیبی 400 ساله است و تلاش کرده علم را به خدمت خود بگیرد.
حجت الاسلام مرویان حسینی افزود: تمدن غربی با غارتگری از تمدن ها و منابع انسانی جوامع دیگر، کاخ بلورین تمدن غربی را بنا نهاده در حالی که از خلاء گفتمانی و محتوا برخوردار است.
وی با اشاره به فعالیت های جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: در طول 40 سال گذشته این دانشگاه نشان داد هر جا سخن جدید و پرمحتوا مطرح می شود و بر گرفته از حق و عدالت و معنویت است مورد استقبال ملت ها و اندیشه های آزاد قرار می گیرد.
وی گفت: انقلاب ایران یک موتور محرکه و قلب زنده ای داشت که از قرآن و احادیث کسب کرده بود و مفهوم آن توحید همراه با امامت بود.
وی افزود: مفهوم توحید و امامت دژ مستحکم اقتدار می آفریند و این مفهوم یک سرمایه اجتماعی است که موجب تحول بزرگ می شود و این مفهوم هویت ساز و تمدن ساز است.
همایش بین المللی 'امام علی بن موسی الرضا (ع) و نهضت علمی تمدنی جهان اسلام' مدت 2 روز در مشهد برگزار شد.
در این همایش 30 مقاله برتر در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی و هشت مقاله برتر مورد قدردانی قرار گرفت.
2030 / 6053

نظر شما