شناسهٔ خبر: 31312856 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

قیمت خودرو، موضوع اصلی تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مجلس

عصر خودرو- افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در روزهای اخیر سبب شد تا نمایندگان در تذکرهای کتبی و شفاهی روز پنجشنبه مجلس از این افزایش و نیز سوء استفاده خودروسازان از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایرنا، «احد آزادیخواه» نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت‌: وضعیت خودرو به لحاظ افزایش قیمت و تحویل ندادن به موقع آن به مشتریان به یک معضل تبدیل و سبب نارضایتی مردم شده است.
وی افزود: البته ما خبر داریم که اقدام های خوبی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام شده ولی کافی و موثر نبوده است؛ قرار نیست که رانت و دست های پنهان بخواهند موجب نارضایتی مردم شود.
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری به رئیس جمهوری، گفت: با توجه به اینکه در اسفندماه قرار داریم و تا شب عید نیز مدت زمان زیادی باقی نمانده است، اما در مجلس به دلیل اینکه سرگرم بودجه نویسی شده ایم از وضعیت بیرون خبر نداریم؛به همین خاطر وضعیت بازار در مجلس پیگیری نشده است.
وی با انتقاد از وضعیت نرخ اجناس، ادامه داد: قیمت خودرو به کجا می رود، پراید 47 میلیون تومان شده است، پس ثبات قیمت چه می شود.
وی افزود: قیمت گوشت و میوه نیز بالا رفته و وضعیت مردم در جهت تامین نیاز خود در این بخش خوب نیست بنابراین موظف هستیم که در جهت کنترل بازار تلاش کنیم.

**مجلس و دولت برای گرانی های اخیر خودرو جلسه فوق العاده تشکیل دهند
حسین امیری خامکانی در تذکر شفاهی درباره امهال وام های بانکی کشاورزان خطاب به دولت گفت: از بهمن سال گذشته موضوع خشکسالی را پیگیری می کنیم و دولت در این خصوص چند بار مصوبه برای امهال وام ها داشته است اما این مصوبات در بانک ها اجرا نمی شود.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: تاکنون حدود 160 نامه در این خصوص امضا شده پس اگر دولت قصد ندارد موضوع را حل کند به آن ورود نمی کرد تا کشاورزان تکلیف خود را می دانستند و بین دولت و بانک ها بلاتکلیف نبودند.
وی افزود: در خصوص بسته حمایتی نیز هنوز دولت نمی تواند تصمیم بگیرد به چه افرادی این بسته را بدهد چنانچه هنوز کارگران معادن ذغال سنگ بسته های حمایتی خود را نگرفته اند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در خصوص گرانی های اخیر به خصوص بخش خودرو، دولت و مجلس باید جلسه فوق العاده تشکیل دهند.

** گرانی مردم را نگران کرده است
«علی اصغر یوسف نژاد» نماینده مردم ساری در مجلس نیز در خصوص تورم قیمت‌ها و گرانی‌ها تذکر داد و گفت: این گرانی ها مردم را نگران کرده است؛ دولت کنترل و نظارت بسیار ضعیفی بر این بخش دارد و تخصیص ارز 4200 تومانی نیز نتوانسته است گرانی افسارگسیخته و یکه ‌تازی آن را کنترل کند.
وی ادامه داد: مردم منتظر اقدام های دولت هستند بنابراین رئیس جمهوری باید با مردم صحبت کند و آنها را محرم بداند و از مردم برای مشارکت در جهت رفع این مشکل کمک بگیرد.
وی تصریح کرد: افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو و اینکه خودروسازان به تعهدات خود در تحویل به موقع خودرو عمل نکرده اند، از دیگر مشکلاتی است که در جامعه مطرح می‌شود چرا که واسطه‌ها و سودجویان وضعیت بازار را تعیین می‌کنند و بخش واسطه‌ای بر دولت مدیریت می‌کند.
یوسف نژاد تاکید کرد: لازم است بخش نظارتی دولت فعال شود ضمن اینکه ما می‌دانیم تعهدات دولت باید در این بخش انجام شود.
این نماینده مجلس یادآور شد: زمانی که ارز 16هزار تومان بود، پراید کمتر از 40 میلیون تومان قیمت داشت اما در شرایط کنونی که نرخ ارز کاهش یافته پراید افزایش قیمت داشته است بنابراین باید وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مورد تصمیم بگیرد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات تامین آرد نانوایی‌های آزادپز یادآور شد: نانواهای زحمتکش سراسر کشور که از قشر محروم هستند در حالی به مردم خدمات ارائه می‌دهند که سهمیه آردشان نصف شده و لازم است بخش‌های نظارتی به ویژه در وزارت جهاد کشاورزی به این موضوع ورود کنند.

** سوء استفاده خودروسازان از وضعیت کشور
اصغر مسعودی نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به رئیس جمهور و وزیران اقتصاد، صنعت و کار گفت: به فکر معیشت مردم باشید چرا که خودروسازان از وضعیت کنونی سوءاستفاده کرده اند.
وی خطاب به دولتمردان گفت: از مختار السلطنه قاجار مبارزه با گران فروشی را بیاموزید.
وی در تذکر دیگری خطاب به وزیر نیرو با انتقاد از بیکاری زیاد، بیماری های شایع و مشکلات حوزه آب در این شهرستان، اظهار داشت: احیای تالاب و دریاچه خشکیده بختگان را در دستورکار قرار داده و به آن آبرسانی کنید.

** نظام بانکی به کشاورزان برای بازپرداخت معوقاتشان فشار می آورد
احمد انارکی نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، افزود: در امهال وام‌های بانکی، کشاورزان را بلاتکلیف گذاشته‌اند؛ معوقات بانک ها باقی مانده و کشاورزان هم به هیچ وجه نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: جدای از فشارهای معیشتی و اقتصادی بر مردم، حالا نظام بانکی نیز به کشاورزان برای بازپرداخت معوقاتشان فشار می‌آورد و ضامن‌ها را احضار کرده و پرونده‌های قضایی برای آنها تشکیل می می دهد؛ این مسئله با این شیوه به نتیجه نمی رسد و طلب بانک‌ها وصول نمی‌شود.
مسعود پزشکیان در پاسخ به این تذکر به کمیسیون اقتصادی مجلس ماموریت داد تا موضوع را بررسی و نتیجه آن را به هیات رییسه مجلس گزارش دهد.

** به پروژه های نیمه تمام توجه شود
حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در تذکری به دولت گفت: چندین پروژه معطل در شهرهای تهران، اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم وجود دارد که مربوط به سفرهای رییس جمهوری به این منطقه در 6 سال گذشته است ولی متاسفانه هیچ اقدامی در جهت تکمیل این پروژه ها صورت نگرفته است.
نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این پروژه ها کمربند اسلامشهر، بهارستان و رباط کریم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است که در مدت 6 سال گذشته تاکنون به انجام نرسیده است.

** وزیر اقتصاد هرچه سریعتر تکلیف اموال تملیکی را مشخص کند
عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اخیراً بازدیدی از انبار اموال تملیکی استان بوشهر داشتم که در 10 سوله بسیار بزرگ مواد غذایی، البسه، وسایل تحریر و اقلام مورد نیاز مردم نگهداری می شد.
وی ادامه داد: همه این اجناس به دلیل فاسد شدن دیگر امکان عرضه در بازار را ندارند؛ موش و کرم در تمام مواد غذایی وجود دارد و تار و پود البسه‌ها از هم باز شده است.
به گفته خدری، در حالی که فقرا نیاز به نان شب دارند اما تاریخ انقضای کیسه‌های برنج در این انبارها گذشته است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر اقتصاد هر چه سریعتر با توجه به شرایط اقتصادی کشور تکلیف اموال تملیکی را مشخص کند.

** برای کمک معیشت مردم عدالت رعایت شود
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهوری، گفت: به آقایان در دولت این پیغام ما را برسانید که «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است».
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 6 ماه قبل به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفتم اگر به مردم کمک معیشت می دهید، عدالت را در روند اجرای آن رعایت کنید.
وی تصریح کرد: هم اکنون به کسی که 2 میلیون و 990 هزار تومان حقوق می گیرد سبد معیشت می دهند اما حتی یک ریال هم به حقوق رزمندگان معسر اضافه نکرده اند و این قشر مدت سه سال است که همچنان ماهانه مبلغ 500 هزار تومان دریافت می کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه رزمندگان در روزی که نظام از آن ها خواسته با حضور در جبهه ها در مقابل دشمن سینه سپر کرده اند، تاکید کرد: آنها در شرایط کنونی به حمایت دولت نیاز دارند اما مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

** کالای اساسی در بازار ارزان نمی شوند
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به دولت درباره گرانی و تورم در بازار گفت: تبصره‌ای داشتیم که 14 میلیارد دلار برای تهیه کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی به تصویب رسید اما در حال حاضر کالاهایی که با ارز آزاد وارد شده اند تورم کمتری نسبت به این کالاها دارند لذا از جیب ملت برای تأمین کالاهای اساسی می‌دهیم اما آنها ارزان نمی‌شوند و این کاملا ضرر است.
نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره سبد کالا گفت: سبد کالا به خانواده‌هایی که نیازمند بوده و بیمه نیستند و تحت حمایت هیچ ارگانی قرار ندارند، تعلق نمی‌گیرد که باید به این موضوع رسیدگی شود.

** اخراج کارگران سونامی جدیدی برای کشور است
حبیب الله نیکزادی پناه نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به دولت به خشکسالی های مستمر به خصوص در شرق کرمان که به علت وزش باد باعث هجوم شن های روان شده است، اشاره کرد و گفت: این پدیده خسارات زیادی را به زیرساخت ها وارد کرده که البته طرح مالچ پاشی آغاز شده و نیاز به اعتبار لازم برای ادامه آن وجود دارد.
نماینده مردم بم با بیان اینکه مجتمع خودروسازی جدید بم به علت عدم تخصیص ارز کافی برای واردات و قطعات جهت تولید به سمت تعطیلی می رود، خاطرنشان کرد: کارخانجات ماشین سازی در حال تعطیلی هستند و اخراج کارکنان را باعث شده اند که سونامی جدیدی برای کشور است و دولت باید موضوع را پیگیری کند.

** تذکرهای کتبی نمایندگان
در ادامه جلسه امروز مجلس احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
- تذکر جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، یعقوب شیویاری و ذبیح الله نیک فر لیالستانی نمایندگان استان گیلان به وزیر صنعت: «به چه مجوزی بیش از هزینه خودرو از مردم هزینه خودرو دریافت می کنید؟»
- محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران به رئیس جمهور: «دلیل عدم تأمین پایدار آب استان های شرقی، جنوبی و مرکزی کشور چیست؟»
-بهروز بنیادی نماینده کاشمر به رییس جمهور: «امروز شورای هماهنگی اقتصادی در تمام مسائل اقتصادی کشور مسئول است پس چرا تاکنون مصوبات این شورا نتوانسته سیاست های رهبری و مجلس را برآورده کند»
-حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و اکبر رنجبرزاده و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان اسدآباد و قم به وزیر جهادکشاورزی:«چرا به رغم کفایت تولید شیرخام داخلی برای تأمین نیازهای کشور، کماکان واردات پودر شیر و کره حیوانی ادامه دارد»
- حسینعلی حاجی دلیگانی به وزیر اطلاعات :«وقوع حملات تروریستی اخیر در کشور نیازمند توجه بیشتر است»
-علی محمد مرادی نماینده قروه در مجلس شورای اسلامی به وزیر علوم: «به چه دلیل دانشگاه آزاد اسلامی شأن و جایگاه ارباب رجوع را رعایت نمی کند؟»
- سیدتقی کبیری نماینده خوی و رنجبر نماینده اسدآباد به وزیر کار : «چرا در راستای حل مشکل بیمه قالیبافان اقدامی صورت نمی گیرد؟»
- ناهید تاج الدین نماینده اصفهان به وزیر کار: «چرا به رغم وجود سهمیه بیمه هنرمندان صدور بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان اصفهان انجام نمی شود؟»
- محمود نگهبان سلامی نماینده خواف به وزیر راه:«دلیل عدم نظارت دقیق بر اجرای پروژه باند دوم خواف که کمتر از یک سال از تحویل موقت بهره برداری زیرساخت و آسفالت آن از بین رفته و گودال شده چیست؟»
- جلال محمودزاده نماینده مهاباد به وزیر جهاد کشاورزی: «دلیل بی تفاوتی مجموعه وزارت کشاورزی و عدم ترمیم دریافتی های کارکنان چیست» و به وزیر اقتصاد: «به چه دلیل به عملکرد بانک های خصوصی به خصوص بانک کوثر نظارت نمی شود؟»
- منصور مرادی نماینده مریوان به رئیس جمهور و وزیران آموزش و پرورش و علوم: «علت عدم اجرای اصل 15 قانون اساسی چیست؟»
- شمس الله شریعت نژاد نماینده تنکابن به وزیر بهداشت: «بعد از یک سال از آماده بودن پروژه جدید حدود 5 ماه پیش بیمارستان افتتاح شد اما تاکنون یک بیمار نیز بستری نشده است»

دانلود با کیفیت

برچسب‌ها:

نظر شما