شناسهٔ خبر: 31312918 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وقتی ترامپ قصد تسلط بر فضا را دارد!

دونالد ترامپ به بهانه مقابله با تلاش‌های فضایی چین و رسیه لایحه «تشکیل نیروی فضایی» را امضا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  «جنگ ستارگان» پیش از آنکه در سال ۱۹۸۳ توسط ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به‌عنوان یک سیاست اعلام شود، فیلمی هالیوودی بود. نام اولین فیلم این مجموعه سه‌گانه بهانه‌ای شد تا رسانه‌ها نام «جنگ ستارگان» را بر روی طرح «سیاست ابتکار دفاع استراتژیک» (SDI) بگذارند. حالا پس از گذشت ۳۶ سال از آن روز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌خواهد بار دیگر رویای «جنگ ستارگان» ریگان جمهوری‌خواه را در غالب لایحه «تشکیل نیروی فضایی» احیا کند.

وقتی ترامپ قصد تسلط بر فضا را دارد!

بیشتربخوانید: رقابت رباتیک ناسا برای کمک به فضانوردان در مریخ

ترامپ روز سه‌شنبه دستورالعملی را امضا کرد که فرآیند طولانی‌مدت تشکیل یک شاخه نظامی جدید موسوم به «نیروی فضایی آمریکا» را برای مقابله با تهدیدات در حریم فضایی آغاز می‌کند. این نیرو در ابتدای فعالیت زیرمجموعه‌ای از نیروی هوایی آمریکا خواهد بود. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «نیروی فضایی» این امکان را دارد که در صورت نیاز و در آینده، به بخش نظامی مستقل تبدیل شود. ترامپ در سخنانی نیروی فضایی را اولویت امنیت ملی این کشور خواند.

ایده تشکیل نیروی فضایی بلافاصله پس از روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۷ مطرح شد و در همان سال نیز کمیته نیرو‌های مسلح سنا موافقت اولیه خود را با تشکیل چنین نیرویی اعلام کرد. مایکل راجرز، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در همان زمان با ابراز تعجب از برخی مخالفت‌ها در کنگره نسبت به تشکیل نیروی فضایی تشکیل این نیرو را برای حفظ تسلط آمریکا در جهان لازم دانست. راجرز همچنین به توانایی چین و روسیه در هدف قرار دادن چشم و گوش‌های آمریکا که همان ماهواره‌های این کشور هستند، اشاره کرد. چین در سال ۲۰۰۷ توانست با شلیک یک موشک ضدماهواره هدفی را در ۸۰۰ کیلومتری سطح زمین مورد هدف قرار دهد. آمریکا به‌شدت نگران توانایی‌های چین و روسیه در زمینه نابود کردن ماهواره‌ها در فضاست. ماه ژوئن سال گذشته بود که ترامپ به وزارت دفاع و پنتاگون دستور داد فورا روند‌های لازم را برای تاسیس یک نیروی فضایی به‌عنوان شاخه ششم نیرو‌های نظامی آغاز کنند، وی مدعی شد غیرقابل‌قبول است که به چین یا روسیه اجازه داده شود در فضا پیشتاز باشند. این سخنان باعث شد ماه بعد مایک پنس کار سخت خود را در این زمینه شروع کند. ۹ آگوست پنس از کنگره درخواست کرد طی پنج سال آینده هشت میلیارد دلار برای احداث شاخه فضایی پنتاگون بودجه در نظر بگیرد، زیرا زمان آن رسیده که آمریکا برای مقابله با تهدید‌های روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران، ششمین شاخه نظامی ارتش خود را راه‌اندازی کند. وی اعلام کرد هدف از این طرح دستیابی به سیستم‌های ماهواره‌ای است که نمی‌توان آن‌ها را با فرستادن پارازیت مختل کرد و خواستار ضرورت تولید سیستم‌های پدافند ضدموشکی سبک‌تر و کارآمدتر شد.

آمریکا به دلیل وابستگی بسیار زیادش به ماهواره‌های فضایی به دنبال ایجاد امکاناتی برای دفاع از ماهواره‌های خود است. بنابر آمار‌های منتشرشده در سال ۲۰۱۷ از ۱۷۳۸ ماهواره در جهان، نزدیک به نیمی متعلق به آمریکاست. این کشور ۸۰۳ ماهواره در مقابل ۲۰۴ ماهواره چین و ۱۴۲ ماهواره روسیه در اختیار دارد. ۵۸۹ ماهواره دیگر نیز متعلق به دیگر کشور‌های جهان است.

نگرانی از مسابقه تسلیحاتی

روسیه و چین از چند ماه قبل که ایده تشکیل این ارتش به صورت جدی مطرح شد، با آن مخالفت کردند. روسیه این اقدام را به‌ویژه پس از سر برآوردن تسلیحات در آنجا دارای اثر بی‌ثبات‌کننده بر ثبات راهبردی و امنیت بین‌الملل خوانده است. چین هم اعلام کرده با مسلح کردن فضا مخالف است.

اسباب‌بازی ترامپ

در حالی ترامپ به دنبال مقابله با چین و روسیه است که یک تحلیلگر بین‌المللی چندی پیش در گزارشی از وابستگی آمریکا به موشک‌های روسی برای دستیابی به فضا خبر داده است. «یوندن لاتو» در مقاله‌ای در «ساوث چاینا مورنینگ پست» دونالد ترامپ را کودکی نوپا دانست که اسباب‌بازی جدیدی پیدا کرده و قصد تسلط برجایی دارد که تاکنون بشر به آنجا نرفته است. او با خنده‌دار خواندن چنین ایده‌ای نوشت: «آمریکا برای رفتن به فضا به‌شدت به موشک‌ها و فضاپیما‌های روسی وابسته است و بدون آن قادر به رفتن به فضا نیست.

در همین حال رئیس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند که برای جلوگیری از تسلط روسیه و چین به فضا چنین نیرویی را می‌سازد.» به گفته یوندن، بسیاری از کارشناسان این ایده را احمقانه می‌دانند، چراکه در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا تشکیلات فضایی و ماهواره‌ای خود و نیروی دریایی نیز تشکیلات مشابه و مستقلی برای خود دارد و ایجاد رکن ششم با مخالفت‌های داخلی روبه‌رو شده است.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

جنگ سـتارگان ترامپ!

نظر شما