شناسهٔ خبر: 31314511 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کل گمرک:

137 هزار تن گوشت گرم و منجمد در 11 ماهه امسال وارد کشور شد

تهران- ایرنا- رئیس کل گمرک ایران گفت: در 11 ماهه امسال 137 هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده، مواد پروتئینی و مرغ بود و میانگین ماهانه واردات 12 هزار و 500 تن گوشت بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه ایرنا از گمرک، «مهدی میراشرفی» در نشست دادستانی تهران که درباره نحوه تامین و توزیع گوشت وارداتی برگزار شد، افزود: هر کالایی که وارد گمرک می شود پس از اخذ مجوزها، ترخیص می شود براین اساس هم اکنون 600 تا 700 کانتینر گوشت در گمرک وجود دارد.
وی اظهارداشت: قبل از تحریم ها میانگین مدت زمانی که کالا از کشتی پیاده و در گمرک اظهار می شد 20 روز بود اما هم اکنون این مدت به 40 روز افزایش پیدا کرده است.
رئیس کل گمرک گفت: 95 درصد گوشت از بندر شهید رجایی وارد می شود و براساس آخرین آمار هم اکنون 600 کانتینر گوشت در این گمرک است که 300 کانتینر آن به پشتیبانی امور دام اختصاص دارد.
وی افزود: 99 درصد گوشت هایی که به گمرک وارد می شود، از مسیر سبز گمرک عبور می کند و کمتر از چند ساعت در گمرک می ماند و در مدت دو تا سه روز مجوز دامپزشکی آنها اخذ می شود.
میراشرفی گفت: حدود 10 کانتینر گوشت به دلیل مشکلات انتقال پول یا مجوز مقرراتی از مهرماه و شهریورماه در گمرک مانده است و نباید این گونه القا کرد که گمرک ترخیص نکرده، بلکه این مشکل مربوط به عدم اخذ مجوزها و یا اسناد خرید توسط صاحب محموله گوشت است.
وی افزود: هزینه برقی که کانتینرها باید در بنادر پرداخت کنند، بیش از نفعی است که بخواهند آن را نگهداری و یا سودجویی کنند.
رئیس کل گمرک گفت: در بحث صادرات دام زنده از هفتم خرداد امسال ممنوعیت اعمال شده است .
وی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای نادرست درباره کاهش واردات کالای اساسی، گفت: واردات 25 قلم کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون (11 ماهه امسال) به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیون تن رشد داشته است.
میراشرفی افزود: همچنین بررسی آمارها نشان می دهد که در این مدت واردات نهاده های دامی همچون ذرت 17 درصد افزایش داشته است.

** توقف کانتینرهای گوشت در بنادر برای سودجویی نیست
در ادامه این نشست مدیر کل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام، گفت: توقف کانتینرهای گوشت در بنادر برای سودجویی نیست چرا که دپوی این کانتینرها هزینه های اولیه را بیشتر می کند و پس از مدتی این کالاها به عنوان کالاهای متروکه شناخته می شوند که باید هزینه بیشتری برای ترخیص پرداخت شود.
محمد جعفری افزود: در بیشتر شرکت ها تخصیص ارز انجام شده است اما مشکل انتقال ارز دارد و مشکلات گمرک هم ناشی از همین مسئله است.
وی گفت: ما هم اکنون روزانه 125 تن گوشت وارداتی در تهران توزیع می کنیم که پیش از این گوشت ها در یک هزار و 240 فروشگاه عرضه می شد اما برای نظارت بیشتر تعداد فروشگاه ها را به 200 فروشگاه کم کردیم.
اقتصام**9132*2025

برچسب‌ها:

نظر شما