شناسهٔ خبر: 31313338 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر صمت: ارزش تولیدات معدنی کشور20 میلیارد دلار است

تبریز-ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی از اولویت های دولت توجه به معادن و صنایع مربوطه است، اعلام کرد: ایران از ظرفیت بالایی در تولید و صادرات مواد معدنی برخوردار بوده و ارزش تولیدات کشور 20 میلیارد دلار است.

صاحب‌خبر -

رضا رحمانی روز پنجشنبه در مراسم احداث واحد 40 هزار تنی تولید کنسانتره نفلین سینیت شهرستان کلیبر، افزود: پارسال به ارزش 9 میلیارد دلار تولیدات معدنی به کشورهای خارجی صادر شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز این رقم به بیش از 7 میلیارد دلار رسیده است.
وی از آغاز نهضت معدنی در کشور از سال آینده خبر داد و اظهار داشت: لازمه این نهضت اکتشاف، بهره برداری و ایجاد صنایع مربوطه است.
وی با بیان اینکه بازسازی معادن کوچک نیز در قالب این نهضت انجام می شود، گفت: در این زمینه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فناوری های جدید استقبال می شود.
رحمانی اعلام کرد: ظرفیت سالانه مواد معدنی در کشور 700 میلیون تن است که از این میزان پارسال بیش از 400 میلیون تن برداشت شد.
وی ادامه داد: تولیدات مواد معدنی هم مصرف داخلی داشته و هم به کشورهای مختلف صادر می شود و کنسانتره معادن بازسازی شده از سوی کارخانه های تولید مس، آهن و آلومینیوم به صورت تضمینی خریداری می شود.
رحمانی اضافه کرد: هم اکنون 400 پهنه امیدبخش معدنی در کشور وجود دارد که پیش بینی می شود از این پهنه ها چند معادن مگاسایز ( ذخایر عظیم ) کشف شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظرفیت های بالای معدنی در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این استان در تولید و کنسانتره معادن ظرفیت های مناسبی دارد که نیاز به سرمایه گذاران دارد.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی کارخانه جدید نفلین سینیت در منطقه یوزبند شهرستان کلیبر امروز پنج‌ شنبه با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با سرمایه‌گذاری 2.5 میلیون دلاری سرمایه‌ گذار چینی و 200 میلیارد ریالی سرمایه گذار ایرانی آغاز شد.
ظرفیت تولیدی این کارخانه در مرحله نخست 40 هزار تن خواهد بود و با تکمیل سه مرحله ظرفیت تولید به 150 هزار تن افزایش خواهد یافت.
شهرستان کلیبر با جمعیت 55 هزار نفر جمعیت در فاصله 175 کیلومتری شمال شرقی تبریز واقع است.
/3071/8023/3038

نظر شما