شناسهٔ خبر: 31311628 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سيدغلامحسين حسنتاش خبر داد؛

کنترل رشد مصرف داخلي شرط رسيدن به صادرات بنزين

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- عضو هيئت علمي مؤسسه مطالعات بين‌المللي انرژي گفت: اگر بخواهيم صادرکننده بنزين بمانيم بايد رشد مصرف داخلي را کنترل کنيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، سيدغلامحسين حسنتاش افزود: صادرات بنزين حداقل مستلزم برنامه‌ريزي بلندمدت براي سه مساله براي توسعه متناسب و بهينه سيستم حمل و نقل کشور اعم از درون‌شهري و برون‌شهري؛ برنامه‌ريزي براي توسعه و بهسازي صنعت خودروي کشور و تبيين سياست‌هاي بهينه عرضه انرژي از جمله تعيين سبد بهينه سوخت خودرو است.
اين کارشناس انرژي اضافه کرد: برمبناي محاسبات، در 20 سال منتهي به سال 1396 در کشور بيش از 184 ميليارد دلار بنزين مصرف کرده‌ايم. بدون شک اگر 20 سال پيش آينده‌نگري شده بود و برنامه‌ريزي جامعي وجود داشت با اين مبلغ هنگفت بسياري از تحولات در اين سه زمينه قابل تحقق بود.
وي اضافه کرد: اکنون هم اگر حتي با نرخ رشد سالانه 4 درصدي در مصرف، محاسبه کنيم در 20 سال آينده حدود 330 ميليارد دلار بنزين مصرف خواهيم کرد و به عبارتي خواهيم سوزاند.
حسنتاش گفت: گرچه مصرف سرانه بنزين ما هنوز از کشور‌هاي پيشرفته بسيار کمتر است، اما شاخص شدت مصرف بنزين ما يعني ميزان بنزين مصرفي به ازاي هر 1000 دلار توليد ناخالص ملي، يکي از بدترين‌هاي جهان است که از استفاده نامناسب ناشي مي‌شود.
وي افزود: استفاده نامناسب عمدتاً به دليل مصرف بيش‌ازحد شخصي ناشي از عدم توسعه‌يافتگي مطلوب نظام حمل‌ونقل عمومي، پائين بودن بازدهي اتومبيل‌هاي ساخت داخل و عوامل ديگر است؛ بنابراين اگر بخواهيم صادرکننده بنزين باقي بمانيم بايد براي اين موارد فکر اساسي کنيم.
حسنتاش با اشاره به اهميت افتتاح فاز سوم پالايشگاه خليج‌فارس گفت: پالايشگاه ستاره خليج‌فارس با پالايشگاه‌هاي قبلي کشور که فرآورده نفتي توليد مي‌کردند، تفاوت دارد؛ خوراک پالايشگاه‌هاي قبلي ما نفت خام بوده است، اما خوراک اين پالايشگاه ميعانات‌گازي است که توليد جانبي تأسيسات گازي پارس‌جنوبي است.
اين کارشناس انرژي افزود: پالايشگاه ستاره خليج‌فارس با ظرفيت 360 هزار بشکه در روز تصفيه ميعانات گازي، شامل سه واحد هر کدام به ظرفيت 120 هزار بشکه در روز است که دو واحد آن تحت عنوان فاز‌هاي 1 و 2 قبلا به بهره‌برداري رسيده بود.
حسنتاش افزود: براساس اطلاعات موجود در 6 ماهه اول سال جاري مصرف بنزين بطور متوسط حدود 88 ميليون ليتر در روز و ميزان توليد بنزين نيز با احتساب فاز‌هاي 1 و 2 پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در همين حدود 88 ميليون ليتر در روز بوده است؛ يعني با به بهره‌برداري رسيدن واحد‌هاي 1 و 2 اين پالايشگاه ما به سطح خودکفائي رسيده بوديم. حال در فاز 3 حدود 12 ميليون ليتر در روز به توليد بنزين کشور اضافه خواهد شد که بخش قابل توجهي از توليد اين فاز مي‌تواند صادر شود.
وي اضافه کرد: در دروه قبلي تحريم‌ها و تا قبل از برجام ما واردکننده بنزين بوديم و از اين جهت مشکلات مضاعفي به کشور وارد شد، اما در حال حاضر حداقل از جهت بنزين تحت فشار نخواهيم بود و در اين شرايط امکان صادرات هم براي کشور فراهم شده است.
اين کارشناس حوزه انرژي با بيان اينکه اصلاح و کنترل مصرف بنزين نيازمند فکري اساسي است افزود: براساس محاسباتي که انجام شده، در 40 سال گذشته متوسط رشد سالانه مصرف بنزين در کشور 5 درصد بوده است و در بخشي از اين دوره خصوصا با اضافه شدن CNG بعنوان سوخت خودرو، قدري افت داشته، ولي متوسط رشد مصرف بنزين طي 6 سال اخير نيز همان 5 درصد بوده است؛ بنابراين اگر روند گذشته ادامه پيدا کند توان صادرات بنزين که هم اکنون با افتتاح واحد سوم پالايشگاه ستاره‌خليج‌فارس حاصل شده است، 2 سال بيشتر دوام نخواهد داشت.
فاز سوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس دوشنبه گذشته با حضور رئيس‌جمهوري و وزير نفت رسماً آغاز به کارکرد که قادر خواهد بود روزانه تا 45 ميليون ليتر بنزين يورو 5، 12 ميليون ليتر نفت گاز، 3 ميليون ليتر گاز مايع و 2 ميليون ليتر سوخت جت توليد کند که جهشي تاريخي در توليد بنزين محسوب مي‌شود.
بيژن زنگنه وزير نفت در مراسم افتتاح فاز جديد اين پالايشگاه اعلام کرد: در سال 91، ظرفيت توليد بنزين پايه کشور روزانه 52 ميليون ليتر و با احتساب اکتان‌افزا‌ها روزانه 58 ميليون ليتر بود که در بهمن‌ماه 97 با افزايش 50 ميليون ليتري و رشد دو برابري به روزانه 101 ميليون ليتر رسيد و تا پايان سال اين مقدار از رقم 105 ميليون ليتر در روز عبور مي‌کند.
به اعتقاد وزير نفت، بر خلاف دهه پيش که يک مورد از تحريم‌ها محدود کردن واردات بنزين به کشور بود، اکنون ديگر نه‌تن‌ها واردکننده بنزين نيستيم، بلکه صادرکننده شده‌ايم و آمريکايي‌ها حتي نمي‌توانند کلمه‌اي دراين‌باره به زبان بياورند.

نظر شما