شناسهٔ خبر: 31312809 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

متهمان اصلی گرانی میوه

نوسان نرخ ارز در ماه های گذشته به افزایش حجم صادرات و قاچاق میوه انجامید؛ تا جایی که در آستانه شب عید گرانی میوه در بازار داخلی کلید خورد و قیمت هر کیلوگرم انواع میوه و صیفی از مرز پنج هزار تومان گذشت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
در هفته های اخیر قیمت هر کیلوگرم موز بیش از 15 هزارتومان، کیوی 9 هزار و 500 تومان، سیب 11 هزار و 500 تومان، پرتقال 8500 تومان، لیمو شیرین 6 هزارتومان و نارنگی 15 هزارتومان تعیین شد. 

بهای هر کیلوگرم کاهو از مرز 12 هزارتومان گذشت و فلفل دلمه ای 15 هزار تا 20 هزار تومان عرضه شد. 

هر کیلوگرم گوجه فرنگی 7 هزار و 500 تومان، خیار بوته ای 6 هزارتومان، پیاز پنج هزار تومان و سیب زمینی چهار هزار تومان قیمت خورد.

ه. م یکی از شهروندان تهرانی درباره گرانی میوه به ایرنا گفت: پیش از این با کمترین مبالغ می توانستیم چندین کیلو میوه و سبزی برای مایحتاج هفتگی خود خریداری کنیم اما اکنون با همان مبلغ چند دانه میوه می توان خرید کرد که برای مصرف کمتر از دو تا سه روز یک خانوار است.

وی ادامه داد: با این شرایط به نظر می رسد میوه و سبزی و صیفی را باید از سبد خانوار خود خارج کنیم، در حالی که من دو فرزند مدرسه ای دارم و برای سلامت فرزندانم ناچارم در ازای کاهش مصرف گوشت حداقل ویتامین مورد نیاز فرزندانم را تامین کنم که با این وضعیت این کار نیز ممکن نیست.
ر. ش یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: وضعیت بازار محصولات پروتئینی و میوه و صیفی باعث نگرانی خانوارهای ایرانی شده است زیرا سلامت خانوار به ویژه بچه ها را به خطر می اندازد.

** عوامل گرانی میوه چیست

برخی علت این گرانی ها را نوسان نرخ ارز و افزایش حجم صادرات و حتی قاچاق میوه و صیفی به کشورهای همسایه همچون عراق می دانند؛ زیرا با کاهش ارزش پول ایران سودجویان اقدام به افزایش حجم صادرات و قاچاق کرده اند که همین امر باعث شده است در داخل کشور با کمبود میوه و صیفی و در نهایت گرانی این محصولات مواجه شویم.

البته ناگفته نماند که گرانی میوه در بازار داخلی از ابتدای سال با سرمازدگی میوه های سردرختی شروع شد و در نیمه دوم سال با تغییر فصل بازار آرامی داشتیم اما دوباره از اوایل دی ماه شاهد گرانی هستیم.

به نظر می رسد با افزایش نرخ میوه و صیفی در بازار داخلی، مصرف این محصولات نیز کاهش یافته تا جایی که برخی از آنها به تدریج در حال خروج از سبد خانوار ایرانی است.

برخی کارشناسان نیز به کاهش تولید، کمبود عرضه و شروع فرایند ذخیره سازی میوه شب عید اشاره می کنند که در قیمت میوه هایی مانند سیب و پرتقال تاثیر داشه است تاجایی که پرتقال 2500 تا 8000 تومانی را به قیمت هایی 4500 تا 15 هزار تومان هدایت کرده است.

** مسوولان صنفی از دلایل خود می گویند

گفته می شود علاوه بر افزایش صادرات با کمبود محصول میوه و صیفی روبروییم. 

پیگیری ها از معاونت بازرگانی، زراعی و باغی وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه ای نرسید و تا لحظه انتشار خبر آمار تجمعی درباره وضعیت سطح زیرکشت و تولید و صادرات میوه و صیفی ارایه نشده است.

بر اساس آمارهای موجود، سالیانه بیش از 122 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود که بیش از 22 میلیون تن آن را انواع محصولات باغی دربرمی گیرد.

در این پیوند رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران درباره علت گرانی میوه و صیفی گفت: غرفه داران میدان میوه و تره بار و خرده فروشان گرانفروشی نمی کنند؛ بلکه آنان نیز با قیمت های بالا روبرو شده اند.

«اسدالله کارگر» یادآوری کرد: اکنون میوه توسط غرفه داران به شکل توافقی و عرضه و تقاضا خریداری می شود.

به گفته وی، غرفه داران و خرده فروشان باید میوه را با هر قیمتی که خریداری می کنند حداکثر با 35 درصد سود به دست مصرف کنندگان برسانند که اکنون به دلیل وضعیت نابسامان بازار و کاهش تقاضا 80 درصد اعضای ما با سودی کمتر از 15 تا 20 درصد میوه و صیفی را عرضه می کنند.

کارگر تصریح کرد: بخش دیگری از این گرانی ها به نامنظم بودن ساعت کار میدان اصلی میوه و تره بار مربوط می شود که خود در نوسان نرخ میوه تاثیرگذار است؛ میوه از ساعت 4 عصر تا 11 صبح روز بعد در میدان معامله می شود که این طولانی بودن مدت زمان معاملات می تواند در نوسان نرخ تاثیر داشته باشد.

وی بر این باور است که با تعیین ساعت مشخص در میدان میوه و تره بار اصلی می توان نوسان قیمتی را مدیریت کرد.

به گفته وی، براساس نرخنامه قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران از بیست و نهم بهمن ماه تا پنجم اسفندماه، نرخ هر کیلوگرم موز 12 هزار تومان و آناناس کارتنی 300 هزار تومان است. 

هر کیلوگرم انار 9 هزار تومان، پرتقال جنوب 10 هزارتومان، پرتقال شمال پنج هزارتومان، خرمالو کن 11 هزارتومان، کیوی 9 هزارتومان، سیب لبنانی زرد و قرمز 9 هزار تومان، لیموشیرین پنج هزارتومان، لیمو ترش سنگی 6 هزارتومان و نارنج دو هزارو 500 تومان قیمت دارد. 

گریپ فروت توسرخ 3500 تومان، نارنگی پیچ 6500، نارنگی یافا 5500 تومان، نارنگی نانجلو 5500 تومان، نارنگی بندری 12 هزارتومان، نارنگی تخمه پاکستانی 9 هزارتومان، انگور شاهرودی 7 هزارتومان، به 10 هزارتومان عرضه می شود.

همچنین قیمت هر کیلوگرم خیار رسمی 6 هزار تومان، خیار گلخانه ای 5500 تومان، گوجه فرنگی رسمی 5500 تومان ، گوجه فرنگی گلخانه ای 9 هزار تومان و سیب زمینی 2800 تومان تعیین شد. 
هر کیلوگرم پیاز زرد 3300 تومان، پیاز شیری 2000 تومان، پیاز قرمز 3700 تومان، هویج سه هزار تومان و هندوانه 4 هزار تومان قیمت گرفت.

نرخ هر کیلوگرم بادمجان قلمی سه هزارتومان، بادمجان گلخانه ای 6 هزارتومان، چغندر 4 هزار تا 6 هزارتومان، سیر خشک 13 هزار تومان و کاهو پیچ و رسمی پنج هزار تا 6500 تومان در نظر گرفته شد.

بهای کدو حلوایی چهار هزار تومان، کدو مسمایی 5500 تومان، لوبیا سبز 5500 تومان، انواع سبزی خوردن 5000 تومان و سبزی جور 4000 تومان است.

سود برای اعضا در میدان میوه و سبزی تهران روی فاکتور خرید، 15 تا 20 درصد و برای خرده فروشی ها 25 تا 35 درصد محاسبه می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا


برچسب‌ها:

نظر شما