شناسهٔ خبر: 31311660 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دومین همایش بزرگ سادات بیان شد:

جامعه اسلامی 300 میلیون سادات دارد

تهران- ایرنا- دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اعلام اینکه جامعه اسلامی 300 میلیون سادات دارد، گفت: سادات وظیفه دارند که از این محوریت صیانت کرده و برای وحدت تلاش کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، آیت الله محسن اراکی روز پنجشنبه در دومین همایش بزرگ سادات در آستانه ولادت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص)، حضرت زهرا(س) اظهار داشت: وجود رسول اکرم (ص) وجود مستمری است که در همه ادوار نیز جریان دارد؛ تداوم این نعمت به تداوم این وجود در جامعه اسلامی است‌.
وی افزود: یکی از نعمت های امتداد نسل نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از ذریه ایشان است؛ این نعمت سبب برادری و ایجاد وحدت و همبستگی است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین ابزارهای کاربردی در جامعه اسلامی بهره برداری از این نعمت و استفاده از وجود مستمر الهی است. ما معتقدیم که سادات می توانند نقش اساسی و محوری در جامعه اسلامی داشته باشند‌.
آیت الله اراکی افزود: سادات وظیفه دارند که از این محوریت صیانت کنند و برای وحدت تلاش کنند. هدف از این اجتماع تقویت رابطه بین سادات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت زهرا سلام الله علیها است تا به نقش عظیم همبستگی بیش از پیش بپردازیم و این وحدت را در جامعه اسلامی در عناوین گوناگون تقویت کنیم.
وی یادآور شد: این اجتماعات چراغی است که روشن می‌شود و باید نهادهای دیگر نیز بیایند و از این نسل مبارک صیانت کنند، حقوق آنها را بدهند و توجه ویژه ای به سادات داشته باشند‌.
حجت الاسلام سید محمد حسینی شاهرودی، نماینده مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم گفت: این اجتماع بسیار ارزشمند است چرا که باید هم نگاه مجددی به اصل و ریشه خود که از خاندان پیامبر هستیم، داشته باشیم و هم یادمان بیاید از فرزندان حضرت زهرا مرضیه سلام الله علیها و حضرت امیر(ع) هستیم.
وی بیان کرد: اگر ما به قرآن مراجعه کنیم، آیات زیادی در مدح اهل بیت(ع) وجود دارد و سادات باید به این موضوع اهتمام داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین شاهرودی افزود: احترامی که برای ما سادات قائل هستند، وظیفه ما را سنگین تر می کند چرا که باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشیم که فرزندان پیامبر(ص) هستیم. انشالله ما سادات بتوانیم آن وظیفه ای که در این عصر داریم را به خوبی ادا کنیم و پرچمدار باشیم.
مولوی عبدالصمد ساداتی امام جمعه سراوان نماینده اهل سنت نیز در این همایش اظهار داشت: حضرت زهرا سلام الله علیها افضل همه بانوان جهان است.
وی با برقدردانی از برگزاری این همایش از آن به عنوان محور وحدت بین امت اسلامی یاد کرد و گفت: محبت و الفت و قدرشناسی از اهل بیت جزئی از ایمان و احکام شریعت اسلام است.
ساداتی گفت: امروز افتخار بزرگی است که رهبر جمهوری اسلامی ایران از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. محبت اهل بیت(ع) یک فرض و‌ قدر و منزلتی است که از جانب خداوند برای ما به یادگار گذاشته اند.
زهرا مصطفوی دختر حضرت امام خمینی(ره) نیز در ادامه این برنامه ضمن قدردانی از حضار گفت: در این ایام ما با دو میلاد روبرو هستیم؛ یکی میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است و دیگری ولادت حضرت امام خمینی(ره) که ایشان از دوران نوجوانی و 16 سالگی با تفنگ از برج و دژ خمین دفاع کرده است‌. حضرت امام خمینی (ره) بعد از انقلاب فردی بودند که حرفشان همواره از جنس وحدت بود.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد رئیس شورای راهبردی همایش سادات نیز در این همایش با اشاره به واقعه مباهله در تاریخ اسلام گفت: ما امروز در این نشست می خواهیم بگوئیم که امت اسلامی در حول قرآن کریم و پیرامون اهل بیت و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها وحدت دارند‌.
وی ابراز امیدواری کرد این راه با عزت، اقتدار و سرافرازی به شایستگی تداوم یابد و میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها نقطه تحکیم امت اسلامی باشد.

** ساداتی از یمن، ترکیه و افغانستان
در ادامه برنامه طلاب خارجی جامعه المصطفی العالمین روی صحنه حاضر شدند و پس از آن حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علی العماد نماینده کشور یمن گفت: جنگ اخیر در یمن به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که برای انجام و تداوم آن بهانه های پیش پا افتاده سیاسی نظیر حفظ کعبه و منطقه طراحی شد.
وی تاکید کرد: هدف اساسی دشمن مقابله با زمینه سازی ظهور امام زما (عج) است.
وی ادامه داد: امروز جنگ را علیه سادات یمن شروع کردند و می‌دانند که اگر سادات با هم متحد شوند، قطعا پیروز خواهند شد.
سیده فاطمه کاکوش نماینده کشور ترکیه نیز گفت: ترکیه 82 میلیون جمعیت دارد که 75 درصد آنها اهل سنت هستند؛ درباره تعداد سادات اهل ترکیه رقم درستی در دست نیست ولی بین اهل سنت و تشیع سادات وجود دارد.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن صالحی نماینده کشور افغانستان نیز اعلام کرد: در افغانستان جمعیت تقریبی 30 میلیون است که براساس آمارگیری ها مشخص شده است که 2 میلیون سادات وجود دارد؛ سادات اهل تسنن و اهل تشیع در این کشور وحدت ایجاد کردند و بسیاری از مردم از سخنان و مجالس آن ها بهره‌مند می‌شوند.
او به سادات افغانستان اشاره کرد و گفت: سادات افغانستان نیز کار مهمی که انجام دادند آگاه سازی مردم نسبت به دنیای پیرامونشان و فرهنگ تشیع و اسلام بود.
به گزارش ایرنا، دومین همایش بزرگ سادات در آستانه ولادت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) حضرت زهرا(س) روز پنجشنبه با حضور شخصیت‌ها، مقامات و سادات برگزیده اهل تشیع و تسنن از سراسر کشور و با حضور میهمانان خارجی از سادات در سالن اجلاس سران برگزار شد.
در این همایش همچنین مولوی سربازی امام جمعه چابهار و شخصیت‌های بزرگی از سادات تسنن و تشیع ایراد سخنرانی کردند.
در بخش پایانی این همایش از شخصیت‌های سادات برگزیده از جمله رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با حضور خانواده ایشان و خانواده شهید سیدمجتبی نواب صفوی با حضور همسر ایشان، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب فرزند شهید محراب و تولیت حضرت احمد بن موسی (ع)، حجت‌الاسلام سیدرمضان علی موسوی‌مقدم قائم‌مقام سازمان صداوسیما، خانواده سیدمحسن موسوی دیپلمات اسیر دربند رژیم صهیونیستی با حضور مجتهدزاده همسر ایشان، همسر شهید سیدامیر میرسیار مدافع حرم تجلیل شد.
فراهنگ**9210*2025

نظر شما