شناسهٔ خبر: 31313749 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| قرآن نفیس خطی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد

R41347/P/S6,1188/CT1

رئیس اداره سازماندهی و فهرست‌نگاری مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از اهدای یک قرآن نفیس خطی به موزه آستان قدس رضوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدرضا رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس در مورد مشخصات این نسخه خطی ارزشمند اظهار داشت: این قرآن خاندانی که به‌ دلیل قدمت، کیفیت خط و تزیینات اوراق، مصحفی نفیس محسوب می‎شود، دارای ترجمه و حاشیه‌نویسی مفصل(شرح، تفسیر عبارات و شأن نزول آیات) است.

وی یکی از مشخصه‎های این قرآن خطی را ختم آیات در پایان هر صفحه عنوان کرد و ادامه داد: این نسخه 844 صفحه 14 سطری در قطع رحلی در اندازه 30 در 19 سانتی‌متر است که خط متن عربی قرآن، نسخ عالی و خط ترجمه، نستعلیق عالی بوده و کاغذ آن، از نوع اصفهانی به رنگ نخودی آهارمهره است.

رئیس اداره سازماندهی و فهرست‌نگاری مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی کاتب این نسخه نفیس را نامشخص عنوان و ادامه داد: کاتب خوش‌ذوق این مصحف کریم، ابتکارات فراوانی را در نگارش قرآن به‌کار برده که از جمله آن، تنظیم قرارگیری واژگان خاص همچون اسماءالله و صفات الهی و تسبیحات و تحمیدات و تهلیلات و مانند آن در اول یا آخر سطر، تقسیم قرآن به اجزای مختلفی از نصف و ثلث و ربع تا 30 جزء و 365 جزء و ترسیم نمودارهای متعدد با موضوعاتی همچون قواعد قرآنی با خطی بسیار زیبا و با سلیقۀ هر چه تمام است که بعد از اتمام متن قرآن، در آخر نسخه این موارد را شرح داده است.

رضایی تصریح کرد: هر جزء در 14 ورق کتابت شده و هر صفحه 14 سطر است. ابتدای هر جزء، در اول صفحه سمت راست است و آخر هر جزء در آخر صفحه سمت چپ قرار دارد. همچنین محل نزول سوره، تعداد آیات، تعداد کلمات و تعداد حروف هر سوره، در سرسوره‎ها کتابت شده است.

از مسائل حائز اهمیت دیگر در کتابت این مصحف نفیس که رضاپور به آن اشاره داشت، کتابت آن بر اساس نخستین قرآن نوشته ‌شده در زمان عثمان بود که بر اساس قرائت عاصم و روایت حفص‌بن سلیمان است و در آن، هیچ‌گونه سهو و غلطی وجود ندارد. 

انتهای پیام/ح

نظر شما