شناسهٔ خبر: 31312928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

شهرسازی و عمرانی

گسترش دستفروشی با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط دارد

صاحب‌خبر -

نماینده ادوار مجلس

گسترش دستفروشی با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط دارد

نماینده ادوار مجلس، از برنامه‌ریزی شهرداری برای برخورد با دستفروشان مترو خبر داد و تأکید کرد که این اقدام به ‌منظور ممانعت از بروز مزاحمت برای تردد شهروندان و حمایت از حقوق مغازه‌داران صورت خواهد گرفت.

به گزارش خانه‌ملت، داریوش‌قنبری در مورد نحوه ساماندهی دستفروشان مترو توسط شهرداری، گفت: ساماندهی دستفروشان مترو موضوع پیچیده‌ای است از این لحاظ که اگر شهرداری با آنها برخورد کند، انتقاداتی را به همراه خواهد داشت و چنانچه اقدامی هم در این جهت انجام نشود، بخشی از مردم به ایجاد مزاحمت توسط دستفروشان که مانع از تسهیل تردد آنها توسط مترو می‌شوند، اعتراض می‌کنند.

اغلب اجناس عرضه‌شده توسط دستفروشان مترو غیراستاندارد هستند

مشاور پارلمانی شهردار تهران، ادامه‌داد: هیچ تردیدی وجود ندارد که باید با دستفروشان مترو برخورد شود، چرا که نمی‌توان از مزاحمتی که برای شهروندان ایجاد می‌کنند، چشم‌‌پوشی کرد، ضمن این‌که اغلب اجناسی که توسط این افراد در مترو‌ها عرضه می‌شود، غیراستاندارد هستند.

وی تصریح‌کرد: حمایت از حقوق مغازه‌داران که مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند از دیگر عللی است که باید با دستفروشان برخورد شود، چرا که دستفروشی باعث کاهش فروش آنها می‌شوند و این قشر را با مشکل مواجه می‌سازند.

قنبری خاطرنشان‌کرد: البته شرایط اقتصادی کشور هم به گونه‌ای است که نمی‌توان با دستفروشان برخوردهای چکشی داشت، چرا که گسترش پدیده دستفروشی با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط دارد به همین دلیل شهرداری تا حدودی با آنها مدارا می‌کند.

برچیده شدن بساط دستفروشی از اهداف شهرداری است

وی یادآور شد: هدف شهرداری این است که ضمن این‌که بساط دستفروشی برچیده شود به دنبال راهکاری باشد که ناچار به اعمال برخوردهای خشن نشود، اما در کل برخورد با دستفروشان در دستور کار شهرداری قرار دارد، کما این‌که موضوع ساماندهی آنها در جلسات مختلف شورای معاونین مطرح شده و به این نکته تأکید شده که باید با دستفروشان برخورد شود، اما این اقدام باید در قالب رفتاری انسانی صورت بگیرد.

قنبری افزود: یکی از راه‌هایی که شهرداری برای ساماندهی دستفروشان در نظر دارد؛ ایجاد بازارچه‌هایی است که در فضاهای خالی مختص به شهرداری ایجاد شود، اما واقعیت این است که تجربه ثابت کرده در جاهایی که بازارچه هم ایجادشده، باز هم پدیده دستفروشی از رونق نیفتاده است، ضمن این‌که امکانات شهرداری به اندازه‌ای نیست که بتواند در کوتاه‌مدت به راحتی خیل عظیم دستفروشان را با این روش ساماندهی کند.

مشاور پارلمانی شهردار تهران، تأکیدکرد: ناگفته نماند که امروزه پدیده دستفروشی در تمام دنیا به نوعی رواج دارد و در برخی کشورهای اروپایی نیز قوانینی را برای نحوه برخورد با دستفروشان در نظر گرفته‌اند که به نوعی متوجه افرادی است که از آنها خرید می‌کنند، کما این‌که در ایتالیا اگر فردی از دستفروشان خرید کند، جریمه می‌شود.

نظر شما